Campagne Red de Rijke Weide

Vogelbescherming is in 2013 de campagne Red de Rijke Weide begonnen om samen met consumenten, boeren, zuivelcoöperaties en de politiek 200.000 hectare weide te realiseren vol bloemen, kruiden, vlinders, bijen en… weidevogels. Zo voorkomen we het uitsterven van weidevogels in Nederland. 

Koop weidevogelvriendelijke melk en kaas

In 2014 is de eerste Red de Rijke Weide-kaas gepresenteerd. De kaas wordt in natuurwinkels verkocht die worden bevoorraad door de biologische kaasgroothandel Kroon. De kaas vliegt de winkel uit. Via de campagnewebsite wwww.redderijkeweide.nl kan iedereen een lijst vinden van ‘weidevogelvriendelijke’ producenten en verkopers. Met de keuze voor deze eerlijk geprijsde zuivel draag je direct bij aan behoud van biodiversiteit op het Nederlandse platteland. 

Weide Weelde Zuivel

In 2016 besloot een aantal grote supermarkten melk te verkopen die met respect voor natuur en vogels wordt geproduceerd: Weide Weelde.

Samenwerking bij een nieuwe aanpak

Vogelbescherming zoekt bij Red de Rijke Weide aansluiting bij groepen buiten de traditionele natuurbescherming. Dat gebeurde bijvoorbeeld tijdens het Food Film Festival in Amsterdam en bij de BioVak, de grootste biologische vakbeurs. Een mooie opsteker was het winnen van een NRC Handelsblad Charity Award. Velen brachten hun stem uit op Vogelbescherming, waardoor Red de Rijke Weide extra onder de aandacht kwam. De prijs was een advertentie van twee pagina’s in NRC Handelsblad.

Red de Rijke Weide krijgt financieel rugwind door de toekenning van twee EU-subsidies voor de projecten 'Consuming for nature' en ‘Farming for Nature’. Met ‘Consuming for Nature’ lieten we vele consumenten een alternatief zien voor de huidige manier van zuivel produceren. Zo wisten we duizenden mensen te bereiken met indringende en interessante activiteiten zoals de toneelvoorstelling Mansholt, gespeeld op boerderijen door heel Nederland. Andere activiteiten waren onder meer bijeenkomsten met boeren en consumenten en een tv-documentaire. Via ‘Farming for Nature’ stimuleren we dat ‘natuurinclusieve’ boerenbedrijven hun kennis delen met boeren die een overstap willen maken naar dit type landbouw. Daarvoor komt er een speciaal magazine en een grote conferentie in 2017.

Petitie: ruim 100.000 handtekeningen

De campagne Red de Rijke Weide kan op veel supporters rekenen. In 2015 werden ruim 100.000 handtekeningen aan de toenmalige staatssecretaris van Natuur van aangeboden. Intussen is de campagne een nieuwe fase ingegaan: het op gang brengen van een coalitie en het verbinden van partijen staat daarbij centraal. Dat gebeurt onder meer door het organiseren van de Weidetop: bijeenkomsten waar betrokkenen elkaar ontmoeten en zoeken naar oplossingen. Uit de eerste Weidetop kwam het Weideberaad voort: een overleg van direct betrokken partijen: Wereld Natuur Fonds, FrieslandCampina, Rabobank, Vogelbescherming en het Louis Bolk Instituut.

Vogels, bloemen, vlinders en bijen in de wei: dat hoort er volgens ons gewoon bij.

Henk Pelleboer, weidevogelboer

Ik wil melk van de rijke weide!

Veel weidevogelboeren produceren melk van rijke weide, maar die is nu nog niet te koop in de supermarkt. Laat Albert Heijn en andere supermarkten weten dat jij ook melk van rijke weides wilt en dat je daar best een paar cent meer voor wilt betalen. Ons doel is 20.000 kaartjes. Supermarkten van Nederland, 

Help mee en stuur een kaartje

Help de weidevogels

Met uw donatie kunnen we weidevogelboeren helpen om vochtige, bloemrijke weilanden te maken. Ideaal voor weidevogels!

 

Steunt u de weidevogels ook?

Gerelateerde items