Steenuil / Shutterstock

Onze sites en apps

Nationale Tuinvogeltelling

De Nationale Tuinvogeltelling is in tien jaar uitgegroeid tot het grootste citizens science evenement van Nederland. Ruim 70.000 mensen noteren tijdens de derde weekend van januari gedurende een half uur hoeveel vogels er in hun tuin komen. Gewoon leuk om mee te doen en nuttig voor het onderzoek naar vogels in de stad.

tuinvogeltelling.nl

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

Mijnvogeltuin.nl

Beleef de Lente: al meer dan 10 jaar een uniek fenomeen. Hier ziet u zélf hoe vogels leven: 5 maanden lang, van 1 maart tot 1 augustus, live, 7 dagen per week en 24 uur per dag. Kijk mee hoe ze hun nest bouwen, paren, hun jongen voeren en leren vliegen! Praat mee op het forum, bekijk de clips met hoogtepunten, lees de expertblogs!

beleefdelente.nl

Nationale Vogelweek

Vogelbescherming organiseert jaarlijks in mei de Nationale Vogelweek, met honderden vaak gratis excursies. Gepassioneerde vogelkenners nemen deelnemers mee naar de beste vogelkijkplekken van Nederland. We organiseren de Vogelweek samen met vele vogelwerkgroepen, tientallen vrijwilligers en Sovon Vogelonderzoek Nederland.

vogelweek.nl

Eropuit met web-app Mijnvogelvinder.nl

Neem MijnVogelvinder.nl in uw hand en herken vogels door het hele land! MijnVogelvinder.nl is een web-app voor de mobiele telefoon. Deze handige vogelwegwijzer voor onderweg vertelt u welke soorten u tijdens het wandelen of fietsen kunt tegenkomen en waar u op moet letten om ze daadwerkelijk te zien.

mijnvogelvinder.nl

Digitale Checklist Groen Bouwen

Gaat u bouwen, renoveren of verbouwen? Op kleine of grote schaal? Met deze checklist helpen wij u graag op weg om dat zo te doen dat de natuur en vogels kunnen profiteren van uw plannen. Met deze checklist krijgt u tal van ideeën en concrete adviezen op maat aangeboden. Er is meer mogelijk dan wordt gedacht.

checklistgroenbouwen.nl

Jaarrond Tuintelling

De tuinen van Nederland vormen bij elkaar een natuurgebied dat 5x groter is dan de Oostvaardersplassen. Maar wat er allemaal in leeft aan vogels, vlinders, zoogdieren, amfibieën en insecten weten we nog te weinig. Daarom is het nodig om de natuur in tuinen beter in beeld te krijgen. Lever een bijdrage en tel ook mee.

tuintelling.nl

Door natuurinclusief te bouwen en te ontwerpen is het mogelijk gezonde en aantrekkelijke steden en dorpen te creëren, die voor alle gebruikers een prettige leefomgeving zijn. Investeren in groene kwaliteit levert immers veel meer op dan alleen een mooi plaatje. U vindt hier tips en verhalen die u helpen om natuurinclusief te bouwen.

Beleef de Waddennatuur

Miljoenen vogels strijken jaarlijks neer in de Waddenzee. Snuif de sfeer en overweldigende schoonheid van de Wadden op via Beleef de Waddennatuur. Een prachtige website vol natuurbeleving op de Wadden. De mooiste natuurplekken, wandelroutes, uitzichtpunten  weergegeven op een interactieve kaart!

beleefdewaddennatuur.nl

Vogelkijkhutten in Nederland

Op deze website (van Vogelbescherming en Waarneming.nl) vindt u rond de vierhonderd mooiste vogelkijkplekken van Nederland. Toets een plaatsnaam in en u krijgt suggesties voor een vogelkijkhut in de buurt, inclusief de laatste waarnemeningen. Puur genieten van de natuur zonder vogels te verstoren.

vogelkijkhut.nl