Vogels voeren

Een gevarieerde tuin met inheemse planten en struiken, bessen, insecten, een lapje gras en liefst niet al te netjes, biedt vogels een mooi menu aan natuurlijk voedsel. Maar u kunt gehele jaar bijvoeren.

Onze bebouwde kom wordt steeds dichter bebouwd en intensiever beheerd. Braakliggende terreinen met zadenrijke planten en insecten maken steeds vaker plaats voor beton en asfalt. Vogels kunnen daarom minder geschikte voedselplekken vinden. Struiken en bomen die natuurlijke schuil- en nestgelegenheid bieden, komen ook niet veel voor. Vogelvriendelijk ingerichte tuinen kunnen dat verlies compenseren en bieden vogels een goed thuis in de bebouwde kom. Een variatie aan gras, bloeiende planten, struiken of bomen helpt veel vogels zodat ze op eigen kracht kunnen leven. Vogels horen in onze woonomgeving. Veel mensen genieten van vogels dichtbij huis. Door bij te voeren laten vogels zich veel vaker zien en kunnen we ze beter leren kennen.

De tips om vogels bij te voeren zijn in de basis eenvoudig. Over goed voeren, welke vogels wat eten, wanneer u het beste bijvoert en hoe u het vogelvoer aanbiedt, hebben we tips op een rij gezet voor iedereen die de vogels wil helpen. Houdt u zich aan die adviezen, dan heeft u de meeste kans op vogels in de tuin. Hoeveel en wat voor soort, daarvoor is de omgeving waar u woont, alles bepalend.

Kijkers voor Kijkers

Uw oude verrekijker of telescoop kan veel betekenen voor de bescherming van vogels in ontwikkelingslanden! Lever hem daarom in bij Vogelbescherming. Vele honderden kijkers kregen zo, opgeknapt en wel, een tweede leven.

Doneer een kijker of scope

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.