Onze boerenlandvogels

Grutto / Shutterstock

Onze boerenlandvogels

Is het u ook opgevallen hoe stil het is in het boerenland? Je hoort wel menselijke geluiden - trekkers, verkeer, een heimachine - maar haast geen vogelgeluiden. Waar zijn onze boerenlandvogels gebleven? Waar buitelen nog kieviten en hoor je nog het heldere 'grutto, grutto’! De vogels van het boerenland hebben onze hulp nodig, voor ook de laatste vogel of bloem verdwenen is. Onze inzet: meer natuurrijk boerenland. Elke meter telt!

Koop zuivel voor vogels

Liefde voor vogels vraagt ook om bewuster kiezen. Bijvoorbeeld, voor zuivel die rekening houdt met onze boerenlandvogels. Om u daarbij te helpen, heeft Vogelbescherming verschillende melk- en kaasproducten met elkaar vergeleken. Het aantal kieviten geeft aan hoezeer de boer rekening houdt met grutto, kievit of boerenzwaluw. Zij passen hun maaibeleid aan en zorgen voor een heerlijke kruiden- en insectenrijke grasmat. Dat is niet alleen goed voor hun koeien, maar ook voor de boerenlandvogels.

Hannie en Gerrit Smelt

Gangbaar melkveebedrijf Winsum, Groningen

“De hele familie doet enthousiast mee met weidevogelbeheer. Hannie zoekt de meeste nesten en dan krijgen we nog hulp van een goede vrijwilliger. Door het plezier wat we eraan beleven, hebben we inmiddels heel wat beheermaatregelen genomen voor de vogels.”

Bedreigde boerenlandvogels

Rottige Meenthe / Shutterstock

Visie op de natuur van ons boerenland

Boerenlandvogels verdwijnen in hoog tempo uit Nederland door de intensiteit van het agrarisch landgebruik. Op de korte termijn wil Vogelbescherming resterende goede weide- en akkervogelgebieden veilig stellen. Op een langere termijn is een ander soort landbouw nodig. Een omslag in denken en doen is daarvoor noodzakelijk.

Lees onze visie