Kemphaan / Ruwan Aluvihare Alle berichten

Weer die kemphanen

Geplaatst op 13 mei 2022

Vorig jaar schreef ik op deze plek al eens over kemphanen. Maar deze vogel verdient opnieuw aandacht. Net als de grutto is de kemphaan een echte Nederlander, ongelofelijk mooi, een bijzonder ‘typetje’ en ook echt bedreigd, want als broedvogel zijn ze bijna uit Nederland verdwenen met nog maar 10-30 broedparen.
Kemphaan / Ruwan Aluvihare Kemphaan / Ruwan Aluvihare

Langs de kant van de weg

Ruim twintig kemphanen maken dit voorjaar het Texelse natuurgebied Waal en Burg tot een spannende plek. Het zachte zonnetje op een zaterdagochtend in april dreef me die kant op. Bij aankomst zag ik een groepje dicht bij de weg foerageren en ging op het gras zitten met de zon achter mij. De taferelen die zich voor mij ontvouwden, waren een genot om te aanschouwen.

Gladiatoren

Het was de derde keer dat ik ging kijken en ik zag ik dat de mannetjes hun meest spectaculaire kleed hadden aangetrokken. Als ware gladiatoren gingen ze met elkaar ‘vechten’. De twee mannetjes met rode koppen waren de echte ‘kemphanen’. Zij joegen de rest op. Vrouwtjes, die onverstoorbaar bleven foerageren en enkele andere mannetjes trokken zich daar niets van aan.

Eentje keek een charge van de druktemakers aan met een ‘doe even normaal’-houding, met als resultaat dat de charge tot een abrupte stop kwam. De resterende mannen waren duidelijk banger om zich te laten gaan. Ook opvallend, hoe overdreven hun gedrag tegenover de andere mannetjes, hoe galant, beleefd en bescheiden was de benadering van de vrouwtjes.

Achteraf oogsten

Ik hield dus de roodkopjes de hele tijd in focus en schoot in een uur tijd ruim 1500 plaatjes! Spannend; je stelt de camera goed in met een snelle sluitertijd en passende lichtgevoeligheid, maar je weet niet wat je schiet, want alles gebeurt buitengewoon snel. Pas achteraf zie je hoe de camera de vogels heeft vastgelegd en of de beelden scherp zijn.

Vele uren spendeert Ruwan Aluvihare jaarlijks in de Nederlandse natuur, vooral op Texel, genietend van de omgeving en… van vogels. Hij deelt zijn vogelfoto’s en -verhalen met ons.

Wie meer foto's van hem wil zien, kan terecht op Waarneming.nl.

Vogelfotografie is een fantastische hobby. Steeds meer mensen genieten ervan. Dat moet niet ten koste gaan van de vogels. Daarom bevelen we van harte om deze online fotocursus 'Zo ga je verantwoord te werk in de natuur' van PiXFACTORY te volgen.