Winterkoning insect / Shutterstock Alle berichten
Winterkoning insect / Shutterstock Jeanet van Zoelen

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Tips voor een tuin zonder gif

Geplaatst op 5 juli 2022

Help de hommel, de wilde bij en álle insecten die het zo moeilijk hebben, door nooit meer gif te gebruiken in uw tuin! Ook de vogels zullen u dankbaar zijn. Maar, gemakkelijker gezegd dan gedaan... Wat te doen met bladluizen, mieren, wespen en naaktslakken? Gebruik deze tips om eventuele overlast te voorkomen, zonder gif.

Alle tuinen in Nederland bij elkaar vormen een enorm natuurlijk leefgebied voor insecten, dus samen kunnen we écht een verschil maken als we geen gif meer gebruiken. Natuurlijk moeten de gifstoffen die zoveel ellende aanrichten bij insecten worden verboden in de landbouw, de tuinbouw en de particuliere tuinen. Maar al voordat bij beleidmakers het kwartje is gevallen, kunt u uw steentje bijdragen.

Mooi meegenomen: wie insecten helpt, helpt ook meteen de roodborstjes, kikkers, winterkoninkjes, vleermuizen en álle andere insecteneters! Heel veel vliegen in één klap.

Merel insect / Anton de Koning Fotogalerij Help je insecten, dan help je insecteneters. Geen zorgen: de insecten komen er netto beter vanaf dan met gif! Merel insect / Anton de Koning Fotogalerij

Mieren: laat ze verdwalen

Tenzij hordes mieren uw huis binnendringen en richting de jam marcheren, is er geen enkele reden om ze te bestrijden. In de tuin ruimen ze juist veel andere insecten op. Mocht u zich al storen aan het zand tussen de steenvoegen dat uit hun nesten komt, dan is het snel weggeveegd. Als ze over de ontbijttafel beginnen te krioelen, kunt u een paar dingen doen.

Tip één: maak de mieren in de war. Leg iets op hun mierenpaadje dat sterk ruikt, zoals pepermunt, komkommer of zeepsop. Als u hun spoor onderbreekt, verdwalen ze en gaan op zoek naar ander voedsel. Zorg er verder voor dat ze niets zoets vinden in uw huis, want daar zijn ze dol op. En zoek de miereningang van uw huis om die hermetisch af te sluiten met kit of lijm.

Mier / Pixabay Mieren zoeken vaak naar luizen, want die produceren het zoete honingdauw. En mieren houden van zoet! Mier / Pixabay

Slakken: lok ze weg of in de val

Iets goeds over slakken: ze houden uw tuin schoon door verrotte plantenresten op te eten. Toegegeven, naaktslakken eten ook uw levende planten op en dat is jammer. Planten die ze niet lusten zijn bijvoorbeeld akelei, goudsbloem, anjer, geranium, viooltje, varen, Oost-Indische kers, lavendel en echte guldenroede. Ook geurende kruiden zoals rozemarijn, tijm en salie believen ze niet. Plant daar dus flink wat van.

Maak verder gebruik van de natuurlijke vijanden van slakken, zoals vogels en egels, door uw tuin een fijne plek voor ze te maken. Ook kunt u de slakken lokken met een halve meloen en ze ver weg weer uitzetten. Minder vriendelijk, maar wel effectief is de slakkenval. Dat is een grotendeels ingegraven jampotje met bier, waar ze in kruipen en verdrinken. Uitgebreide uitleg staat op de website van Milieu Centraal.

Koolwitje op lavendel / Shutterstock Lavendel is ideaal: slakken houden er niet van en vlinders zijn er gek op Koolwitje op lavendel / Shutterstock

Luizen: knijp er een paar fijn

Bij de eerste bladluizen in de tuin, knijpt u er een paar fijn op een blaadje. Natuurlijke luizen-vijanden zoals het lieveheersbeestje, ruiken dat en leggen hun eitjes dan in de buurt. Moeilijk, maar u moet de luizen dus even hun gang laten gaan, dan lost het probleem zich vanzelf op. U kunt de luizen in de tussentijd wel wegspuiten met water.

Als de lieveheersbeestjes niet snel genoeg komen naar uw zin, dan kunt u ook zakjes met larfjes kopen en in de tuin hangen. Zo’n larf eet wel tachtig bladluizen per dag! En zorg natuurlijk voor veel bloeiende planten in uw tuin, zodat er genoeg voedsel is voor volwassen lieveheersbeestjes. Meer informatie over luizen-eters staat op: www.zonderisgezonder.be.

Lieveheersbeestje / Pixabay Lieveheestbeestjes én hun larven eten iedere dag grote hoeveelheden luizen Lieveheersbeestje / Pixabay

Wespen: voer ze verderop

Meestal willen wespen helemaal niets met u te maken hebben en zoeken ze vliegen en muggen om hun larven mee te voeren. Daarvoor worden ze beloond met een zoete druppel die de larven afscheiden. Pas aan het eind van de zomer als de koningin sterft en dus geen eitjes meer legt, worden de wespen opdringerig. Ze hebben dan niets meer te doen en ook geen zoete druppels meer. Die zoeken ze dan in uw glaasje limonade.

In hun opdringerige fase werkt het beste om een paar meter verderop een schoteltje neer te zetten met iets dat wespen lekker vinden. Iets zoets, of gewoon een plakje kaas. Ook nog leuk om te zien hoe ze steeds een stukje komen afbijten. Plaats daarbij een hor of vliegengordijn om ze buiten te houden. Net als bij slakken kunt u ook een val gebruiken. Bij wespen is dat een lege fles met een laagje bier onderin. Ze vliegen erin en verdrinken. Niet doen als het niet écht nodig is. Leven en laten leven, dat is de kunst.

Wesp / Pixabay Leg iets neer dat de wespen mogen 'hebben', dan heeft u er geen last van Wesp / Pixabay

Tips voor inrichting van de tuin

Vogels maken graag gebruik van tuinen. Iedereen kan vogels daarbij helpen, ook als je een balkon hebt of een kleine stadstuin. Vogelbescherming heeft veel praktische tips om ook jouw tuin vogelvriendelijk te maken.