Boerderij van Rene Stalenhof / Fred van Diem Toon alles in de buurt
Boerderij van Rene Stalenhof / Fred van Diem Rene Stalenhof / Fred van Diem

Door René Stalenhoef

René Stalenhoef

Bijna alle boeren van Arkemheen of Eemland helpen mee de weidevogels te beschermen. Omdat ze passen in dit weidegebied en horen bij het boerenleven. Dat gevoel leeft ook sterk op bij René Stalenhoef, uit Eemnes. Als boer paste hij zijn weide aan en als co-piloot van de drone traceert hij nesten. En hij is penningmeester van het Collectief Eemland.

Polder Eemland

René Stalenhoef:

“Samenwerking bepaalt het succes van de weidevogels in ons gebied. Niet alleen als boeren onder elkaar, maar ook met de mensen uit de dorpen. Jaarlijks helpen zeventig vrijwilligers bij het traceren van de nesten. Tegenwoordig gebruiken we daar steeds vaker een drone bij. De warmtesensor lokaliseert nesten feilloos.”

Rene Stalenhof / Fred van Diem

Plasdras

Het bedrijf van René zet zich al jaren in voor de weidevogels. Zo heeft hij vijf jaar geleden een plasdrasgebied aangelegd. Die plek werkt als een magneet op de vogels in zijn gebied. De meeste nesten vindt hij in de buurt van het water. Aanvankelijk gebruikte René een benzinepomp om de greppel vol te laten lopen, maar nu heeft hij via de provincie waterpompen met zonnepanelen kunnen aanschaffen. En ook die werken uitstekend.