Samen voor vogels en natuur

Pestvogel: de meest geliefde wintergast

Mocht u deze winter een pestvogel zien, dan is de drang om er over te vertellen groot. Waarom hebben pestvogels zo’n ontiegelijke aantrekkingskracht op mensen?

Help vogels met 7 alledaagse daden

Wat hebben koffie drinken, de heg snoeien en een boodschappentas op zak hebben met elkaar gemeen? Met deze (en nog vier) alledaagse handelingen kunt u vogels helpen. Hoe u met de onbenulligste, kleinste daden uiteindelijk een verschil kunt maken in het grote geheel.

Vogelgids

Stop de wildvang

De wildvang in de Javaanse bossen moet echt stoppen. De vogelbeschermers van Burung Indonesia bieden alternatieven voor de bewoners en zetten zich in voor wetgeving die vogels veiligheid biedt. Met uw gift biedt u de rijstvogel en andere inheemse zangvogels een veiligere toekomst op Java.

Doet u ook mee?

Natuurinclusief bouwen

Vogelbescherming en de Zoogdiervereniging hebben de Toolbox Natuurinclusief Bouwen gelanceerd. Daar kunnen bouwprofessionals praktische informatie vinden om hun projecten natuurinclusief te maken.

Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke tuinvogels in de buurt leven. Ontvang dan makkelijke en praktische tuintips voor die vogels.

Doe de Postcode Vogelcheck

Onderzoek dode koolmezen: 26 soorten gif gevonden

Het grotere aantal dode jonge koolmezen in de stad, is waarschijnlijk niet direct te wijten aan gif ter bestrijding van de buxusmotrups, blijkt uit recent onderzoek. Waarschijnlijker is dat de vogels doodgaan van de honger, omdat veel insecten worden vergiftigd.

lees bericht

Gratis cursus tuinvogels

In deze online beginnerscursus leert u in tien lessen tuinvogels en hun geluiden herkennen. Van huismus tot kramsvogel en van koolmees tot zanglijster. Met handige tips, filmpjes en ezels­bruggetjes om te leren kijken en te genieten van vogels in uw tuin.

Ja, ik doe mee met de gratis cursus