Samen voor vogels en natuur

Waarom miljoenen zwierende spreeuwen niet botsen

Het lijkt of ze elkaars gedachten lezen, of instructies krijgen van een leider, want hoe is het anders mogelijk dat zo’n spreeuwenzwerm zich gedraagt als één lichaam?

lees over spreeuwenwolken

Run op mezennestkasten

De nestkasten voor kool- of pimpelmezen gaan als warme broodjes over de toonbank sinds bekend is dat mezen eikenprocessierupsen eten. Goed! Maar, alleen een nestkast is niet genoeg voor een gezond ecosysteem en afname van de eikenprocessierups…

Vogelgids

Uw gift voor rust op het Wad

Bij hoogwater zoeken vogels hun toevlucht tot de plekken die net niet onderlopen. Maar hun rust is niet altijd gegarandeerd. De Wadden zijn ook erg in trek bij recreanten en natuurliefhebbers. Onbewust en onbedoeld verstoren zij vaak rustende vogels. Vogelbescherming werkt hier aan rust voor vogels.

Help ook mee

16 projecten dingen mee

Bij het sluiten van de termijn bleken 16 projecten te zijn aangemeld voor de eerste Award Natuurinclusief Bouwen en Ontwerpen. De kwaliteit van de inzendingen is hoog.

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck

Natuurorganisaties: benut stikstofcrisis als kans voor natuur en Nederland

Na een week waarin vooral de tegenstellingen in het debat stikstofcrisis werden gezocht, roepen 14 Nederlandse natuurorganisaties op de stikstofcrisis als een kans te benutten. Ook Vogelbescherming Nederland vindt dit hét moment om de natuur te herstellen en een duurzame economie te bouwen.

lees bericht

Gratis cursus tuinvogels

In deze online beginnerscursus leert u in tien lessen tuinvogels en hun geluiden herkennen. Van huismus tot kramsvogel en van koolmees tot zanglijster. Met handige tips, filmpjes en ezels­bruggetjes om te leren kijken en te genieten van vogels in uw tuin.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus