Nationale Tuinvogeltelling 2017: doet u mee?

Zaterdag 28 en zondag 29 januari 2017 is het zover: de Nationale Tuinvogeltelling. Met maar een half uurtje tellen draagt u bij aan het grootste publieksonderzoek naar Nederlandse vogels.

Voor de Tuinvogeltelling kunt u zich voorinschrijven. Dan krijgt u vanaf ongeveer november het laatste nieuws rondom het evenement en leuke weetjes over het herkennen van vogels via de mail opgestuurd, net als kortingsaanbiedingen op ons (duurzaam geproduceerde) vogelvoer, waarmee u vogels naar uw tuin kunt lokken. Zo bent u helemaal voorbereid op de Nationale Tuinvogeltelling 2017! Doet u ook mee?

Hoe werkt de Tuinvogeltelling?

Iedereen kan meedoen in 3 gemakkelijke stappen:

1. Tel op 28 of 29 januari 2017 een half uur de vogels in uw tuin of op uw balkon.
    Vliegen de vogels alleen maar over uw tuin? Die tellen niet mee. (Scholen, kinderboerderijen en andere groepen kunnen overigens van tevoren tellen en hun telling insturen.)
  2. Noteer alle waarnemingen van een soort in uw tuin of op uw balkon.
    Maar tel deze waarnemingen niet bij elkaar op! Want anders geeft u 10 koolmezen door, terwijl er slechts eentje de hele tijd door uw tuin vliegt. Om deze dubbele tellingen te voorkomen geeft u álleen het hoogste aantal door van een soort die u tegelijk hebt gezien.
    Dus: ziet u in uw tel-halfuur 3 koolmezen tegelijk en even later 5 koolmezen? Dan geeft u door: 5 koolmezen.
  3. Geef uw telling door via de app Tuinvogels of via www.tuinvogeltelling.nl van het evenement.

Hoe herken ik ze?

De meest voorkomende tuinvogels hebben we hier alvast voor u op een rij gezet.
In onze app kunt u grootte, snavel, silhouet en/of kleur aangeven, en dan krijgt u een aantal suggesties. Zo kan iedereen gemakkelijk meedoen.

Resultaten Nationale Tuinvogeltelling 2016

Wilt u de resultaten van de Nationale Tuinvogeltelling 2016 bekijken? U vindt hier een verslag. Op www.tuinvogeltelling.nl vindt u de top-10, opmerkelijke resultaten en een archief van vorige jaren.

Het hele jaar door tellen?

Wat er allemaal in tuinen leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren en insecten weten we nauwelijks. Met uw hulp proberen we dat goed in beeld te krijgen. Ook uw tuin zit vol leven.

Doe mee met de jaarrond tuintelling

App tuinvogels herkennen

De app Tuinvogels van Vogelbescherming helpt u de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling in januari wordt daarmee nog leuker én makkelijker!