Type nestkasten

Verschillende vogels hebben verschillende ‘woonwensen’. Daarom zijn er ook verschillende typen nestkasten. Let bij de keuze voor nestkasten op de omgeving van uw tuin, erf of balkon.

Bosrijke omgeving

Veel vogelsoorten maken hun nest in boomholtes. Deze zogeheten holenbroeders kunnen gebruik maken van nestkasten. Dus als u in een bosrijke omgeving woont U kunt dan ook verschillende nestkasten ophangen: kasten geschikt voor mezen, winterkoninkjes, boomkruiper, boomklevers de bonte vliegenvanger, de grote bonte specht en de bosuil.

Stedelijk gebied

Tot de holenbroeders behoren ook soorten die van nature gebruik maken van gaten en spleten in rotsen, zoals huismussen en gierzwaluwen. In onze bebouwde omgeving maken ze vaak gebruik van gaten en spleten in daken en gebouwen. Er zijn voor deze soorten speciale dakpannen te koop, in te metselen stenen met een gat erin en voor huismussen bestaat een vogelvide, een hygiënische oplossing voor huismussen, direct onder de onderste rij dakpannen.
Voor in de tuin en op het balkon zijn er ook tal van kasten voor mezen beschikbaar.

Platteland

Een agrarisch landschap is open en trekt weer andere vogels. U kunt hier bijvoorbeeld nesten ophangen voor zwaluwen, spreeuwen en mussen. Ook een kast voor de kerkuil en de torenvalk kan hier bewoners trekken.

Persoonlijk advies

In onze winkel in Zeist bieden we een keur aan nestkasten aan. Daar krijgt u ook persoonlijk advies over hoe u de kast het beste kunt ophangen.

Tuinen / erven

Naast de holenbroeders zijn er soorten die soms gebruik maken van een halfopen nestkast. Roodborst, winterkoning, zwarte roodstaart en kwikstaart maken normaliter een nest in dicht struikgewas, maar in tuinen met alleen jonge klimplanten en zonder oudere gebouwen in de buurt is het lastig voor deze soorten om een geschikte nestplek te vinden. Een halfopen nestkast kan uitkomst bieden.

Met uw aankoop helpt u de vogels

In onze webshop vindt u een brede selectie van nestkasten voor uw tuinvogels. Als u uw nestkast bij ons koopt, helpt u behalve de vogels in uw tuin ook het beschermen van alle vogels in Nederland en daarbuiten door Vogelbescherming.

Kijk voor het aanbod in onze webshop

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.