Pimpelmees / Shutterstock Alle berichten

Nijmeegse wethouder gaat stadsverstening te lijf

Geplaatst op 9 mei 2018

Harriët Tiemens Harriët Tiemens Harriët Tiemens
Ze staat op plek 5 van de Duurzame Top-100 van dagblad Trouw, is de drijvende kracht achter Nijmegen Green Capital 2018 en wil 100.000 stenen uit de straten slopen voor een groenere en klimaatbestendigere leefomgeving. De Nijmegense wethouder Harriët Tiemens (GroenLinks) heeft een missie. “Mensen worden gelukkiger van meer groen en meer vogels in de stad.”

Nijmegen staat in 2018 nadrukkelijk op de kaart. Omdat de stad voorop loopt bij stedelijke vergroening kreeg Nijmegen van de EU al de eretitel ‘Groene Hoofdstad van Europa’. De lijst van Nijmeegse initiatieven is dan ook lang: de uitstoot van CO2 wordt jaarlijks drastisch verminderd; al het stadsvervoer en gemeentediensten rijden op groen gas; zwembaden, sporthallen, straatverlichting en gemeentehuizen draaien in de toekomst op groene stroom; wijken worden vergroend; fietsen wordt gestimuleerd en Nijmegen gaat hergebruik van materialen stimuleren.

Ook vogels krijgen kansen. Zo wist Jochem Kühnen – stadsvogeladviseur van Vogelbescherming – in Nijmegen bij bouwprojecten honderden ingebouwde nesten voor vogels te realiseren.

Stadstuin / ElwinvanderKolk Stadstuin / ElwinvanderKolk

U wilt dit jaar 100.000 stenen en tegels uit straten, pleinen en tuinen verwijderen. Dat is behoorlijk ambitieus.

Harriët Tiemens: “Jazeker. Het landelijke initiatief Operatie Steenbreek wil de bestrating in gemeenten verminderen. Volkomen terecht, want die zorgt voor problemen tijdens hoosbuien, waardoor overstromingen ontstaan, er minder biodiversiteit is en steden veel sneller opwarmen. Omdat Nijmegen Green Capital is, wilden wij dit jaar graag een stapje extra zetten.

100.000 tegels is een forse klus, maar we gaan ervoor. We hebben op 32 schoolpleinen al duizenden tegels weggehaald en meer dan 6000 planten of boompjes geplant. We stimuleren het ontstenen actief bij al onze inwoners. Zo worden de tegels bij particulieren gratis opgehaald door de gemeente, dat helpt mensen vaak net over de drempel om aan de slag te gaan. Samen kunnen we veel bereiken.

Dat bijvoorbeeld ook Vogelbescherming actief campagne voert voor ontstening en groenere steden, wijken en tuinen, dat helpt. Al die vogelliefhebbers die in de stad wonen, kunnen meehelpen het verschil te maken. Elke groene tuin is er een. Tegels eruit, groen erin! De bonus is dat je vanzelf meer vogels in je tuin krijgt.”

Wat doet Nijmegen nog meer om de stad groener en vogelvriendelijker te krijgen?

“We stimuleren de aanleg van pocketparkjes in de stad. Zo worden straten groener door particulier initiatief. Wat heel goed werkt is onze campagne ‘Groen Verbindt’ waarin we onze inwoners betrekken bij de vergroening en vragen om ideeën. Daarin komen kleine en grotere groenprojecten samen, van stadslandbouw tot stadbijen, allemaal door onze eigen inwoners aangedragen.

Mooi voorbeeld vind ik het zorgcomplex waar mensen worden getraind hoe ze een moestuintje kunnen aanleggen en onderhouden. Zo wordt de stad op allerlei plekken steeds groener. En het voordeel van vogels is, dat ze vanzelf komen als je de stad groener maakt.”

Hoe krijgen we andere steden en gemeenten ook in beweging?

“Het helpt natuurlijk als mensen groen stemmen. Een groen college zal zich vaak actiever inspannen voor vergroening van de stad. Kijk maar naar Nijmegen. Maar het gaat vooral om samenwerking en de wil van onderaf. Als bewoners echt willen dan moet het stadsbestuur wel mee. Bewustwording en voorlichting is dus heel belangrijk.

Wat Vogelbescherming op dat vlak doet is heel goed. Vertellen hoe leuk en mooi vogels in de tuin zijn en hoe mensen hun tuin vogelvriendelijk kunnen maken en dat er in een versteende tuin juist helemaal niks leeft. Uiteindelijk gaan veel mensen hun gedrag aanpassen. Zo’n samenwerking van Vogelbescherming met Intratuin kan op die manier ook veel opleveren. Als mensen bij het inrichten van hun tuin direct worden gewezen op de nadelen van stenen tuinen en de voordelen van een groene tuin, kan het verschil maken.”

Huismus / Shutterstock Huismus / Shutterstock

Vogelbescherming doet ook mee aan de Green Capital 2018.

“Jazeker, samen met Vogelbescherming organiseren we in het najaar een evenement in Nijmegen over stadvogels en natuurvriendelijke inrichting van steden en dorpen.

Het hoofddoel is om met organisaties en vooral de betrokken burgers mogelijkheden in beeld te brengen om de stad Nijmegen aantrekkelijker te maken voor vogels en andere soorten. Een nevendoel is om ook gemeenten uit de omgeving te inspireren tot een vergelijkbare aanpak. Heel leuk!

We weten inmiddels uit heel veel onderzoeken dat mensen veel gelukkiger zijn in een groene stad en omgeving. Bovendien is er minder criminaliteit en een gezondere lucht. Ik ben heel blij dat we daar samen met Vogelbescherming nog eens alle aandacht op gaan vestigen.”

Bent u zelf nog vogelvriendelijk bezig?

“Ja, ik ben gek op vogels in mijn tuin, daar kan ik erg van genieten. Ik heb een mooie groene tuin met niet te veel tegels. Ik heb ook nestkastjes opgehangen en hang soms voer op. Ik ben geen kenner hoor, maar ik kan de koolmees en de pimpelmees uit elkaar houden en ken de meeste tuinvogels. Vogels maken een tuin levendig.

Ik begreep dat Vogelbescherming inmiddels een handige website – Mijn Tuin – heeft ontwikkeld, waarmee je direct kunt zien hoe je bepaalde vogels in je tuin krijgt. Dat zijn leuke initiatieven. Zo vergroenen we de stad op een positieve en leuke manier. Laat die vogels maar komen in dit groene feestjaar voor Nijmegen!”

Web-app MijnTuinvogeltelling

Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling wordt nog leuker met web-app MijnTuinvogeltelling. De web-app helpt je de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. En maakt het invoeren van je telling tijdens dat weekend nog makkelijker!

Lees over de gratis web-app