Wat is goed voer?

In een vogelvriendelijk ingerichte tuin kan prima jaarrond gevoerd worden, mits je rekening houdt met een paar dingen. Vogels zijn sowieso verstandige eters. Van nature gaan ze op zoek naar een gevarieerd menu. Ze leven nooit alleen van het voer dat u aanbiedt. Wat kunt u ze eigenlijk allemaal geven? En wat absoluut niet?

In het voorjaar en de zomer hebben vogels vooral dierlijke eiwitten nodig, zoals insecten, meelwormen en rupsen. In de herfst en winter zijn producten met vet goed omdat die meer energie geven. Het bijvoeren kan het hele jaar en al het voer (zoals zadenmengsels, fruit, pinda’s, pindakaas, vetbollen, rozijnen, enz.) kan aangeboden worden. Er zijn wel enkele zaken waar je op moet letten:

Soorten voer

Er is in een ruim assortiment hoogwaardige vogelvoeren ontwikkeld. Voor vogels zijn diverse zadenmixen, strooivoeren, pinda’s en vetproducten verkrijgbaar die je probleemloos kunt gebruiken voor de vogels in de tuin. Lees altijd eerst de verpakking met de juiste voorschriften. Hier vindt u de Premium-voerdersoorten van Vogelbescherming in de webshop.

Wat wel:

• Speciale vogelvoeren voor tuinvogels
  • Strooivoer op (voeder-)tafels en op de grond
  • Silovoeren altijd in voersilo’s
  • Fruit
  • Ongebrande (en ongezouten) pinda’s altijd in pindasilo’s
  • Vetproducten voor tuinvogels (echter niet in de zon hangen) - zelf vetbollen maken is niet moeilijk.
  • Broodkruimels, maar niet teveel (want te zout)

Wat niet:

• Geen producten met zout
  • Geen melk
  • Geen vetbollen of pinda’s in een (plastic) netje, vogels kunnen erin verstrikt raken en het genereert zwerfafval
  • Geen boter of margarine, dit werkt laxerend
  • Niet overmatig voeren, dit kan ongedierte aantrekken en zorgt voor de verspreiding van ziektes
  • Geen gekookte etensresten. Ze bederven namelijk snel.

Vogelvoer van Vogelbescherming

Voor alle seizoenen verkoopt Vogelbescherming verantwoord vogelvoer. Als u bij ons vogelvoer koopt, dan weet u dat het gezond is voor de vogels én dat u ook het werk van de vereniging steunt. Het mes snijdt zo aan twee kanten.

Populair in onze webshop is onze speciaal ontwikkelde vogelpindakaas. Roodborst, pimpelmees, boomkruiper en winterkoning eten graag verse of gevriesdroogde meelwormen. Voer niet te veel tegelijk en let op dat er geen dode wormen blijven liggen. Ook die verkoopt Vogelbescherming.

Gezond vet

Vogels hebben relatief meer behoefte aan verzadigd vet dan wij. Daarom is dit soort vet voor vogels goed bruikbaar. Vloeibare olie (zoals olijfolie) is voor vogels niet geschikt. Als die op hun veren komt, tast de olie de conditie van het verenkleed aan.

Zelf een vetbol maken?

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.