Nationale Tuinvogeltelling 2018

Op vrijdag 26 (scholen), zaterdag 27 en zondag 28 januari 2018 namen meer dan 65.000 mensen deel aan de 15e editie van de Nationale Tuinvogeltelling 2018. Het meest werd, net als afgelopen jaren, de huismus geteld. Opvallend is dat er veel minder merels gezien werden in de Nederlandse tuinen dan afgelopen jaren. Kijk hier voor het persbericht.

Kijk op www.tuinvogeltelling.nl voor alle resultaten.

Grootste citizen science project

De Nationale Tuinvogeltelling is het grootste citizen science project van Nederland. Vogelbescherming organiseert de telling samen met Sovon Vogelonderzoek Nederland. De Nationale Tuinvogeltelling levert een momentopname van de aantallen vogels die in Nederlandse tuinen aanwezig zijn. In combinatie met de resultaten van andere jaren en met andere tellingen levert dit een beeld van de ontwikkelingen in het belang van tuinen voor vogels.

Hoe herken ik tuinvogels?

De meest voorkomende tuinvogels vindt u in onze online vogelgids.
En in onze tuinvogelapp kunt u grootte, snavel, silhouet en/of kleur aangeven, en dan krijgt u een aantal suggesties.

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe uw tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er nog van alles mogelijk.

Vind een tuinvogelconsulent bij u in de buurt

Mijn tuin telt mee

Wat er allemaal in tuinen leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren en insecten weten we nauwelijks. Met uw hulp proberen we dat goed in beeld te krijgen. Ook uw tuin zit vol leven.

Doe mee met de Jaarrond Tuintelling