Pimpelmees / Shutterstock Alle berichten

Besje, appeltje, peertje, pruimpje

Geplaatst op 30 augustus 2017

De beste inheemse vogelstruiken zijn planten die tot boompjes kunnen uitgroeien en voor een gemiddelde tuin compact en vruchtdragend zijn. Vogels durven er dan in te slapen en de boompjes zijn hoog genoeg om er een nest in te bouwen. En met vruchten aan zo’n kleine boom of compacte struik maak je de beste kans om door het jaar gespreid van veel soorten tuinvogels te mogen genieten.

Vuurdoorn – wie kent ‘m niet? – heeft al die kwaliteiten in zich verenigd, maar hoe oubollig wil je het hebben? Daarnaast is het geen inheemse plant. Wat dacht je van een wit gepluimde wilde liguster met zwarte bessen en ook nog heel lang blad in het najaar? Kan ook prima als boompje worden opgesnoeid!

Of een inheems wild appeltje met knoestig takkenhout en eetbare, kleine mildzure vruchtjes? De inheemse pruim in de vorm van de sleedoorn en de wilde peer zijn wat minder geschikt zonder snoeivaardigheidsbrevet, maar ze zijn er heus.

Krent / Jasper de Ruiter Krent / Jasper de Ruiter Krent / Jasper de Ruiter

Inheemse vogelstruiken met vrucht

Ook de lijsterbes komt in alle lijstjes voor, maar die groeit elk jaar één meter hoger en is dus voor een tuin van gemiddelde afmetingen ronduit niet geschikt. Die wordt veel te hoog en is ook nog eens erg kaal.

Ons beperkend tot inheemse en semi-inheemse voorbeelden hierbij een greep van compacte planten die in aanmerking komen voor een gemiddelde tuin. Allemaal met min of meer struikvormig opgaand, waarvan er meerdere in aanmerking komen om tot boompjes te worden opgesnoeid. Ze kunnen zowel vrijstaand worden geplaatst, als langs een wand.

Appel, Malus sylvestris  Krent, Amelanchier laevis
Hondsroos, Rosa canina Liguster, Ligustrum vulgare
Hulst, Ilex aquifolium Meidoorn, Crataegus oxyacantha
Kamperfoelie, Lonicera peryclineum Taxus, Taxus baccata
Klimop, Hedera helix Vlier, Sambucus niger
Vlier / Jasper de Ruiter Vlier / Jasper de Ruiter Vlier / Jasper de Ruiter

Tip: inplanten & onderhouden

Vermenging van de tuinaarde met neutrale potgrond maakt het bodemmilieu geschikt om aangeschafte planten nieuwe wortels aan te laten maken. Voeg vooral geen extra bemesting toe, maar wel flink water.

Eenmaal aan de groei kan stukje bij beetje organische mest door de bovengrond worden verwerkt. In de tijd daarna kunnen de hoog opschietende groeiers van onder naar boven worden opgeknipt zodat een boompje ontstaat en er onderin ruimte komt voor lagere bodembegroeiing.

Tuinarchitect Tom Brekelmans is een gepassioneerd vogelaar met meer dan 30 jaar ervaring met tuininrichting en andere buitenruimten. Zijn ontwerpen als tuinarchitect zijn meervoudig bekroond, onder meer met de Welstand Architectuurprijs. Jarenland schreef hij tuincolumns voor veel regionale dagbladen. Voor Vogelbescherming is hij vrijwillig Stadsvogeladviseur. Meer informatie via www.burobrekelmans.nl.

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe uw tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er nog van alles mogelijk.

Vind hier een Tuinvogelconsulent bij u in de buurt

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij