Samen voor vogels en natuur

Award Natuurinclusief bouwen

Vogelbescherming werkt al jaren hard aan een leefbare stad voor mensen én vogels. Daarom reiken we samen met de Zoogdiervereniging dit jaar deze Award uit.

Inzenden kan vanaf nu!

Helaas hebben drie huiszwaluwjongen het slechte weer niet overleefd. Maar de slechtvalken, lepelaars, kerkuilen en de steenuilen hebben een succesvol broedseizoen.

Snel naar de webcams

Vogelgids

Geef voor behoud van de zomertortel

De zomertortel dreigt uit ons land te verdwijnen omdat er onvoldoende voedsel is. Operatie zomertortel heeft een duidelijk doel: voldoende voedsel voor nu en later zodat hij op termijn zelfstandig kan overleven in ons land.

Doe mee en doneer

Wat de vogel niet kent… eet hij gewoon op

Vogels kiezen soms een andere maaltijd dan ze normaal doen: een merel die op salamanders vist, een mees die eikenprocessie­rupsen leert eten. Dit kan helpen bij het overleven.

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck

Europees actieplan biodiversiteit grotendeels mislukt, scherpere afspraken noodzakelijk

Uit een analyse van Birdlife International blijkt dat van de EU-strategie die de achteruitgang van de biodiversiteit een halt moest toeroepen niets is terechtgekomen.

lees bericht

Gratis cursus Tuinvogels

In deze online beginnerscursus leert u in tien lessen tuinvogels en hun geluiden herkennen. Van huismus tot kramsvogel en van koolmees tot zanglijster. Met tips, filmpjes en ezels­bruggetjes om te leren kijken en genieten van vogels in uw tuin.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus