Wanneer voer je wat?

Vogels gebruiken het hele jaar veel energie. In de winter om zich op temperatuur te houden, in het voorjaar om te nestelen en om eieren te leggen en hun jongen groot te brengen. En in de herfst bouwen ze reserves op voor de winter. U kunt ze dus het hele jaar bijvoeren. Vogels proppen zich niet vol als hun honger gestild is. Ook verleren ze niet zelf voedsel te vinden.

Winter: voer en water

Het kost vogels in de winter veel energie om hun lichaamstemperatuur op 40 graden te houden. In een koude nacht verliezen kleinere soorten soms 10 procent van hun gewicht. Als extra energiebron kunt u vetbollen en pinda’s ophangen.

Bij lichte vorst kunt u vers drinkwater aanbieden. Er wordt ook in gebadderd. Dit is geen probleem: het water rolt van de ingevette veren, dus bevriest niet.

Bij strenge vorst kunt u beter geen open (warm) water aanbieden. Als er geen sneeuw ligt om op te pikken, kunt u ijs vergruizen zodat ze de ijssplinters kunnen oppikken. Erg koud in de buik, dus het kost energie, maar het voorziet in de vochtbehoefte.

Lente: eiwitten en kalk

Tijdens de lente hebben vogels het druk: partner zoeken, nest bouwen, eieren leggen en jongen grootbrengen. Ook nu kunt u vogels helpen. Tijdens de lente gaat het minder om vet en juist meer om kalk en eiwit.

Jarenlang werd geadviseerd om vogels in de lente helemaal niet bij te voeren, omdat jonge vogels veel zaden en noten niet goed verteren. Het blijkt echter geen kwaad te kunnen. De ouders eten zelf het moeilijker verteerbare voer, terwijl ze hun jongen voeden met insecten. Pas bij een totaal gebrek aan natuurlijk voedsel bieden ze hun kroost zaden en noten aan. Dan moet u er op letten geen hele pinda’s aan te bieden, maar alleen kleine stukjes. Jonge vogels kunnen stikken in de hele pinda’s.

U kunt de vetbollen uit de winkel en webshop van Vogelbescherming blijven gebruiken, maar hang ze niet in de zon.

Insecten, rupsen en wormen zijn een bron van eiwitten. Daar gaan vogels naar op zoek en die zijn in de lente in vogelvriendelijke tuinen ruim voorradig.

Maar wilt u toch nog een stapje verder gaan: Vogelbescherming verkoopt ook meelwormen en 4-seizoenenvogelvoer. Kijk daarvoor in onze webshop.

Kalk zit in veel natuurlijk voedsel. Mocht u vogels aan extra kalk willen helpen, dan kunt u goed uitgekookte en fijngestampte eierschillen geven. Geef nooit melk!

Zomer: eiwitrijk voedsel

In de zomer is eiwitrijk voedsel van levensbelang. Vogels gaan ruien en krijgen het verenkleed dat ze tegen de winterse kou moet beschermen. Of dat hen in staat stelt om naar het zuiden te trekken.

Vogels gaan zelf op zoek naar de wormen en insecten die ze nodig hebben om aan hun portie eiwitten te komen. U kunt ze helpen door met bloeiende planten insecten te lokken. Of door uw gazon te besproeien en zo de wormen naar boven te lokken.

Wilt u nog een stapje verder gaan: Vogelbescherming verkoopt meelwormen en 4-seizoenenvogelvoer. Kijk daarvoor in onze webshop.

Herfst: vitaminerijke bessen

Zodra het kouder wordt, komen de vogels dichterbij huis. Ze gaan nu actief op zoek naar een plek waar ook in koude jaargetijden wat te vinden is. Als u ze nu gaat voeren, hebt u al snel stamgasten voor de winter. Veel vogelsoorten eten nu ook de vitaminerijke bessen uit de struiken in uw tuin.

Vetbollen en pinda’s zijn in dit jaargetijde geschikt om vogels mee bij te voeren.

Kant en klaar premium-voer voor tuinvogels

Vogelbescherming biedt een ruim assortiment vogelvoer aan van hoge kwaliteit in samenwerking met CJ Wildbird Foods. Deze voeren hebben een hoog energie- en oliegehalte en zijn getest op gifstoffen. Ook zijn er verschillende voedersystemen beschikbaar om het voer aan te bieden. Kijk voor inspiratie in de webwinkel of kom voor een persoonlijk advies naar onze winkel in Zeist.

Met uw aankoop bij Vogelbescherming steunt u niet alleen de vogels in uw tuin, maar ook de bescherming van alle vogels in Nederland en daarbuiten.

Voer gevarieerd

Ook vogels houden van een veelzijdig menu. Voer bijvoorbeeld zaden pinda’s en vetbollen, maar ook rozijnen en appels. Geef geen vloeibare olie, margarine en zoute producten.

Kijk voor meer tips

Originele pindakaas voor vogels

Het voeren van pindakaas aan tuinvogels is een ware trend geworden en natuurlijk een prachtig schouwspel om te zien. Vogelbescherming Nederland adviseert om nooit pindakaas te geven die bestemd is voor menselijke consumptie maar speciale vogelpindakaas.

Naar de originele vogelpindakaas