Onze boerenlandvogels

Grutto / Shutterstock

Onze boerenlandvogels

Is het u ook opgevallen hoe stil het is in het boerenland? Je hoort wel menselijke geluiden - trekkers, verkeer, een heimachine - maar haast geen vogelgeluiden. Waar zijn onze boerenlandvogels gebleven? Waar buitelen nog kieviten en hoor je nog het heldere 'grutto, grutto’! De vogels van het boerenland hebben onze hulp nodig, voor ook de laatste vogel of bloem verdwenen is. Onze inzet: meer natuurrijk boerenland.

Koop zuivel voor vogels

Help de boerenlandvogels door vogelvriendelijke zuivel te kopen: zuivel gemaakt door boeren die voedsel, ruimte en bescherming bieden aan de vogels op hun kruiden- en insectenrijke land. Vogelbescherming heeft alle vogelminnende zuivelmerken in een handig overzicht gezet. Kijk op www.zuivelwijzer.nl en ontdek welke winkels bij u in de buurt vogelvriendelijke zuivel verkopen. Neem hier vast een voorproefje.

Klaas de Lange / Fred van Diem

Klaas de Lange

Biologische melkveehouder Weerribben-Wieden

“Wij zijn sinds 1915 al een familiebedrijf; ik ben de vierde generatie en drie van mijn vijf kinderen werken ook al mee. Sinds 1984 boeren we volledig biologisch. We waren toen nog een uitzondering. De meeste boeren kozen voor intensivering en modernisering. Die keuze hadden we hier niet. Wij zitten op een plek die landbouwkundig gezien misschien niet ideaal is, maar waar we wel de ruimte konden pakken. Onze koeien grazen op het land van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. De natuur geeft ons heel veel terug.”

Bedreigde boerenlandvogels

Rottige Meenthe / Shutterstock

Visie op de natuur van ons boerenland

Boerenlandvogels verdwijnen in hoog tempo uit Nederland door de intensiteit van het agrarisch landgebruik. Op de korte termijn wil Vogelbescherming resterende goede weide- en akkervogelgebieden veilig stellen. Op een langere termijn is een ander soort landbouw nodig. Een omslag in denken en doen is daarvoor noodzakelijk.

Lees onze visie