Tuinonderhoud

Het is fijn om in de tuin bezig te zijn. Maar overdrijf het niet, dat is het advies van Vogelbescherming. Vogels willen geen al te keurige tuinen. Blaadjes onder de struiken: gewoon laten liggen. Veel vogels vinden juist daar hun voedsel. Minder onderhoud aan de tuin vergroot de overlevingskansen van vogels. Vooral in de winter.

Wat kunt u bij het tuinieren doen (of laten) om de vogels te helpen?

• Stel zoveel mogelijk onderhoud uit tot het eind van de winter.
  • Laat afgevallen blaadjes liggen, of hark/bladblaas ze in de borders. Er zitten veel insecten tussen.
  • Laat uitgebloeide planten staan tot het voorjaar. Zaadeters zijn er dol op.
  • Snoei struiken niet, of niet tegelijk. Struiken zijn een belangrijk als schuilplaats voor vogels. Snoei bessenstruiken pas tegen het vroege voorjaar.
  • Gebruik snoeihout en afgevallen takken voor een takkenril. Daarin zitten vogels beschut.

Kijk hier naar een video over het hoe en waarom van een takkenril.

Mijn tuin telt mee

Wat er allemaal in tuinen leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren en insecten weten we nauwelijks. Met uw hulp proberen we dat goed in beeld te krijgen. Ook uw tuin zit vol leven.

Doe mee met de jaarrond tuintelling

Persoonlijk tuinadvies voor een vogelvriendelijke tuin

Wilt u zelf iets doen voor vogels in uw tuin of op uw balkon? Onze Tuinvogelconsulenten helpen u graag met een persoonlijk advies op maat. In heel Nederland zijn deze deskundige vrijwilligers van Vogelbescherming actief.