Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

4x Creatief met steen

Geplaatst op 22 februari 2019

Maak uw tuin aantrekkelijk met steen. Wat, steen? Vogelbescherming zegt toch altijd 'tegels eruit, groen erin'? Dat klopt: voor vogels valt er namelijk niets te halen in een tegeltuin. Is dus meer dan 1/3 van uw tuin betegeld? Schep ze eruit en word creatief met steen!

Met al die stoeptegels, keien en klinkers die u uit de tuin spit, kunt u namelijk veel leuke ándere dingen doen.

Muurleeuwenbekjes groeien graag op stapelmuurtjes.

1. Stenen stapelmuurtjes

Maak met keien, tegels, klinkers en dakpannen fraaie stapelmuurtjes. Door de stenen los op elkaar te leggen, ontstaan  gaatjes en kiertjes: schuilplaatsen voor kleine diertjes en insecten. Ook kunnen hierin planten wortelen, zoals varens of muurleeuwenbekjes. Al snel is het prachtig: een uniek eigen stukje natuur. Een stapelmuurtje is een prima afscheiding van een verhoogde border en brengt zo speelse hoogteverschillen in de tuin.

Zanglijster aan het werk in zijn 'smidse'.

2. Lijster smidse

Zanglijsters gebruiken vaak een platte steen om slakkenhuisjes op kapot te slaan. Zo’n plek heet een 'lijster smidse'. Probeer daarom eens op verschillende plekken in de tuin een grote platte steen te leggen. Leg ze zo, dat u ze kunt gebruiken als 'stapstenen' om blubbervoeten te voorkomen. Win-win. Ziet u kapotgeslagen slakken in de buurt? Dan weet u dat de smidse in gebruik is.

Het kan niemand zijn ontgaan dat onze bestuivende tuinvriendjes (de bijen) hulp nodig hebben.

3. Bakstenen voor bijen

Help zelfs wilde bijen met overgebleven bakstenen! Het kan niemand ontgaan zijn dat deze tuinvriendjes alle hulp kunnen gebruiken. Al is het maar uit eigenbelang, want ze zorgen voor de bestuiving van bomen, struiken en planten (dus groente en fruit). Maak dus broedkamers voor wilde bijen van een paar overgebleven bakstenen. Simpel: boor gaten van 3 tot 12 mm in de zijkant van de stenen, zodat bijen hierin hun eitjes kunnen leggen.

De roodborst zit al snel te zoeken in zo'n puinhoopje, naar al die dikke spinnen.

4. Puinhoopje

Stort vrijgekomen puin - bijvoorbeeld na de sloop van een muurtje - als een bergje achter in de tuin. Geen hele lading natuurlijk, maar een beetje misstaat niets naast de composthoop. De klaprozen bloeien ernaast en de roodborst zit er al snel bovenop. Tussen het puin krioelt het namelijk van de dikke spinnen en andere kleine diertjes. Ze blijven daar, dus u heeft er geen last van en de vogels hebben lekker veel voedsel!

In deze gratis vogelcursus voor beginners leert u van Nico en Camilla in tien vogellessen veel tuinvogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips, filmpjes en ezelsbruggetjes. U ontvangt meteen
de eerste vogelles per mail.

Schrijf u in voor deze cursus

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

Doe de Postcode Vogelcheck