Gerben Bakker / Fred van Diem Toon alles in de buurt
Gerben Bakker / Fred van Diem Gerben Bakker / Fred van Diem

Door Gerben Bakker
Biologische schapenboer

Gerben Bakker

Sinds 2004 runnen Gerben Bakker en zijn vrouw Jolanda de biologische schapenboerderij De Zeekraal. Daar staan de weilanden nog vol wilde bloemen. Schapen houden daar van en het geeft hun kazen zoveel meer smaak. Met de kwelder van de Waddenzee zo dichtbij, voelen ook weidevogels zich hier thuis.

Oosterend, Terschelling (Fr.)

Gerben Bakker:

“Al meer dan 20 jaar doen wij mee met het agrarisch natuurbeheer: wij beschermen de nesten van de weidevogels en houden hier rekening mee door later te maaien of om de nesten heen te maaien. Iemand van de plaatselijke Vogelwacht houdt voor ons in de gaten waar de nesten zitten en of de eieren uitgekomen zijn.”

Gerben Bakker / Fred van Diem

Bezoek mijn website

Polderpracht

Het familiebedrijf De Zeekraal ligt aan de Waddenkust en sloot zich daarom in 2014 aan bij PolderPracht, het samenwerkingsverband van boeren, kaasmakers, ondernemers, de gemeente en Vogelbescherming Nederland met als doel het boerenland van Terschelling weer aantrekkelijk en weidevogelvriendelijk maken. Maar De zeekraal was daar al veel langer mee bezig. De extensieve graslanden zijn al meer dan 25 jaar toevlucht voor kieviten en grutto’s. De plek is perfect, want achter de dijk kunnen de vogels in de kwelder foerageren en op de velden, tussen waddendijk en duinen, vinden ze een beschutte plek om te broeden.

Naar de boerderij

De Zeekraal gebruikt de eigen melk van de 250 Friese melkschapen om biologische kazen en ijs te maken. Je kunt de boerderij ook bezoeken. Iedere middag tijdens het melken vertellen Gerben en Jolanda over het boerenleven op Terschelling. Blijven logeren kan ook. Op het erf staan ingerichte tenten van Boerenbed.nl. Deze extra activiteiten leveren extra inkomsten op. Dat maakt het gemakkelijker om de flora en fauna in de polder in stand te houden.