Nationale Tuinvogeltelling 2019

Op vrijdag 25, zaterdag 26 en zondag 27 januari 2019 vond de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling plaats. Er waren meer dan 77.000 deelnemers, een record! Het meest werd, net als afgelopen jaren, de huismus geteld. Opvallend is dat er veel minder merels gezien werden in de Nederlandse tuinen dan afgelopen jaren. Lees hier voor het persbericht.

Kijk op www.tuinvogeltelling.nl voor alle resultaten.

Grootste citizen science project

De Nationale Tuinvogeltelling is het grootste citizen science project van Nederland. Vogelbescherming organiseert de telling samen met Sovon Vogelonderzoek Nederland. De Nationale Tuinvogeltelling levert een momentopname van de aantallen vogels die in Nederlandse tuinen aanwezig zijn. In combinatie met de resultaten van andere jaren en met andere tellingen levert dit een beeld van de ontwikkelingen in het belang van tuinen voor vogels.

Nationale Tuinvogeltelling

De Nationale Tuinvogeltelling wordt sinds 2001 georganiseerd door Vogelbescherming Nederland en Sovon Vogelonderzoek. Jaarlijks tellen in één weekend tienduizenden mensen een half uurtje de vogels in hun tuin. Daardoor kunnen we vogels beter beschermen.

Tel vogels met de klas

Speciaal voor alle leerkrachten zijn er lesbrieven en handleidingen om de telling voor te bereiden. Hiermee leert u kinderen vogels herkennen met behulp van zoekkaarten en het lesmateriaal. U zult merken dat ze enthousiast vogels in de tuin aanwijzen, op naam brengen en verhalen over de vogels vertellen.

Zet de voedertafel klaar op het schoolplein, hang een vetbol op en omcirkel de datum in uw agenda! Tuinvogels tellen is leuk en gemakkelijk. Als u zich van tevoren inschrijft, krijgt u de tips en alle spelregels automatisch per mail. Zo bent u helemaal goed voorbereid. U kunt zich inschrijven op tuinvogeltelling.nl/voor-scholen

Hoe herken ik tuinvogels?

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe uw tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er nog van alles mogelijk.

Vind een tuinvogelconsulent in de buurt

Mijn tuin telt mee

Wat er allemaal in tuinen leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren en insecten weten we nauwelijks. Met uw hulp proberen we dat goed in beeld te krijgen. Ook uw tuin zit vol leven.

Doe mee met de Jaarrond Tuintelling