Kleine plevier / Jelle de Jong Alle berichten

Kijktip: Nieuwe Driemanspolder

Geplaatst op 18 april 2023

Het is een recent snoepje onder de vogelkijkgebieden in Nederland. De Nieuwe Driemanspolder bij Zoetermeer werd pas in 2020 geopend, maar trok al direct grote hoeveelheden vogels. Binnen de kortste keren dook ook een keur aan zeldzame vogels op.

De Nieuwe Driemanspolder tussen Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer was tot 2017 nog een agrarische polder. Tussen 2017 en 2020 ging het gebied volledig op de schop om ruimte te maken voor het overtallige water uit de omgeving in tijden van extreme regenval. Zo ontstond een groot waterbergingsgebied van ruim 300 hectare met grote ondiepe plassen en modderige slikgebieden. Gemakkelijk te verkennen door kilometers aan wandelpad. Want de Nieuwe Driemanspolder is behalve waterberging ook nadrukkelijk aangewezen als natuur- en recreatiegebied. In 2020 werd het gebied geopend. Het nog kale gebied werd direct gekoloniseerd door duizenden vogels en de ene na de andere zeldzaamheid streek er neer.

Feestelijk veel vogels

Roel Olieman is vogelaar en woont aan de rand van de Nieuwe Driemanspolder. ‘Werd vogelaar’ moeten we eigenlijk zeggen. Want pas toen, na de oplevering, duizenden vogels pal voor zijn huis neerstreken, kreeg hij het vogelaarvirus echt te pakken. “Het was in de coronatijd. Je kon niet veel doen, dus ik kocht een verrekijker. Als ik door de polder dwaalde, liepen de kluten of kleine plevieren soms letterlijk met hun kuikens voor mijn voeten. Het was gewoon een feest om er rond te lopen, zoveel vogels zaten er. Toen ik ook nog een telescoop kon overnemen van mijn vader en vervolgens een prachtige velduil ontdekte, was het hek van de dam. Inmiddels ben ik helemaal verslingerd aan het vogels kijken en heb ik me ook aangesloten bij een werkgroep die de broedvogels in het gebied beter wil beschermen.”

Massale aanwezigheid

Nog steeds voelt de Nieuwe Driemanspolder een beetje nieuw. De begroeiing is laag en je kunt het gebied goed overzien vanuit alle hoeken. Roel Olieman: “Je kan hier het hele jaar door goed vogels kijken. Alle soorten eenden vind je hier, in de winter bijvoorbeeld talloze smienten, maar ook pijlstaarten en brilduikers. Grote en kleine zilverreiger en ook de geoorde fuut worden vaak gezien, van de laatste soms wel veertig exemplaren.”

Kluut / Shutterstock Kluut / Shutterstock

“En leuk zijn ook de pioniervogels als kleine plevier en kluut die hier in het begin massaal broedden. Die zullen de komende jaren als het hier meer begroeid raakt wel wat minder vaak opduiken. Leuk zijn ook de grote dichtheden aan gele kwikstaarten en roodborsttapuiten. Verder zie je hier regelmatig tapuiten, lepelaars, bontbekplevieren, velduilen en kiekendieven en er zitten zelfs patrijzen. In de trektijd grote aantallen steltlopers zoals zwarte ruiter en groenpootruiter. Ik kijk uit naar het voorjaar, dan gaat het hier weer losbarsten.”

Magneet voor zeldzaamheden

Onder vogelaars heeft de polder in twee jaar tijd een ijzersterke reputatie opgebouwd als magneet voor zeldzaamheden. Roel Olieman: “De polder trok al vanaf het begin redelijk schaarse vogels als velduil, sneeuwgors en visarend. Maar al snel bleek dat ook echte zeldzaamheden dit wetland uitkozen voor een tussenstop. Grauwe franjepoot, rosse franjepoot, kleine geelpootruiter, grote grijze snip, poelruiter, witwangstern, lachstern, kleine topper, het is slechts een greep uit de bijzondere vogels die hier de afgelopen twee jaar zijn gezien. Met name in de twee plas-dras gebieden met veel slikranden in het noordwesten en oosten van het gebied. Ik weet nog dat ik zelf opeens tegenover een rosse franjepoot stond. Op nog geen anderhalve meter zat ie voor me rustig rondjes te draaien in het water. Ik kon mijn ogen niet geloven, zo mooi. Ik ben nog elke dag blij dat ik dankzij de Nieuwe Driemanspolder het vogels kijken heb ontdekt.”

Ontdek nog veel meer prachtige vogelgebieden in eigen land én heel Europa via Birdingplaces.eu.

Hoe er te komen

De Nieuwe Driemanspolder ligt tussen Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer. Je kunt helemaal om het natuurgebied heen wandelen. Een gemakkelijke wandeling over goede paden van ongeveer 6 km. Er zijn drie parkeerplaatsen rondom het gebied. Aan de noordzijde bij Begraafplaats Wilsveen (Wilsveen 10C, Leidschendam), aan de oostkant naast Restaurant de Witte Raaf (Voorweg 173, Zoetermeer), of aan de zuidkant bij camping de Drie Morgen (Leidschendamweg 3 Zoetermeer). Openbaar Vervoer: bereikbaar met bus, tram of fiets vanuit Den Haag of Zoetermeer. Bijvoorbeeld via lijn E van de Randstadrail die vertrekt vanuit station Rotterdam of Den Haag Centraal naar station Leidschenveen. Vanaf dit station loop je in ongeveer 15 minuten naar de noordwestelijke ingang van het gebied. Of via busstation Zoetermeer Westerpark (zuidoost kant). Horeca vind je aan de oostkant van het gebied bij restaurant de Witte Raaf.

De twee meest vogelrijke plekken zijn de moerassige delen aan de noordwestkant (bij parkeerplaats Wilsveen) en de oostkant (voor restaurant de Witte Raaf). Tijdens de broedperiode kunnen enkele paden afgesloten zijn. De vogelkijkwand in het gebied (noordwestkant) heeft helaas niet veel meerwaarde, meestal zitten er alleen wat aalscholvers.

Vogels kijken: spanning én ontspanning

Buiten zijn en genieten van je omgeving, de schoonheid van vogels en het bijzondere van hun gedrag gecombineerd met onverwachte natuurmomenten en de vraag of het lukt om een favoriete soort te ontdekken.