Kluut / Shutterstock Alle berichten

Kussende kluten

Geplaatst op 4 april 2022

Het lijkt wel de titel van een nieuw Suske en Wiske-album; in werkelijkheid gaat het om de bezegeling van een kortstondig liefdesmoment. Na de paring nemen kluten afscheid van elkaar door even met de snavels tegen elkaar te aaien.

Schelpenstrandjes

Waar kun je beter kluten kijken dan op Texel? Langs de Waddendijk tussen Oudeschild en Oost liggen een aantal natuurgebiedjes. In het voorjaar is het er een drukte van jewelste met foeragerende tureluurs, scholeksters en lepelaars. Visdieven en zowel grote als dwergsterns broeden op de schelpenstrandjes. Al van verre vallen de witzwarte kluten op. Een smetteloos wit verenpak afgebiesd met zwarte contouren. De gitzwarte kop gaat over in een sierlijke omhoog gebogen, breekbaar ogende snavel. Onder dit prachtige geheel een stel lange lichtblauwe poten.

Klutenritueel / Hans Peeters Klutenritueel / Hans Peeters

Liefdesritueel

Twee kluten scharrelen een beetje om elkaar heen. Al wadend zwiepen ze met de sabelachtige snavel van links naar rechts door het water. Naarstig op zoek naar insecten, wormen en kreeftjes.

Van het ene op het andere moment blijft het vrouwtje stil staan. Ze strekt de kop naar voren en neemt een horizontale houding aan met de buik net boven water. Mevrouw bevriest in haar pose en toont zo dat ze tot paren bereid is.

Eerst toont hij geen enkele interesse, maar draait in steeds kleinere rondjes om haar heen. Tot hij naast haar gaat staan en met zijn snavel water over haar heen spat. Dat is het moment dat hij haar bestijgt en de paring plaats vindt. Die duurt zoals bij alle vogels slechts enkele seconden. Op het moment dat hij van haar afstapt, lopen de vogels zij aan zij enkele meters gelijk op. Tegelijkertijd wrijven ze de snavels tegen elkaar, alsof ze met een afscheidskus uit elkaar gaan. Een klutenkus is een van de mooiste momenten waar je als vogelliefhebber getuige van kunt zijn.

Kluut / Koos Dansen Kluut / Koos Dansen

Kluut met meer poten

Kluten zijn overigens een heel broedseizoen trouw aan elkaar. Uiteraard legt zij de eieren, maar zowel pa als ma nemen plaats op het nest om te broeden. De jongen verlaten meteen na het uitkomen het nest en volgen hun ouders. Ze foerageren zelfstandig, maar worden door vader en moeder warm gehouden als dat nodig is. Bij een onverwachte regenbui schuilen de jongen onder de oudervleugels. Op zo’n moment lijkt het alsof de kluut drie of vier paar poten heeft. Het klutengezin blijft tot aan het eind van de zomer bij elkaar. Dan verzamelen alle kluten en vliegen ze naar Zuidwest-Europa en West-Afrika om te overwinteren.

Help mee vogels beschermen

Vogels zijn er overal en altijd: alledaags en fascinerend, spannend en ontroerend tegelijk. Wij kunnen ons een wereld zonder vogels niet voorstellen. Help mee vogels beschermen en ontvang ook nog eens ons magazine Vogels.

Word lid