Carina met nestkast

Nestkasten ophangen

De waarde van een huis hangt af van drie dingen: locatie, locatie, locatie. Dat geldt ook voor nestkasten. Een eenvoudige nestkast op een goede plek is populairder dan een fantastische nestkast op een ongeschikte plek.

9 tips om jouw nestkast goed op te hangen

1. Hang de nestkast op een rustige plek op, zodat de vogels zich veilig voelen en naar binnen durven. Dus niet direct naast het terras, als je daar in het voorjaar zelf vaak zit.
  2. Niet in de volle zon, dus liever niet op het zuiden.
  3. Beschut tegen de wind. De invliegopening kan het beste op het noordoosten zijn gericht, want de wind komt in Nederland vaak uit het zuidwesten.
  4. Een vrije en veilige aanvliegroute is belangrijk. Geen takken direct voor de opening.
  5. Uit de buurt van katten. Gaas om de boom kan katten uit de buurt houden.
  6. Vogels van dezelfde soort wonen het liefst tenminste tien meter van elkaar. Voor vogels van verschillende soorten, zoals koolmees en pimpelmees, kunnen de kasten een meter of drie uit elkaar hangen.
  7. Koloniebroeders wonen wel weer graag in groepen: de nesten voor mussen, spreeuwen en zwaluwen kunnen daarom wel naast elkaar hangen.
  8. Hang de nestkast stevig op, zodat hij niet kan gaan slingeren of vallen.
  9. Ophangen in het najaar. Vogels kunnen er al aan wennen en de kast gebruiken als slaapplek.

En… maak de kast elk jaar in september of oktober weer schoon. Met kokend water. Trek zelf keukenhandschoenen aan, want heel schoon zal het niet zijn.

Een keur aan nestkasten

Veel vogels kun je helpen met een nestkast. Elke soort heeft eigen woonwensen. Waar en hoe je de nestkast ophangt, is belangrijk, net als het type kast. Koop 'm bij Vogelbescherming, dan steun je ook ons werk.

naar de webshop

Persoonlijk tuinadvies

Maak eens een afspraak met een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming. Die geeft persoonlijk advies op maat over hoe je je tuin of balkon inricht. Leden van Vogelbescherming krijgen korting.

zoek een tuinvogelconsulent in jouw buurt