Campagne Red de Rijke Weide

Vogelbescherming is in 2013 de campagne Red de Rijke Weide begonnen om samen met consumenten, boeren, zuivelcoöperaties en de politiek 200.000 hectare weide te realiseren vol bloemen, kruiden, vlinders, bijen en… weidevogels. Zo voorkomen we het uitsterven van weidevogels in Nederland. 

Koop weidevogelvriendelijke melk en kaas

Er zijn steeds meer producten te koop die zijn gemaakt met aandacht voor weidevogels en natuur. Als u één van deze producten koopt draagt u bij aan meer bloemrijke weides en steunt u de boeren die goed zorgen voor weidevogels. Kijk op de site van Red de Rijke Weide voor alle producten en de plaatsen waar ze worden verkocht.

Weide Weelde Zuivel

In 2016 besloot een aantal grote supermarkten melk te verkopen die met respect voor natuur en vogels wordt geproduceerd: Weide Weelde.

Boeren en burgers verbinden

De campagne Red de Rijke Weide kan op veel supporters rekenen. In 2015 werden ruim 100.000 handtekeningen aan de toenmalige staatssecretaris van landbouw en natuur aangeboden. In 2016 stuurden meer dan 10.000 mensen een digitaal kaartje naar de supermarkten om ze te laten weten weidevogelvriendelijke zuivel in de schappen te willen.

Red de Rijke Weide kreeg financieel rugwind door de toekenning van twee EU-subsidies voor de projecten 'Consuming for nature' en ‘Farming for Nature’. Met ‘Consuming for Nature’ lieten we vele consumenten een alternatief zien voor de huidige manier van zuivel produceren. Zo wisten we duizenden mensen te bereiken met indringende en interessante activiteiten zoals de toneelvoorstelling Mansholt, gespeeld op boerderijen door heel Nederland. Andere activiteiten waren onder meer bijeenkomsten met boeren en consumenten en een tv-documentaire.

Via ‘Farming for Nature’ stimuleren we dat ‘natuurinclusieve’ boerenbedrijven hun kennis delen met boeren die een overstap willen maken naar dit type landbouw. In 2017 zetten we daarom boeren die ‘natuurinclusief’ werken in het zonnetje. Dat hebben we onder meer gedaan door de verkiezing voor de Gouden Grutto. Negen boeren waren door verschillende organisaties genomineerd, hier staan de winnaars

Het magazine Slimme vogels, de praktijk van boeren met natuur staat boordevol artikelen over hoe boeren dat nou doen, rekening houden met de natuur en weidevogels bij hun bedrijfsvoering. U kunt het magazine hier inkijken.

In 2017 organiseren we samen met BoerenNatuur.nl een conferentie voor betrokkenen met als titel ‘Succesvol boeren met natuur, ontmoet de praktijk’. Hier vindt u het verslag en de presentaties

Vogels, bloemen, vlinders en bijen in de wei: dat hoort er volgens ons gewoon bij.

Henk Pelleboer, weidevogelboer

Help de weidevogels

Grutto’s en andere weidevogels redden het niet langer in ons land. Ze hebben vochtige grond en bloemrijke weides nodig om te overleven. Die rijke weides verdwijnen. Samen met weidevogelboeren brengt Vogelbescherming de rijke weide terug. 

Geef voor de weidevogels

Magazine Slimme vogels

Veel boeren zorgen voor rijke weides en akkers vol bloemen, vlinders en vogels. In dit magazine, Slimme Vogels, vertelt een aantal boeren hoe zij dat doen, een rendabel bedrijf combineren met de
zorg voor natuur. 

Bekijk het magazine

Gerelateerde items