Huismus en merel in bad / Lisette van Straaten Alle berichten
Huismus en merel in bad / Lisette van Straaten Tom Brekelmans

Door Tom Brekelmans
Stadsvogeladviseur

Vogels baden in bont gezelschap

Geplaatst op 18 mei 2017

We zijn verwend in ons land met water gaat, overal rivieren, beken en sloten. En met grote regelmaat valt het met bakken uit de lucht. Goten en platte daken houden zo lang drinkwater vast voor stadsvogels. Toch behoeft die constatering een nuance nu de zomer in aantocht is. Er zijn dan zeker lange perioden zonder noemenswaardige neerslag. Het wordt gortdroog in de stad.

Aandoenlijke gebadder

Het is ronduit een aandoenlijke aanblik om vogels te zien badderen in een tuinpoel. Op een onvoorspelbaar moment begint het met één exemplaar, eerst aarzelend erin en weer eruit en daarna vol gas. Binnen no time komt er gezelschap van de meest uiteenlopende vogelsoorten meedoen. Het festijn is altijd van korte duur, want het is ook gevaarlijk. Veren raken doorweekt, vliegen wordt een stuk moeilijker en het spektakel trekt ook aandacht van rovers.

Condities voor succes in kleine tuin

Instinctief kiest een vogel voor een bad-locatie in de nabijheid van struikgewas, maar ook met zicht op de directe omgeving. Hij moet kunnen vluchten en eventuele rovers zoals de sperwer zien aankomen. Fraaie oeverplanten zijn voor vogels niet gewenst, want ze zien het gevaar niet meer aankomen.

Ook mag het bad niet diep zijn, een paar centimeter is voldoende. Het meest ideaal is een poel van het type karrespoor. Daarmee is een traditionele tuinvijvertje met visjes eigenlijk het minst ideaal, althans als vogelbad. Een grote ondiepe schaal die je regelmatig vult, is in een kleine stadstuin een perfect bad attribuut om toe te voegen. Dat kan er een van deze zijn.

Grote vijvers

Met dit alles is meteen duidelijk wat een grote vijver moet bevatten om als bad-locatie te kunnen fungeren. Er moet een royaal ondiep oeverdeel zijn zonder oeverbegroeiing maar wel met een vluchthaven van struikgewas dichtbij. Zo is drinkwater permanent beschikbaar en dat kan onverwachte bezoekers opleveren vooral in gortdroge perioden. Vogels uit de directe omgeving komen elke dag dit levenselixer halen, zeker als er ook nog wat te eten valt.

Vogelbescherming, locatie Zeist

Mocht u inspiratie op willen opdoen hoe een royale vogelvriendelijke vijver eruit kan zien, dan is een bezoek aan de winkel van Vogelbescherming een aanrader. U vindt er een spotlocatie met zicht op bad- en drinkwater in een vogelvriendelijke tuin. Bezoek is sowieso de moeite waard als u in de buurt bent. Waanzinnig interessante lectuur, vriendelijke medewerkers, teveel om op te noemen.

Tuinarchitect Tom Brekelmans is een gepassioneerd vogelaar met meer dan 30 jaar ervaring met tuininrichting en andere buitenruimten. Zijn ontwerpen als tuinarchitect zijn meervoudig bekroond, onder meer met de Welstand Architectuurprijs. Jarenland schreef hij tuincolumns voor veel regionale dagbladen. Voor Vogelbescherming is hij vrijwillig Stadsvogeladviseur. Meer informatie via www.burobrekelmans.nl.

(Foto bovenaan van badderende huismus en merel: Lisette van Straaten.)

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe uw tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er nog van alles mogelijk.

Vind hier een Tuinvogelconsulent bij u in de buurt

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij