In de klas: lessen voor primair onderwijs

Wilt u als leerkracht ook uw liefde voor natuur en vogels doorgeven aan komende generaties? Vogelbescherming helpt daar graag aan mee en biedt gratis (digitaal) lesmateriaal aan voor het primair onderwijs.

Het lesmateriaal is vooral gemaakt voor het basisonderwijs (groepen 3 t/m 8) maar ook pedagogisch medewerkers, activiteitenbegeleiders in zorginstellingen of kinderboerderijen en leerkrachten van de lagere klassen van het middelbaar onderwijs kunnen ermee aan de slag.

Ruim aanbod van lessen

Vogelbescherming biedt diverse lesmaterialen aan over hoe leuk en mooi vogels zijn, maar ook over hun bescherming. Via onze speciale lesmodule kunt u eenvoudig zoeken op vogels, doelessen, soortgroepen, seizoenen, evenementen, vakken, binnen- en buitenactiviteit en werkvorm. U kunt losse lessen ook samenvoegen tot een project.

We werken samen met Lesson-Up, waarop we interactieve digilessen gratis voor u aanbieden. Met LessonUp maakt u eenvoudig digitale en interactieve lessen, die u direct kunt geven op het digi-bord in de klas. Denk aan een voorleesverhaal over de ooievaar voor kleuters, het in kaart brengen van het voedselweb van de slechtvalk, het zelf maken van vetbollen of lessen over de bescherming van trekvogels.

Grrrutto-grutto!

Vanaf maart volgend jaar lanceren documentairemaker Ruben Smit en Vogelbescherming Nederland het nieuwe educatieproject Grrrutto-grutto! De grutto is onlosmakelijk verbonden met Nederland, maar steeds minder kinderen hebben deze vogel ooit gezien. Tijd om dat te veranderen! Door middel van vijf digitale lessen, gratis beschikbaar via de site van Vogelbescherming, met de meest prachtige beelden uit de nieuwe documentaire leren kinderen alles over deze icoon van het Nederlandse landschap.

Beleef de lente in de klas

Via live webcams kunt u in de klas alle avonturen van vogels zoals ooievaar of de steenuil meebeleven! Beleef de Lente in de klas biedt veel gratis lesmateriaal voor het primair onderwijs: van ‘informatiesnack’ tot compleet project. Hoe maken vogels een nest? Wanneer komen eieren uit? Wat eten vogels eigenlijk? Van 1 maart tot eind juli kunt u via de cams in de klas vogellevens meebeleven: spektakel gegarandeerd.

Vogels tellen met de klas

Welke vogels zien uw leerlingen op het schoolplein? Doe eind januari mee met de Tuinvogeltelling voor scholen of doe het op een ander moment. Bekijk het gratis downloadbaar lesmateriaal voor alle groepen van het primair onderwijs. Ook leuk voor kinderopvang, kinderdagverblijven en buiten- of naschoolse opvang! Tellen is makkelijk en leuk. Leerlingen leren spelenderwijs de vogels kennen en raken enthousiast voor natuur in hun directe omgeving.
Tip: leer spelenderwijs de tuinvogels herkennen met vogelkwartet!

Schoolplein / Janko van Beek

Vogels op het schoolplein - onderzoekend leren

Hoe vogelvriendelijk is het schoolplein van uw school? Met het lesmateriaal leren kinderen wat voor vogels van belang is om te kunnen overleven op en rond het schoolplein, hoe vogelvriendelijk het schoolplein is en hoe zij vogels kunnen helpen. Welke snavel past bij welk voedsel? En hoe houden vogels hun eieren warm? Leerlingen voeren experimenten uit om dit uit te vinden.

Een stappenplan en tips om het schoolplein vogelvriendelijker te maken vindt u hier.

Vogels op het schoolplein

Wilt u uw schoolplein groener en vogelvriendelijker inrichten? Vogelbescherming helpt met advies op maat van onze speciaal opgeleide Tuinvogelconsulenten. Vraag een tuinvogelconsulent in uw omgeving om advies.

Vraag advies aan

Online vogelgids

Ontdek meer dan driehonderd vogelsoorten in één online vogelgids met: vogelgeluiden, tekeningen, foto's, vogelaantallen en meer. In de online vogelgids van Vogelbescherming vindt u vogels die in Nederland voorkomen.

naar de vogelgids