Tuininspiratie

Hebt u een balkon, een stadstuin, een grote achtertuin of erf? Dan kunt u vogels helpen! De basisprincipes zijn eenvoudig. Vogels zoeken beschutting om te broeden en om zich terug te trekken bij gevaar. Én ze moeten bij u wat te eten vinden – insecten, rupsen of bijvoorbeeld bessen. En fijn als er ook water beschikbaar is.

Met een vogelvriendelijke tuin doet u ook iets voor uzelf. Het is enerzijds vooral genieten van de bedrijvigheid met al die vogels in uw tuin. Maar anderzijds draagt u bij aan het tegengaan van te hete steden en overbelaste rioleringen. Groen houdt vocht vast.

Hier drie tuinvoorbeelden met mogelijkheden ter inspiratie. Uitgaande van de basisprincipes kunt u verschillende elementen mixen als uw tuin of balkon een ander formaat heeft. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan een gierzwaluwdakpan, sedumdak of een takkenril als afscheiding.

1. Ook uw balkon is vogelvriendelijk in te richten

• Gebruik bakken/potten/houten bakken om besdragende struiken te planten en vaste inheemse planten waar insecten op afkomen.
  • Plaats een waterschaal en voederplank.
  • De afscheiding met de buren kunt u laten begroeien met een klimplant, voor beschutting van de vogels.
  • Plaats een nestkast (niet in de zon).

Pas op

Balkons zijn niet onbeperkt belastbaar. Gemiddeld kunnen ze 250 kilo per m2 dragen. Een met aarde gevulde, stenen plantenbak van ca. één meter lengte, weegt algauw 120 kilo. Als de bewoners op het balkon gaan staan, komt hun gewicht er nog bij.

2. Tips voor een flinke stadstuin

• Gebruik een sedumdak op uw schuur of uitbouw met inheemse beplanting. Zo’n dak trekt insecten aan waar vogels op af komen. Een sedumdak houdt de regen even vast, zodat de riolering niet overbelast raakt, en het isoleert ook nog eens erg goed.
  • Laat langs de muren van schuur en woning klimplanten groeien.
  • Plaats een waterschaal of maak een vijver met een ondiep gedeelte waar vogels kunnen drinken en/of een bad nemen.
  • Plaats een boom, zoals een meidoorn, lijsterbes, appel- of perenboom.
  • De struiken zijn besdragend of hebben doornen voor een beschut plekje voor de vogels.
  • Hang nestkasten (en voederplank/birdfeeder) aan de schuur en/of pergola.
  • Met een (klein) gazon biedt u vogels zoals onder meer zanglijsters en merels gelegenheid om eten te vinden. Ze trekken graag een wurm uit de bodem.

3. Uitpakken voor vogels en natuur in een grote achtertuin

• Maak niveauverschillen met geleidelijke overgangen van lage beplantingen naar struiken en bomen.
  • Laat langs de muren van schuur en woning klimplanten groeien.
  • Gebruik geen schutting als afscheiding met de buren, maar een stevige haag (dit kunnen ook verschillende soorten struiken zijn).
  • Aan de achterkant is de tuin afgesloten met een takkenril, waar vogels in weg kunnen kruipen. Maak een aantrekkelijk besrijk-vogelbosje, bomen en planten van verschillende hoogtes.
  • Met een gazon biedt u vogels zoals onder meer de zanglijster en de merel een plek om eten te vinden. Ze trekken graag een wurm uit het gras.
  • De vijver heeft aan twee zijden een ondiep gedeelte waar vogels kunnen drinken en/of een bad nemen.
  • Plaats birdfeeders en nestkasten, ook bijvoorbeeld aan de pergola.

Verbouwen? Nieuwbouw? Renoveren?

Gaat u een pand verbouwen, zelf een kavel bebouwen of een gebouw renoveren? Behalve in de tuin kunt u ook aan het huis zelf – soms al tegen geringe kosten – maatregelen treffen die voor vogels gunstig zijn, zoals voor huismussen en gierzwaluwen. Een online advies op maat krijgt u via de Checklist Groen Bouwen die Vogelbescherming heeft ontwikkeld.

Persoonlijk advies voor een vogelvriendelijke tuin

Wilt u zelf iets doen voor vogels in uw tuin of op uw balkon? Onze Tuinvogelconsulenten helpen u graag met een persoonlijk advies op maat. In heel Nederland zijn deze deskundige vrijwilligers van Vogelbescherming actief.

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.