Zelf een nestkast maken

Download deze tekening (pdf)

Instructie voor een mezennestkast:

• Zaag een plank van multiplex of (FSC-)vurenhout van 18 mm dik, 141 cm lang en 15 cm breed volgens de tekening in stukken.
  • Maak een invliegopening (zie hieronder) die geschikt is voor de vogelsoort die u wilt ontvangen. Timmer de onderdelen in elkaar.
  • Om de kast schoon te maken, moet het dak kunnen scharnieren. Gebruik daarvoor een oude binnenband. Die laat geen water door.
  • Beits alleen de buitenkant met een ‘natuurbeits’.
  • Houd het dak op zijn plek met twee spijkertjes aan de zijkant en een stukje elektriciteitsdraad.

Download

Afmeting vliegopening

32 mm - koolmees (ook geschikt voor boomklever, bonte vliegenvanger en ringmus)
28 mm - pimpelmees
30 mm - kuifmees
35 mm - huismus
40 mm - ringmus
45 mm - spreeuw
50 mm - grote bonte specht

Steenuilennestkast

Voor een steenuilennestkast kunt u beter terecht op de website van STONE (steenuilenoverleg Nederland).

Nog meer bouwtips!

• Gebruik altijd natuurlijke materialen zoals hout. De kast moet tegen weer en wind bestand zijn.
  • Natuurlijke kleuren. Omdat felle kleuren roofdieren aantrekken, kiezen vogels liever voor natuurlijke kleuren.
  • Hout moet minstens anderhalve centimeter dik zijn.
  • Het dak moet in elk geval waterdicht zijn.
  • De constructie van de nestkast moet stevig zijn.
  • De ophanghaak moet betrouwbaar zijn.
  • Een stokje om op te zitten voor de opening is niet nodig. Mogelijk doet u er zelfs predatoren een plezier mee.
  • De nestkast moet open kunnen. Zo kunt u het schoonmaken. Dit doet u door in de herfst de kast leeg te halen en hem schoon te boenen met heet water.

Toch liever kopen?

Vogelbescherming verkoopt veel soorten nestkasten. Nestkasten te kust en te keur te koop in de winkel in Zeist en via de webshop Vogelbescherming Nederland, daar vindt u ook een bouwpakket dat leuk is om met kinderen in elkaar te zetten. Daarnaast verkopen ook veel tuincentra nestkasten. Met de tips op deze site kunt u een geschikte nestkast uitzoeken.

Nestkasten in soorten en maten

Bijna alle holenbroeders stellen specifieke eisen aan hun nestkast. Al was het maar de maat van het vlieggat. Hierbij een overzicht van de diverse nestkastmodellen met de binnenmaten in centimeters en ideale ophanghoogte.

Download pdf

Bouwpakket nestkast

Een nestkast maken is leuk en leerzaam. Met dit pakket heb je alles in huis om een echte mezenkast in elkaar te timmeren. Spijkers, schroeven en handleiding bijgeleverd. Alleen zelf nog even bewerken met milieuvriendelijke verf of beits.

Kijk in onze webshop