Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Elk vogeltje eet zoals 't gebekt is

Geplaatst op 15 november 2019

Wilt u veel verschillende vogelsoorten in uw tuin deze winter? Voer dan gevarieerd, op specifieke plaatsen en voor elk wat wils. Hier leest u hoe.

Voor u begint met voeren: richt uw tuin zo in dat vogels er natuurlijk eten vinden, want dat is gezonder dan alleen bijvoeren. Ook belangrijk: een dichte of stekelige struik, haag of boom waar vogels veilig kunnen schuilen en broeden, want vogels hebben ook leefgebied nodig. Natuurlijk vogelvoedsel is:

• Bloemen: vogels eten de insecten die erop afkomen en later de zaden,
  • Struikjes of boompjes die bessen, fruit of noten geven,
  • Een grasveldje waar vogels wormen en larven vinden,
  • Afgevallen bladeren waaronder insecten leven.
Zaadeters zoals deze vink, houden van pitten, noten en pinda's. Op de grond, of een voertafel.

Mussen, vinken, groenling

De groenling en alle soorten vinken en mussen (met uitzondering van de heggenmus) zijn echte zaadeters, met een forse, dikke snavel om zaden en pitten te kraken. Voer ze voedertafelmix of strooivoer, allerlei granen, gebroken mais, zonnebloempitten, onkruidzaden vetbollen en pinda’s. Ze eten liefst op een (sneeuwvrije) plaats op de grond, of op een voedertafel. Veel van deze zaadeters overwinteren in groepen en ze wijzen elkaar de weg naar voedzame hapjes.

Leg voor insecteneters, zoals de winterkoning, meelwormen op veel beschutte plekjes verspreid door de tuin.

Roodborst, winterkoning en heggenmus

Voor deze insecteneters met hun dunne priegelsnavels is het wat behelpen in de winter. Blij zijn ze met (gevriesdroogde) meelwormen of insectenmix. Ook een fijn zaadmengsel, ongekookte havermout of wat broodkruimeltjes zijn geschikt, want ze passen hun dieet een beetje aan als de nood hoog is. Leg het voer op wel tien beschutte plekjes op de grond in de tuin en geef niet in één keer heel veel, maar herhaaldelijk een klein beetje. Ze rommelen namelijk een paar keer per dag de tuin door en volgen dan een soort ‘voedselroute’ van kansrijke plekjes.

Mezen zijn acrobaten: hang eten (vetbollen, pinda's) voor ze in de boom of aan de schutting.

Mezen

Pimpel- en koolmees zitten in vrijwel elke tuin, maar staart-, kuif- en zwarte mees komen ook nog wel eens aanwippen als u bijvoert. Mezen zijn echte acrobaten, dus hang eten voor ze in de boom of aan de schutting: pindaslingers, vetbollen in een houder en kokosnoten aan een touwtje. Ze zijn echter ook te porren voor vogelpindakaas en zonnebloempitten of silomix in de voedersilo of een voerhuisje. Vetbollen en pindaslingers zijn trouwens leuk zelf te maken met de (klein)kinderen.

Lijsterachtigen zijn competitief, dus maak 3 of 4 voerplekken ver uit elkaar, met rot of gedroogd fruit.

Lijsterachtigen en spreeuw

Merel, zanglijster, kramsvogel, koperwiek en spreeuw eten in de winter graag halve (rotte) appels of peren en krenten of rozijntjes. Maar ze lusten ook zoutloze etensresten, verkruimelde vetbollen of strooivoer, want ze zijn helemaal niet kieskeurig. Ze kunnen wel erg competitief zijn, dus maak ver uit elkaar drie of vier voerplekken op de grond, dan loopt het tenminste niet uit op knokpartijen.

Vogelvoer gratis in huis of kopen

Veel vogelvoer heeft u misschien zonder dat u het weet gratis en wel in huis (rot fruit, restjes havermout, of gekookte ongezouten rijst) Koopt u voer, doe het dan bij Vogelbescherming. Dan weet u zeker dat het de juiste bestanddelen bevat en met de grootst mogelijk zorg is geproduceerd. Tegelijk steunt u daarmee ook nog ons beschermingswerk. Kijk voor het uitgebreide assortiment op www.vogelbeschermingshop.nl.

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

Doe de Postcode Vogelcheck

In deze gratis vogelcursus voor beginners leert u van Nico en Camilla in tien vogellessen veel tuinvogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips, filmpjes en ezelsbruggetjes. U ontvangt meteen
de eerste vogelles per mail.

Schrijf u in voor deze cursus