Onze sites

Beleef de lente

Beleef de Lente: al meer dan 10 jaar een uniek fenomeen. Hier ziet u zélf hoe vogels leven: 5 maanden lang, van 1 maart tot 1 augustus, live, 7 dagen per week en 24 uur per dag. Kijk mee hoe ze hun nest bouwen, paren, hun jongen voeren en leren vliegen! Praat mee op het forum, bekijk de clips met hoogtepunten, lees de expertblogs!

beleefdelente.nl

Beleef de Waddennatuur

Miljoenen vogels strijken jaarlijks neer in de Waddenzee, dat daarom tot het Werelderfgoed wordt gerekend. Nederland kan trots zijn op zo'n schitterend natuurgebied. Snuif de sfeer en overweldigende schoonheid van de Wadden op via Beleef de Waddennatuur. Een prachtige website vol natuurbeleving op de Wadden. De mooiste natuurplekken, wandelroutes, uitzichtpunten en nog veel meer weergegeven op gemakkelijke interactieve kaart!

beleefdewaddennatuur.nl

Digitale Checklist Groen Bouwen

Gaat u bouwen, renoveren of verbouwen? Op kleine of grote schaal? Met deze checklist helpen wij u graag op weg om dat zo te doen dat de natuur en vogels kunnen profiteren van uw plannen. Aan de hand van een checklist krijgt u tal van ideeën en concrete adviezen op maat aangeboden. Er is vaak veel meer mogelijk dan wordt gedacht.

checklistgroenbouwen.nl

Jaarrond Tuintelling

De tuinen van Nederland vormen bij elkaar een natuurgebied dat 5x groter is dan de Oostvaardersplassen. Maar wat er allemaal in leeft aan vogels, vlinders, zoogdieren, amfibieën en insecten weten we nog te weinig. Daarom is het nodig om de natuur in tuinen beter in beeld te krijgen. Lever een bijdrage, geniet nog meer van uw eigen tuin en tel ook mee.

tuintelling.nl

Nationale Tuinvogeltelling

De Nationale Tuinvogeltelling is in tien jaar uitgegroeid tot het grootste citizens science evenement van Nederland. Ruim 70.000 mensen noteren in een weekend gedurende een half uur hoeveel vogels er in hun tuin komen. Gewoon leuk om mee te doen en nuttig voor het onderzoek naar vogels in de stad. Het evenement vindt elk jaar plaats tijdens het derde weekend van januari.

tuinvogeltelling.nl

Nationale Vogelweek

Mei is de mooiste maand om vogels te kijken. Daarom organiseert Vogelbescherming jaarlijks de Nationale Vogelweek, met honderden vaak gratis excursies. Gepassioneerde vogelkenners nemen deelnemers mee naar de beste vogelkijkplekken van Nederland. We organiseren de Vogelweek samen met vele vogelwerkgroepen, tientallen vrijwilligers en Sovon Vogelonderzoek Nederland.

www.vogelweek.nl

PolderPracht Terschelling

PolderPracht, erenaam voor de Terschellinger Polder. Van dit unieke weidelandschap wil Vogelbescherming een vogelparadijs maken. Samen met boeren, kaasmakers en ondernemers laten we zien dat dit op een duurzame manier kan. Help mee door onze PolderPracht producten te kopen. Rechtstreeks uit de rijke weides van Terschelling waar bloemen bloeien, vogels vliegen en koeien vredig grazen.

polderprachtterschelling.nl

Red de Rijke Weide

Met 200.000 hectare bloemrijke weide in 2020 is er genoeg ruimte voor voldoende boeren om hun koeien te laten grazen op natuurlijke, bloemrijke weides. Genoeg ruimte óók voor weidevogels, vlinders en bijen om in gezonde aantallen te overleven en jongen groot te brengen. En meer dan genoeg ruimte om ons allemaal van gezonde, natuurlijke melk en kaas te voorzien.

redderijkeweide.nl

Vogelkijkhutten in Nederland

U vindt de mooiste vogelkijkplekken van Nederland via www.vogelkijkhut.nl. Toets een plaatsnaam in en u krijgt suggesties voor een vogelkijkhut in de buurt, inclusief bereikbaarheidsgegevens en de laatste waarnemeningen. Puur genieten van de natuur zonder vogels te verstoren. Deze website van Vogelbescherming en Waarneming.nl biedt een overzicht van rond de vierhonderd vogelkijkplekken in Nederland.

vogelkijkhut.nl