Nationale Tuinvogeltelling 2018

Op vrijdag 26 (scholen), zaterdag 27 en zondag 28 januari 2018 namen meer dan 65.000 mensen deel aan de 15e editie van de Nationale Tuinvogeltelling 2018. Het meest werd, net als afgelopen jaren, de huismus geteld. Opvallend is dat er veel minder merels gezien werden in de Nederlandse tuinen dan afgelopen jaren. Kijk hier voor het persbericht.

Kijk op www.tuinvogeltelling.nl voor alle resultaten.

Grootste citizen science project

De Nationale Tuinvogeltelling is het grootste citizen science project van Nederland. Vogelbescherming organiseert de telling samen met Sovon Vogelonderzoek Nederland. De Nationale Tuinvogeltelling levert een momentopname van de aantallen vogels die in Nederlandse tuinen aanwezig zijn. In combinatie met de resultaten van andere jaren en met andere tellingen levert dit een beeld van de ontwikkelingen in het belang van tuinen voor vogels.

Word actielid en steun het werk van Vogelbescherming

Voor maar 10 euro steunt u 6 maanden lang Vogelbescherming Nederland én ontvangt u

Uw lidmaatschap stopt vanzelf.

Word actielid

Hoe herken ik tuinvogels?

De meest voorkomende tuinvogels vindt u in onze online vogelgids.
En in onze tuinvogelapp kunt u grootte, snavel, silhouet en/of kleur aangeven, en dan krijgt u een aantal suggesties.

Het hele jaar door tellen?

Wat er allemaal in tuinen leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren en insecten weten we nauwelijks. Met uw hulp proberen we dat goed in beeld te krijgen. Ook uw tuin zit vol leven.

Doe mee met de jaarrond tuintelling

App tuinvogels herkennen

De app Tuinvogels van Vogelbescherming helpt u de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling in januari wordt daarmee nog leuker én makkelijker!