Onze boerenlandvogels

Grutto / Shutterstock

Onze boerenlandvogels

Is het u ook opgevallen hoe stil het is in het boerenland? Je hoort wel menselijke geluiden - trekkers, verkeer, een heimachine - maar haast geen vogelgeluiden. Waar zijn onze boerenlandvogels gebleven? Waar buitelen nog kieviten en hoor je nog het heldere 'grutto, grutto’! De vogels van het boerenland hebben onze hulp nodig, voor ook de laatste vogel of bloem verdwenen is. Onze inzet: meer natuurrijk boerenland.

Koop zuivel voor vogels

Help de boerenlandvogels door vogelvriendelijke zuivel te kopen: zuivel gemaakt door boeren die voedsel, ruimte en bescherming bieden aan de vogels op hun kruiden- en insectenrijke land. Zij voldoen aan onze criteria voor vogelvriendelijke zuivel. Vogelbescherming heeft alle vogelminnende zuivelmerken in een handig overzicht gezet. Kijk op www.zuivelwijzer.nl en ontdek welke winkels bij u in de buurt vogelvriendelijke zuivel verkopen. Neem hier vast een voorproefje.

Anco Heida / Fred van Diem

Anco Heida

Melkveehouder Koudum, Friesland

“We wilden melk produceren en tegelijkertijd rekening houden met weidevogels, natuur en biodiversiteit. Nu hebben we kieviten, grutto's, vlinders en bijen in de wei. Ik zou het mooi vinden als mensen weer wat meer genieten van de omgeving. Luisteren naar wat je hoort op de achtergrond. Kikkers. Vogels."

Bedreigde boerenlandvogels

Rottige Meenthe / Shutterstock

Visie op de natuur van ons boerenland

Boerenlandvogels verdwijnen in hoog tempo uit Nederland door de intensiteit van het agrarisch landgebruik. Op de korte termijn wil Vogelbescherming resterende goede weide- en akkervogelgebieden veilig stellen. Op een langere termijn is een ander soort landbouw nodig. Een omslag in denken en doen is daarvoor noodzakelijk.

Lees onze visie