Roodborst in tuin / Pixabay Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

9 Originele tuintips en meer

Geplaatst op 6 maart 2024

Geluk zit in een groen hoekje: originele ideeën voor jouw (gevel)tuin, (dak)terras of balkon. Van ervaren tuinier, tot kersverse balkonbezitter: je handen gaan jeuken. Beloofd.

In het briljante boek ‘Geluk zit in een groen hoekje’, bundelen Suzanne de Boer en Nicolien de Rooij enorme hoeveelheden praktische, inspirerende en originele ideeën voor iedere buitenruimte. Stap voor stap, steeds een (mini)project erbij, om groene gelukshoekjes te maken voor jou én de vogels en insecten. Een voorproefje van 9 tips uit het boek: dat smaakt naar meer!

Tuin / Jeanet van Zoelen Geluk zit in een groen hoekje. Tuin / Jeanet van Zoelen

1 Voortuin-kliko-tip

Koop een kliko-berging bij bouwmarkt of tuincentrum en zet er een grote plantenbak op. Zorg voor een paar gaten op een laag punt waar het water uit kan lopen en zet hem vol mooie (hang)planten, grassen of vetplantjes. Prachtige en natuurvriendelijke oplossing voor die lelijke, maar noodzakelijke afvalbakken. Een mooie haag aan drie kanten eromheen is natuurlijk ook een prima optie.

Merel in tuin / Pixabay Groen maakt alles mooi. En ook merels en andere vogels worden gelukkig van uw groene hoekje. Merel in tuin / Pixabay

2. Straatblikken buiten houden

Woon je redelijk dicht aan de straat? De juiste planten houden blikken van voorbijgangers buiten en geven tegelijk een prachtig uitzicht.

• Een fruitboompje of vlinderstruik zo ver mogelijk van het raam vandaan onderbreekt de zichtlijn.
  • IJle, hoge planten als ijzerhard, een hoge duizendknoopsoort, prikneus of stokroos voor het raam.
  • Een treurberk naast het raam: de wuivende takken en blaadjes beperken de inkijk.
  • Bakken in de vensterbank met hoge, vaste planten en bloeiende bollen, zoals sier-ui en dahlia.

Geluk zit in een groen hoekje

Bestel hier het boek ‘Geluk zit in een groen hoekje’ en maak wat moois van uw buitenruimte, hoe klein ook. Want, met zo’n buitenplekje heeft u maar geluk! U kunt er áltijd ontspannen, werken, spelen en eten. Echt genieten wordt het met groen om u heen en daar heeft u geen groene vingers voor nodig. Belangrijk: u helpt er ook de vogels en alle andere tuindieren mee!

3 Geveltuin in de schaduw

Wil je wel een geveltuin, maar koester je weinig hoop in jouw tochtige, donkere straatje? Wanhoop niet, er zijn ook planten die dat aankunnen. Vroeg in het voorjaar bloeit het longkruid, in april de elfenbloem en cyclaam. Later volgen het gebroken hartje, lelietje-van-dalen en salomonszegel met zijn prachtige vorm. Ook vingerhoedskruid, hosta en monnikskap maken het schaduwstraatje beeldschoon.

Brandnetel in water / iStock Brandnetelgier is een makkelijke en milieuvriendelijke bemester. Brandnetel in water / iStock

4 Maak brandnetelgier

Brandnetelgier is de goedkoopste, makkelijkste en milieuvriendelijkste bemester die je kunt gebruiken. En buitengewoon effectief: de planten knappen zienderogen op. Het enige minpunt: de stank. Beter niet op het balkon maken dus. Het uitgebreide recept staat in het boek maar het komt hierop neer. Pluk een halve emmer jonge brandnetelscheuten zonder bloemen en vul de emmer tot de rand met water. Dagelijks roeren, het gaat gisten en stinken en na twee weken is het klaar.

Roodborst / Pixabay Vermijd tegels. Zet liever wat planten in de volle grond als u weinig werk wilt: onkruid bestaat tenslotte niet! Roodborst / Pixabay

5 Tegels zijn een ellende

Zet liever wat planten in de volle grond, dan dat je je hele nieuwbouwtuin betegelt. Die tegels moeten namelijk schoongeveegd en er mag geen alg op komen, dus de hogedrukspuit staat constant in de aanslag. Verder maakt vogelpoep lelijke vlekken en alles wat je knoeit ook. Tussen de tegels door piept ‘onkruid’. In een groene tuin hoeft daar -heerlijk- helemaal niets mee, want stoepplantjes zijn ook mooi. Maar in een tegeltuin, oei, wieden. Verder zijn tegels zinderend warm in de zomer en loopt het water niet weg in de herfst.

Kortom: tegels zijn niet onderhoudsarm. In het boek tips voor een tuin die wél onderhoudsarm is.

Oorwurm potten / Shutterstock Oorwurmpotten: niet alleen lieveheersbeestjes, ook oorwurmen peuzelen met liefde alle luizen op. Oorwurm potten / Shutterstock

6 Oorwurmen in de strijd tegen luizen

Lieveheersbeestjes staan bekend als luizenverdelgers, maar wist je dat oorwurmen er ook wat van kunnen? Maak dus oorwurmpotten. Pak een bloempotje met een gat in de bodem. Leg een knoop in een dubbel stuk touw en trek het lusje door het gat. Prop stro tussen de rest van het touw aan de binnenkant van de pot en trek het goed aan tot het stevig zit. Hang de potjes in de buurt van de luizen.

7. De kantoortuin

Werken in de tuin is heerlijk. En dan bedoelen Suzanne en Nicolien niet snoeien, maar lekker met uw laptop de buitenlucht in. Een eerste must is dan schaduw en het allerliefst in de vorm van een boom. Daardoor oogt ook een kleine tuin groter. Een tweede voorwaarde is een kleine, lichte tafel en stoel op goede hoogte, dan verschuift je de hele boel makkelijk met de schaduw mee. Op een kantoorbalkon moet je wat geluk hebben met de ligging en een goeie parasol.

Munt op balkon / Shutterstock Hoe lekker: verse muntthee van eigen balkon. Munt op balkon / Shutterstock

8. Maak een potten-thee-tuin

Een eigen theetuintje aanleggen is een fluitje van een cent. De meeste kruiden doen het uitstekend in potten, dus een klein balkon is ruimte genoeg. Dit zijn lekkere soorten die je makkelijk vindt: alle muntsoorten, citroenmelisse, citroenverbena, rozenblaadjes en bloemen van viooltjes. Kies altijd biologisch! Vermoord de planten niet, maar laat ze lekker vol groeien, dus knip alleen de topjes eruit of misplaatste stengels af.

Putter / Elianne Fijan - Fotogalerij Natuurlijke kwekers hebben verrassend veel inheemse planten. Die verrassend veel insecten en vogels lokken. Putter / Elianne Fijan - Fotogalerij

9 Lijst met kwekers

In het boek is een Kwekerijenregister opgenomen: per provincie staan natuurlijke kwekerijen opgesomd. Die natuurlijk kwekers werken milieuvriendelijk en hebben vaak verrassend veel inheemse soorten.

Daarnaast kun je voor biologische tuinplanten heel goed terecht bij Cruydt Hoeck en Sprinklr. En wie in mei zomerbollen wil planten kan bij Huiberts de mooiste biologische bloembollen bestellen.

Tips voor inrichting van de tuin

Vogels maken graag gebruik van tuinen. Iedereen kan vogels daarbij helpen, ook als je een balkon hebt of een kleine stadstuin. Vogelbescherming heeft veel praktische tips om ook jouw tuin vogelvriendelijk te maken.