Buxusmot / Shutterstock Alle berichten

Is de buxus verloren?

Geplaatst op 31 mei 2018

Buxusmot, buxusmot, buxusmot. De media staan er bol van. Is het middel tegen deze mot echt gevaarlijk voor vogels? En is de buxus dan verloren of is hij nog te redden met ingrepen waar geen insecticiden aan te pas komen?

Laten we beginnen met wat we weten. Het middel (pyrethrine) waarmee de rups van de buxusmot vaak wordt gedood, werkt in op het zenuwstelsel van álle insecten. Het doodt dus ook lieveheersbeestjes, vlinders en andere insecten die ermee in aanraking komen. Dat wil hopelijk niemand. Gebruik dit insecticide dus niet, luidt ons advies.

Schadelijk voor vogels?

Is het middel tegen de buxusmot in zeer hoge dosering ook schadelijk voor vogels? Niemand die het weet. En de kans dat we erachter komen is klein, volgens Margriet Montizaan van het Dutch Wildlife Health Center (DWHC). ”Het middel wordt zeer snel afgebroken en er gaat vaak een dag overheen voor een vogel wordt gevonden en nog eens een dag voor hij bij ons is. Met een toxicologische test is de kans dat hoge concentraties worden teruggevonden dus minimaal.”

Buxusmot rups / Shutterstock Buxusmot rups / Shutterstock

Het zekere voor het onzekere

”Daarbij is bekend dat pyrethrine nauwelijks schadelijk is voor warmbloedige dieren”, vertelt Margriet. Omdat nauwelijks niet niet is, meent Vogelbescherming dat men ook wat vogels betreft beter het zekere voor het onzekere kan nemen. Dus: niet dit soort bestrijdingsmiddelen gebruiken tegen de buxusmot voordat onomstotelijk vaststaat dat er geen effecten zijn op (kuikens van) vogels.

Dode vogels melden

Vindt u dode (jonge) vogels en vertrouwt u de doodsoorzaak niet helemaal? Geef het dan door via dit meldformulier van het Dutch Wildlife Heath Center (DWHC). Met hoge temperaturen blijven dode vogels echter niet lang goed. Margriet drukt iedereen dan ook op het hart een verdachte dood alleen te melden als de vogels zeker weten korter dan 24 uur dood zijn. Het DWHC probeert dan de doodsoorzaak te achterhalen.

Buxus eruit, bes erin

De beste oplossing voor het probleem met de buxusmotten is: buxus eruit, bessenstruik erin. Of iets anders natuurlijk. Een lijst van insect- en vogelvriendelijke struiken vindt u hier. De buxus is namelijk een exoot en veel soorten insecten en vogels zijn veel meer gebaat bij struiken die hier van oorsprong voorkomen. De buxusmot gaat hier ook als een trein om dezelfde reden: een exoot, dus nog weinig natuurlijke vijanden, zoals sluipwespen.

Huismus / Shutterstock Huismus / Shutterstock

Mussenparadijs redt buxus

Nu hebben zich inmiddels wel wat natuurlijke vijanden opgeworpen voor de buxusmot en dat zijn vooral rups-etende vogels. Van huismussen, koolmezen en kauwtjes is bijvoorbeeld bekend dat ze er wel weg mee weten. Als u dus koste wat het kost de buxus redden wilt, zorg er dan voor dat uw tuin een mussenparadijs wordt. Dat is nog gezellig ook, want ze mussen zijn erg honkvast en sociaal.

Andere tips om schade van de buxusmot te beperken, staan op de website van Milieu Centraal en de Vlinderstichting.

Persoonlijk tuinadvies

Maak eens een afspraak met een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming. Die geeft persoonlijk advies op maat over hoe je je tuin of balkon inricht. Leden van Vogelbescherming krijgen korting.

zoek een tuinvogelconsulent in jouw buurt