Tuin met tegels / Shutterstock Alle berichten

Temper hitte in de tuin

Geplaatst op 3 augustus 2017

Operatie Steenbreek is een initiatief om verharding zoals van stoeptegels te beperken en hemelwater op het eigen terrein te houden. Zo verminder je hitte in de stad en houd je water vast. Een heel redelijk uitgangspunt, maar het kan overtrokken worden geïnterpreteerd. Mijn pleidooi voor tuinen: zoek vooral de balans tussen groen en steen.

Zomerhitte

Tijdens tropische dagen fietsend vanaf een bosrijk buitengebied naar het steenachtige centrum voel je meteen het temperatuurverschil. Het is veel warmer in de stad, want als stenen zijn opgewarmd blijven die lang warmte afgeven. Best prettig in de avond, maar dikwijls vervelend te heet overdag. Daar komt bij dat bij hevige regenval de riolen overbelast raken door al te stenige steden.

Toch wordt er rekening mee gehouden bij de inrichting van straten en pleinen dat er voldoende groen aanwezig is, maar daar moet wel ruimte voor zijn en dikwijls ontbreekt het daaraan. Veel mensen, veel verkeer, dikwijls evenementen, die vragen allemaal om een verhard oppervlak. In de eigen tuin is dat soms niet veel anders.

Afkoeling in de eigen tuin

Terwijl stenen nauwelijks vocht bevatten, zitten planten er vol mee. Constant zuigen planten water aan, omdat het ook weer continu verdampt. Maar in tegenstelling tot steen wordt een plant niet heet, kan ook helemaal niet heet worden anders gaat ie dood, zo simpel als dat.

Toch heb je in de tuin steenverharding nodig als leefruimte, je ontkomt er eigenlijk niet aan. Maar veel planten hebben een dunne basis; een klein stammetje, enkele takjes bovengronds en langs erfscheidingen is daar sowieso altijd ruimte voor vrij te houden, zo kom je aan groen in de tuin. Onder de verharding kunnen de wortels de dieper liggende vocht- en voedselrijke ondergrond bereiken. Zo wordt het al minder heet in een groene tegeltuin.

Vogels kunnen niets met kunstgras

Wilt u kunstgras? Het leeft niet, bevat geen vocht, maar door de sprietjes is wel het koeler dan stenen. Daarnaast is het absoluut poreus, al het water gaat direct naar de ondergrond. Vogels kunnen er niks mee, maar dat kunnen ze met stenen ook niet. Bedenk goed, op de lange termijn is het net zo bewerkelijk als echt gras. Het is wel altijd vrolijk groen en slijtvast. Hip maar toch een kunstgreep.

Zanglijster / Hans Peeters Zanglijster / Hans Peeters

Balans vinden

Al met al zal het doel moeten zijn om binnen grenzen van redelijkheid een tuin zodanig te verharden, dat er overal planten kunnen groeien. Je kunt bestrating bol leggen, zodat in de plantvakken water kan worden opgenomen. Afwisselen met grind kunt u ook als optie meenemen.

En in een bestaande betegelde tuin eens kritisch kijken welke tegels u kunt missen. Ook mooi, een coulisse opbouwen, een half open tuin; links wat weg, rechts wat weg en achterin een groene wand.

Maar maak het vooral groen. En voor dat je het weet krijg je vogels, bah!

Tuinarchitect Tom Brekelmans is een gepassioneerd vogelaar met meer dan 30 jaar ervaring met tuininrichting en andere buitenruimten. Zijn ontwerpen als tuinarchitect zijn meervoudig bekroond, onder meer met de Welstand Architectuurprijs. Jarenland schreef hij tuincolumns voor veel regionale dagbladen. Voor Vogelbescherming is hij vrijwillig Stadsvogeladviseur. Meer informatie via www.burobrekelmans.nl.

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe uw tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er nog van alles mogelijk.

Vind hier een Tuinvogelconsulent bij u in de buurt

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij