Roodborst / Daniele Occhiato - Agami

Nationale Tuinvogeltelling 2021

Tel in januari 2021 een half uur de vogels in uw tuin of op uw balkon! Het is leuk en gemakkelijk om mee te doen.

Meld u alvast aan voor de speciale Tuinvogeltelling e-mails. Dan ontvangt u in de aanloop naar het weekend:

• leuke en informatieve mails met handige herkenningstips, wonderlijke vogelweetjes en praktische tuin- en voertips;
  • 15% korting in onze webshop op vogelvoer, voersystemen en nestkasten;
  • gratis de Tuinvogeltelling Special Vogels voeren (pdf) in uw u mailbox.

Ook sturen we u vlak voor het weekend een herinnering, zodat u de telling niet vergeet.

Kijk op www.tuinvogeltelling.nl voor de resultaten van vorig jaar.

Grootste citizen science project

De Nationale Tuinvogeltelling is het grootste citizen science project van Nederland. Vogelbescherming organiseert de telling samen met Sovon Vogelonderzoek Nederland. De Nationale Tuinvogeltelling levert een momentopname van de aantallen vogels die in Nederlandse tuinen aanwezig zijn. In combinatie met de resultaten van andere jaren en met andere tellingen levert dit een beeld van de ontwikkelingen in het belang van tuinen voor vogels.

Nationale Tuinvogeltelling

De Tuinvogeltelling: jaarlijks tellen tienduizenden mensen de vogels in hun tuin, zodat Vogelbescherming en Sovon meer leren om ze beter te beschermen. Daarnaast is het ontzettend leuk én het is makkelijk, dus iedereen kan meedoen.

Tel vogels met de klas

Speciaal voor alle leerkrachten zijn er lesbrieven en handleidingen om de telling voor te bereiden. Hiermee leert u kinderen vogels herkennen met behulp van zoekkaarten en het lesmateriaal. U zult merken dat ze enthousiast vogels in de tuin aanwijzen, op naam brengen en verhalen over de vogels vertellen.

Zet de voedertafel klaar op het schoolplein, hang een vetbol op en omcirkel de datum in uw agenda! Tuinvogels tellen is leuk en gemakkelijk. Als u zich van tevoren inschrijft, krijgt u de tips en alle spelregels automatisch per mail. Zo bent u helemaal goed voorbereid. U kunt zich inschrijven op tuinvogeltelling.nl/voor-scholen

Hoe herken ik tuinvogels?

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe uw tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er nog van alles mogelijk.

Vind een tuinvogelconsulent in de buurt

Mijn tuin telt mee

Wat er allemaal in tuinen leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren en insecten weten we nauwelijks. Met uw hulp proberen we dat goed in beeld te krijgen. Ook uw tuin zit vol leven.

Doe mee met de Jaarrond Tuintelling