Grote bonte specht / Pixabay

Tips voor vogels voeren

Vogels houden van een gevarieerde tuin met inheemse planten en struiken, bessen, insecten, een lapje gras en liefst niet al te netjes. Daar vinden ze volop voedsel. Je kunt daarnaast het gehele jaar bijvoeren.

Vogels vinden steeds minder geschikte voedselplekken omdat onze bebouwde kom steeds dichter wordt bebouwd. Braakliggende terreinen met zadenrijke planten en insecten maken steeds vaker plaats voor beton en asfalt. Struiken en bomen die natuurlijke schuil- en nestgelegenheid bieden, komen ook niet veel voor.

Vogelvriendelijk ingerichte tuinen kunnen dat verlies compenseren en bieden vogels een goed thuis in de bebouwde kom. Een variatie aan gras, bloeiende planten, struiken of bomen helpt veel vogels zodat ze op eigen kracht kunnen leven. Veel mensen genieten van vogels dichtbij huis. Door bij te voeren laten vogels zich nog vaker zien.

Over goed voeren, welke vogels wat eten, wanneer je het beste bijvoert en hoe je het vogelvoer aanbiedt, hebben we makkelijk uit te voeren tips op een rij gezet. Ga je daarmee aan de slag, dan heb je de meeste kans op vogels in de tuin. Hoeveel en wat voor soort, daarvoor is de omgeving waar je woont alles bepalend.

Met de gratis Postcode Vogelcheck op Mijn Vogeltuin ontdek je welke soorten er bij jou in de buurt voorkomen en hoe je ze kunt helpen.

Webshop Vogelbescherming

In onze webshop vind je alles voor en over vogels. Van vogelgidsen en verrekijkers tot nestkasten en vogelvoer. Met elke aankoop steun je ons werk en help je kwetsbare vogels beschermen.

Ga naar de webshop