Toon alles in de buurt

Een zoutpan voor strandplevieren

In het gebied Waterdunen, aan de monding van de Westerschelde, wordt gekozen voor een nieuwe aanpak om strandbroeders te helpen. In samenwerking met Het Zeeuwse Landschap wordt hier nieuw broedgebied gecreëerd in de vorm van een zoutpan. De aanleg is mede mogelijk gemaakt door donaties van de leden van Vogelbescherming.

De zoutpan in Waterdunen is een unicum voor Nederland, maar in bijvoorbeeld Noord-Frankrijk vormen zoutpannen een bekend en belangrijk broedgebied voor kustbroedvogels. Dit principe willen we ook in Nederland gaan toepassen. In de winter wordt zout water uit de Westerschelde ingelaten, dat in het voorjaar verdampt. Plantengroei wordt hierdoor vrijwel onmogelijk. En dat is wat strandplevieren nodig hebben. Als pioniers weten ze nieuw broedgebied snel te vinden, we hopen dan ook op de eerste broedparen in 2020.

Samen met

Vogelbescherming en Het Zeeuwse Landschap

Start

dinsdag 3 september 2019

Locatie

Waterdunen

Bezoeken

Het Zeeuwse Landschap organiseert zeer regelmatig excursies in Waterdunen. De zoutpan zal na aanleg van achter kijkschermen te overzien zijn.

Lees hier meer over ons reddingsplan voor de strandplevier.

Helpt u mee?

Vogelbescherming gaat nieuw leefgebied inrichten in de monding van de Westerschelde. Een zandwal scheidt bezoekers en vogels van elkaar, zodat de strandplevieren in alle rust kunnen broeden. Doe mee!