Wat is goed voer?

Vogels zijn verstandige eters. Van nature gaan ze op zoek naar een gevarieerd menu. Ze leven nooit alleen van het voer dat u aanbiedt. Wat kunt u ze eigenlijk allemaal geven? En wat absoluut niet?

Strooivoer

Zadenmengsels zijn te koop bij dierenwinkels, tuincentra en supermarkten. Mengsels met grote korrels zijn niet geschikt voor tuinvogels. Zaadmengsels met een goede samenstelling vindt u in elk geval in onze webwinkel of bij Vivara. Goede mengsels bevatten stukjes mais, kleine zaden, zonnebloempitten en stukjes pinda. Hier vindt u de Premium-voerdersoorten van Vogelbescherming in de webshop.

Vetbollen

Vetbollen leveren veel energie en bestaan uit een zadenmengsel, gegoten in een hard soort vet. Wanneer het vriest, kunnen sommige vetbollen te hard worden. U kunt ze dan in stukjes snijden en op een voederplank leggen. Op deze manier kunnen ook vogels die normaal gesproken niet op een vetbol zitten ervan eten. Zelf vetbollen maken is niet moeilijk.

Er zijn ook pindablokken, die rijk zijn aan zaden en insecten beschikbaar. Kijk in onze webshop voor lekkere vetbollen.

Pinda’s

Pinda’s geven vogels veel energie en vele soorten zijn er dol op. Gebruik altijd ongezouten pinda’s en geef ze in een speciale pindasilo zodat vogels er kleine stukjes af kunnen pikken.

Er zijn ook pindablokken en de populaire vogelpindakaaspotten, die rijk zijn aan zaden en insecten. Kijk in onze webshop voor de pindablokken van Vogelbescherming.

Zoutloze vogelpindakaas vermengd met strooivoer kunt u op de bast van een boom smeren voor de boomklever.

Zonnebloempitten

Zaadeters zoals groenling, mees en vink zijn bedreven in het openmaken van deze pitten. Vooral zwarte zonnebloempitten zijn het hele jaar geliefd bij deze soorten.

Fruit

U kunt alle soorten fruit aanbieden. Geef grotere stukken zodat vogels er zelf stukjes af kunnen pikken.

Brood

Kruimels of restjes vallen in de smaak bij tuinvogels. Brood bevat echter zout dus grote hoeveelheden wordt afgeraden. Ook voor eenden zijn grote hoeveelheden brood niet goed. Een enkel kapje kan geen kwaad, maar strooi liever kippenvoer of doperwten. Het moet opgaan waar u bij staat.

Insecten

Roodborst, pimpelmees, boomkruiper en winterkoning eten graag verse of gevriesdroogde meelwormen. Voer niet te veel tegelijk en let op dat er geen dode wormen blijven liggen. Vogelbescherming heeft gedroogde meelwormen te koop, die als energiebron kunnen dienen voor de vogels tijdens de broedtijd.

Etensresten

Voer geen etensresten aan de vogels. Gekookt eten bederft snel en bevat vaak zout of kruiden.

Wat u niet moet voeren

• Melk: vogels kunnen dit niet verteren.
  • Margarine en olie: bij watervogels kan vloeibaar vet de waterdichtheid van de veren aantasten. Bovendien werken deze vetten mogelijk laxerend.
  • Gezouten pinda’s: zout is erg ongezond voor vogels.
  • Honden- of kattenvoer:  is in beginsel niet geschikt, omdat er veel grote, harde en droge stukken in zitten.

Gezond vet

Vogels hebben relatief meer behoefte aan verzadigd vet dan wij. Daarom is dit soort vet voor vogels goed bruikbaar. Vloeibare olie (zoals olijfolie) is voor vogels niet geschikt. Als die op hun veren komt, tast de olie de conditie van het verenkleed aan.

Zelf een vetbol maken?

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.