Pimpelmees / Shutterstock Alle berichten

Balkons als vogel-eldorado

Geplaatst op 11 april 2017

Vogels met voer verleiden is de aangewezen truc om ze als vaste bezoekers naar een balkon te lokken. Door zaadbollen en ander voer hoog op te hangen worden die verleidingen vanuit de verre omgeving zichtbaar en herkend. Mezen laten zich als eerste zien maar ook huismussen en merels komen op die traktaties af.

Door Tom Brekelmans, tuinarchitect

Vogels voeren op het balkon. Dat kan, net als elders, het hele jaar door. U kunt bijvoorbeeld om te beginnen een voerplank bevestigen aan de buitenzijde van de reling. Die haalt vogels van de dakrand naar beneden. Eenmaal gewend en bij herhaling goed gegeten wordt het balkon een vast onderdeel van de dagelijkse route en kan de rijk voorziene tafel naar de binnenzijde van de reling voor een wat beter zicht op een schranspartij.

Ongenode gasten door verkeerd voedsel

Het type voer is belangrijk voor een succes. Zomaar zaad strooien of grote brokken brood aanbieden kan postduiven en een wolk meeuwen lokken en voor velen is dat nu net niet de bedoeling. Wees sowieso zuinig met brood, want er zit teveel zout in.

Probeer verschillende soorten voer uit, want elke situatie is weer anders. Uiteraard is de voedselarme winterperiode bij uitstek geschikt voor een startmoment, maar volharden met aanbieden en variëren van voedsel zal uiteindelijk de bezoekersstroom met succes op gang brengen.

De snelle eiwitrijke snack

Hoewel mussen het hele jaar de vegetarisch hap, zaden, blijven eten, verschuift die voorkeur naar eiwitrijk als ze een nest jongen groot te brengen hebben. Aan kruimels en zaden valt gezellig lang te pellen, maar met een meelworm zijn ze in een flits vertrokken.

Er zijn meer dierlijke eiwitten aan te bieden in de vorm van keurig verpakte en of diepgevroren buffalo larven en pinkies via internet of dierspeciaalzaak, of u koopt ze bij Vogelbescherming. Maar lekker lang blijven hangen is er dan niet meer bij.

Balkon planten / Shutterstock Balkon planten / Shutterstock

Ruige begroeiing en nestplekken

Het zal niet de eerste merel zijn die geboren werd tussen de hanggeraniums op een balkon. Een aangebonden forse struik in grote pot, daartussen een hangende pot op minstens 200 hoog met bloeiend spul en een kans is geboren. Een gewoon mezenkastje kan minstens ook.

Toch is verdiepingshoogte een factor voor succes van uw vogeleldorado. Het volume aan groen neemt af naar mate een balkon hoger ligt in ons klimaat door uitdroging. Zorg voor grote potten en geef veel water. Desalniettemin: een balkon  boven kruinhoogte van de omliggende bomen kan minstens zo succesvol zijn als een volstrekt ingesloten platdak op 5 hoog. Gewoon uitproberen is het devies.

Helder water

Vóór ik het vergeet! Natuurlijk is simpel water in een schaal naast al dat eten onontbeerlijk. Zeker in de zomer als dakgoten drooggevallen zijn, kan een ondiepe waterschaal uitkomst bieden en aanleiding voor een badfestijn in hete en droge perioden.

Tuinarchitect Tom Brekelmans is een gepassioneerd vogelaar met meer dan 30 jaar ervaring met tuininrichting en andere buitenruimten. Zijn ontwerpen als tuinarchitect zijn meervoudig bekroond, onder meer met de Welstand Architectuurprijs. Jarenland schreef hij tuincolumns voor veel regionale dagbladen. Voor Vogelbescherming is hij vrijwillig Stadsvogeladviseur. Meer informatie via www.burobrekelmans.nl.

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe uw tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er nog van alles mogelijk.

Vind hier een Tuinvogelconsulent bij u in de buurt

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij