Tel mee

Vogels beschermen begint altijd met onderzoek. Gaat een soort achteruit, waar komt dat door, welke maatregelen hebben effect? Wetenschappelijk onderzoek is daarvoor een vereiste, maar iedereen in Nederland kan een steentje bijdrage.

Nationale tuinvogeltelling

De Nationale Tuinvogeltelling is uitgegroeid tot het grootste citizen science-evenement van Nederland. Zo’n 70.000 mensen noteren in een januari-weekend gedurende een half uur de vogels in hun tuin. Leuk om te doen en nuttig voor onderzoek. De Tuinvogeltelling biedt een ‘aanvullend bewijs’ voor trends van bekende vogelsoorten.
Kijk op www.tuinvogeltelling.nl.

Jaarrond Tuintelling

Er is nog weinig bekend over wat er in de Nederlandse tuinen leeft aan vogels, vlinders, zoogdieren, amfibieën en insecten. Door de Jaarrond Tuintelling proberen we dat samen met andere organisaties in beeld te krijgen: bijzondere en de gewone soorten. Doe mee en ontdek je eigen tuin.
Meer informatie en meedoen.

Euro Birdwatch

Elk najaar tellen vogelaars in heel Europa de trekvogels, wanneer miljoenen vogels richting het zuiden vliegen, een spectaculair fenomeen. In Nederland coördineert Vogelbescherming de Euro Birdwatch al meer dan 20 jaar samen met het Vogeltrekstation. De Euro Birdwatch is een initiatief van BirdLife International.
Het doel van dit evenement is om in heel Europa aandacht te schenken aan trekvogels en hun leefgebieden. Hierdoor ontstaat meer draagvlak voor beschermingsactiviteiten in de verschillende landen. Ook kan Euro Birdwatch ertoe bijdragen dat meer mensen geïnteresseerd raken in vogels, want het is vooral een leuke 'happening'.

Meer informatie Euro Birdwatch

Vrijwilliger worden van Sovon

Bent u vogelaar doe dan mee met één van de tellingen van Sovon Vogelonderzoek Nederland. Duizenden vrijwilligers tellen het hele jaar door vogels. Zij dragen zo bij aan het wetenschappelijk onderzoek naar de vogelstand. De belangrijkste resultaten presenteert Sovon jaarlijks in de Vogelbalans.
Er zijn tellingen in alle seizoenen, die veel of weinig tijd kosten, en waarvoor meer of minder vogelkennis is vereist.
Meer informatie en meedoen

Wetenschappelijk onderzoek

Hoe gaat het met een vogelsoort? Wat veroorzaakt een eventuele achteruitgang? Wat zijn effectieve maatregelen om die achteruitgang aan te pakken en een soort te beschermen? Vogelbescherming ondersteunt en initieert om die reden wetenschappelijk onderzoek.

Meer over onderzoek

App Tuinvogels herkennen

De app Tuinvogels van Vogelbescherming helpt u de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling in januari wordt daarmee nog leuker én makkelijker!