Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Help vogels de hitte door!

Geplaatst op 22 juli 2019

Met de hittegolf die deze week toeslaat, roept Vogelbescherming iedereen op de vogels in eigen tuin een handje te helpen. Jonge vogels in nestkasten die pal in de zon hangen, overleven de extreme hitte namelijk niet zonder een beetje schaduw. En met een bak water in de tuin maakt u het álle tuinvogels een stuk makkelijker.

Oververhitte vogels zijn goed te herkennen. Ze zijn lusteloos en ademen snel. Zo’n dier zit vaak met gespreide veren en de snavel open te hijgen om via tong en bek vocht te verdampen. Zet de komende dagen dus een platte waterschaal neer met vers water. Zo kunnen de vogels drinken en baden zonder ver te hoeven vliegen en krijgen ze sneller verkoeling. Daar knappen ze van op.

Zet een platte schaal neer met vers water, daar knappen vogels van op.

De hitte benutten

Nu is het ook goed mogelijk dat een vogel die met uitgespreide veren voor pampus in de zon ligt níet oververhit is, maar aan het werk om zijn of haar parasieten kwijt te raken.  Door met gespreide veren in de zon te liggen, maken ze het zó warm tussen hun veren dat de parasieten het niet meer uithouden en weggaan. Slim. Ze zijn dan niet lusteloos en vliegen op zodra u in de buurt komt.

Oververhit? Of parasieten aan het verjagen? In dat geval is de vogel niet lusteloos en vliegt op als u nadert.

Extreme hitte snel fataal

Nog belangrijker dan water, is schaduw voor de nestkasten in uw tuin. Want voor jonge vogels zoals kool- en pimpelmezen die in een nestkast in de volle zon hangen, kan de extreme hitte snel fataal zijn. Er zijn namelijk nog steeds vogels aan het broeden, al is het laat in het seizoen en is een groot deel van de jongen inmiddels uitgevlogen. Soms broeden ze nog omdat een eerder legsel verloren ging en soms gaan ze voor een tweede of zelfs derde nest. De jongen van deze nesten, krijgen het de komende dagen vreselijk zwaar.

De hitte wordt jonge mezen al snel fataal. Zorg dus voor schaduw boven nestkasten die nog in gebruik zijn.
Dankzij Rudi Touw vlogen ze gezond uit!

Maak schaduw boven nestkasten

Om oververhitting te voorkomen, moeten nestkasten eigenlijk altijd op een koele, schaduwrijke plaats hangen. Maar hangt een nestkast in uw tuin onverhoopt toch in de zon, probeer er dan wat schaduw boven te maken. Dat kan bijvoorbeeld met een parasol, paraplu of laken. Dit voorkomt dat de kuikens oververhit raken, uitdrogen en uiteindelijk sterven. Doe het snel en laat ze daarna met rust, zodat ze niet worden verstoord. En hang nestkasten niet zomaar op een andere plek als ze nog in gebruik zijn!! Dan kan wel in september als u ze schoonmaakt.

Meelwormen bijvoeren

Naast het aanbieden van water en schaduw, kunt u nog iets doen om (broedende) vogels te helpen. Voer ze tijdens deze warme dagen bij met wat meelwormen. Meelwormen bevatten dezelfde eiwitten als de insecten in uw tuin en zijn perfect voedsel voor jonge vogels. De ouders hoeven dan wat minder hard te werken, omdat ze niet zo ver en vaak heen en weer hoeven te vliegen. En een standje lager gun je toch iedereen als het kwik boven de 30 graden komt.

Voer meelwormen, dan hoeven de ouders minder hard te werken en dat gun je iedereen in deze hitte.

App Tuinvogels herkennen

De gratis app Tuinvogels van Vogelbescherming helpt u de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling in januari wordt daarmee nog leuker én makkelijker!

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

Doe de Postcode Vogelcheck