Zelf een nestkast maken

Instructie voor een mezennestkast:

Op deze website vindt u een goede instructie om zelf een nestkast te timmeren voor een koolmees of een pimpelmees. Alleen het rondje waardoor de vogels naar binnen vliegen verschilt.

Is de kast klaar, dan is een goede plek zoeken om hem op te hangen van groot belang, net als de jaarlijkse schoonmaakbeurt na het broedseizoen in de herfst.

Download

Afmeting vliegopening

32 mm - koolmees (ook geschikt voor boomklever, bonte vliegenvanger en ringmus)
28 mm - pimpelmees
30 mm - kuifmees
35 mm - huismus
40 mm - ringmus
45 mm - spreeuw
50 mm - grote bonte specht

Steenuilennestkast

Voor een steenuilennestkast kunt u beter terecht op de website van STONE (steenuilenoverleg Nederland).

Nog meer bouwtips!

• Gebruik altijd natuurlijke materialen zoals hout. De kast moet tegen weer en wind bestand zijn.
  • Hout moet minstens anderhalve centimeter dik zijn.
  • Het dak moet in elk geval waterdicht zijn.
  • De constructie van de nestkast moet stevig zijn.
  • De ophanghaak moet betrouwbaar zijn.
  • Een stokje om op te zitten voor de opening is niet nodig. Mogelijk doet u er zelfs predatoren een plezier mee.
  • De nestkast moet open kunnen. Zo kunt u het schoonmaken. Dit doet u door in de herfst de kast leeg te halen en hem schoon te boenen met heet water.

Toch liever kopen?

Vogelbescherming verkoopt veel soorten nestkasten. Nestkasten te kust en te keur te koop in de winkel in Zeist en via de webshop Vogelbescherming Nederland, daar vindt u ook een bouwpakket dat leuk is om met kinderen in elkaar te zetten. Daarnaast verkopen ook veel tuincentra nestkasten. Met de tips op deze site kunt u een geschikte nestkast uitzoeken.

Balkon vogelvriendelijk inrichten

Plaats potten of houten bakken om besdragende struiken te planten en vaste inheemse planten waar insecten op afkomen. Of laat de afscheiding met de buren begroeien met een klimplant, voor beschutting van de vogels.

Voorbeeld van een vogelvriendelijk balkon

Bouwpakket nestkast

Met dit pakket heb je alles in huis om een echte mezenkast in elkaar te timmeren. Spijkers, schroeven en handleiding bijgeleverd. Alleen zelf nog even bewerken met milieuvriendelijke verf of beits.

Kijk in onze webshop