Samen voor vogels en natuur

Elke meter telt...

Elke meter telt… …om onze weidevogels te redden! Help ons om zoveel mogelijk meters om te vormen van eentonige weilanden naar bloemrijke weides. Red tien vierkante meter Rijke Weide voor €5

lees hoe u kunt helpen

Stille vogels zijn in de rui

Het is steeds stiller. Niet in de wereld, maar om ons heen: vogels lijken wel ondergronds te zitten. Het is zo stil vanwege de rui. De meeste zangvogels ruien na het broedseizoen hun veren; de oude, versleten plunje wordt verruild voor nieuwe veren. In augustus kun je daarom veel veren vinden.

lees over de rui

Vogelgids

Help vogels van de Rode Lijst

Er staan maar liefst 87 soorten op de nieuwe Rode Lijst. Dat is bijna de helft van alle soorten die in ons land broeden!
Samen kunnen we de Rode Lijst korter maken. Met uw gift steunt u de verbetering van leefgebied voor vogels van de Rode Lijst.

Help ook mee

Zwarte ooievaar duikt overal op in augustus

De zwarte ooievaar is een zeldzame en prachtige vogel, die al jaren kandidaat is om een nieuwe Nederlandse broedvogel te worden. Wie deze zwarte parel wil zien, moet in augustus toeslaan.

waar zijn zwarte ooievaars te zien?

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck

Smient op de Rode én de Blauwe Lijst

Broedende smienten staan nu op de nieuwe Rode Lijst, maar dat is niet eens zo’n slecht nieuws, want voorheen broedden ze hier niet en nu wél. Overwinterende smienten gaan daarentegen in aantal achteruit en moeten we extra in de gaten houden, omdat ze op de Blauwe Lijst staan. Wat is dat nou weer?

Vogelcursus voor beginners

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten. Onze ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef hebben de lessen samengesteld.

ik doe mee met de gratis cursus