Steenuil / Shutterstock

Onze sites en apps

Nationale Tuinvogeltelling

De Nationale Tuinvogeltelling is in tien jaar uitgegroeid tot het grootste citizens science evenement van Nederland. Ruim 70.000 mensen noteren tijdens de derde weekend van januari gedurende een half uur hoeveel vogels er in hun tuin komen. Gewoon leuk om mee te doen en nuttig voor het onderzoek naar vogels in de stad.

tuinvogeltelling.nl

Logo Nationale Tuinvogeltelling Logo Nationale Tuinvogeltelling

Word jij ook zo blij van vogels in je tuin of op je balkon? Hang je wel eens een vetbolletje voor ze op? Je kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in jouw buurt leven en hoe je deze vogels kunt helpen.

Mijnvogeltuin.nl

Website Mijnvogeltuin Website Mijnvogeltuin

Beleef de Lente: al meer dan 10 jaar een uniek fenomeen. Hier zie je zélf hoe vogels leven: 5 maanden lang, van 1 maart tot 1 augustus, live, 7 dagen per week en 24 uur per dag. Kijk mee hoe ze hun nest bouwen, paren, hun jongen voeren en leren vliegen! Praat mee op het forum, bekijk de clips met hoogtepunten, lees de expertblogs!

beleefdelente.nl

Logo Beleef de Lente Logo Beleef de Lente

Nationale Vogelweek

Vogelbescherming organiseert jaarlijks in mei de Nationale Vogelweek, met honderden vaak gratis excursies. Gepassioneerde vogelkenners nemen deelnemers mee naar de beste vogelkijkplekken van Nederland. We organiseren de Vogelweek samen met vele vogelwerkgroepen, tientallen vrijwilligers en Sovon Vogelonderzoek Nederland.

vogelweek.nl

Logo Nationale Vogelweek Logo Nationale Vogelweek

Eropuit met web-app Mijnvogelvinder.nl

Neem MijnVogelvinder.nl in je hand en herken vogels door het hele land! MijnVogelvinder.nl is een web-app voor de mobiele telefoon. Deze handige vogelwegwijzer voor onderweg vertelt je welke soorten je tijdens het wandelen of fietsen kunt tegenkomen en waar je op moet letten om ze daadwerkelijk te zien.

mijnvogelvinder.nl

Mijn Vogelvinder slider Mijn Vogelvinder slider

Web-app Mijntuinvogeltelling

Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling wordt nog leuker met web-app MijnTuinvogeltelling. De web-app helpt je de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. En maakt het invoeren van je telling tijdens dat weekend nog makkelijker!

Digitale Checklist Groen Bouwen

Ga je bouwen, renoveren of verbouwen? Op kleine of grote schaal? Met deze checklist helpen wij je graag op weg om dat zo te doen dat de natuur en vogels kunnen profiteren van je plannen. Met deze checklist krijg je tal van ideeën en concrete adviezen op maat aangeboden. Er is meer mogelijk dan wordt gedacht.

checklistgroenbouwen.nl

Checklist Groen Bouwen Checklist Groen Bouwen

Jaarrond Tuintelling

De tuinen van Nederland vormen bij elkaar een natuurgebied dat 5x groter is dan de Oostvaardersplassen. Maar wat er allemaal in leeft aan vogels, vlinders, zoogdieren, amfibieën en insecten weten we nog te weinig. Daarom is het nodig om de natuur in tuinen beter in beeld te krijgen. Lever een bijdrage en tel ook mee.

tuintelling.nl

Logo Jaarrond tuintelling Logo Jaarrond tuintelling

Door natuurinclusief te bouwen en te ontwerpen is het mogelijk gezonde en aantrekkelijke steden en dorpen te creëren, die voor alle gebruikers een prettige leefomgeving zijn. Investeren in groene kwaliteit levert immers veel meer op dan alleen een mooi plaatje. Je vindt hier tips en verhalen die je helpen om natuurinclusief te bouwen.

Logo Bouwnatuurinclusief.nl Logo Bouwnatuurinclusief.nl

WADdoejij?

Het Waddengebied is het belangrijkste vogelgebied van Nederland. Het is het leefgebied van miljoenen vogels; ze broeden of overwinteren in het Waddengebied of komen er uitrusten en voedsel zoeken in het voor- en najaar. Voldoende rust is daarom cruciaal voor vogels. Anders lukt het ze niet om hun jongen groot te brengen of overleven ze de zware trektochten naar Afrika of het hoge noorden niet. Ontdek wat jij kan doen!

waddoejij.nl

Vogelkijkhutten in Nederland

Op deze website (van Vogelbescherming en Waarneming.nl) vind je rond de vierhonderd mooiste vogelkijkplekken van Nederland. Toets een plaatsnaam in en je krijgt suggesties voor een vogelkijkhut in de buurt, inclusief de laatste waarnemeningen. Puur genieten van de natuur zonder vogels te verstoren.

vogelkijkhut.nl

Logo Vogelkijkhut Logo Vogelkijkhut

Vogelvriendelijke zuivelwijzer

Help onze weidevogels door vogelvriendelijke zuivel te kopen: zuivel van boeren die voedsel, ruimte en bescherming bieden aan de vogels op hun kruiden- en insectenrijke land. Zij voldoen aan onze eisen voor vogelvriendelijke zuivel. Vogelbescherming heeft alle vogelminnende zuivelmerken in een handig overzicht gezet. Kijk op de web-app zuivelwijzer.nl en ontdek waar bij jou in de buurt vogelvriendelijke zuivel te koop is.

App Zuivelwijzer kievit /  Shutterstock App Zuivelwijzer kievit / Shutterstock

App Wadvogels

Miljoenen vogels strijken jaarlijks in het Waddengebied neer om te eten, broeden of rusten. Maar hoe weet je de beste kijkplekken én hoe herken je de vogels? De app Wadvogels helpt je daarbij. Van vogels herkennen tot getijdentabellen, inclusief handige tools & tips. De app Wadvogels is beschikbaar via www.vogelsvanhetwad.nl als web-app of in de app stores als natove app.

Apple store (Wadvogels in de App Store)