Koolmees  / Aize Schipper Alle berichten

Help vogels de hitte door!

Geplaatst op 18 juli 2022

Vanwege de hitte roept Vogelbescherming iedereen op de vogels in eigen tuin een handje te helpen. Jonge vogels in nestkasten die pal in de zon hangen, overleven de extreme hitte namelijk niet zonder een beetje schaduw. En met een bak water in de tuin maak je het álle tuinvogels een stuk makkelijker.

Oververhitte vogels zijn goed te herkennen. Ze zijn lusteloos en ademen snel. Zo’n dier zit vaak met gespreide veren en de snavel open te hijgen om via tong en bek vocht te verdampen. Zet de komende dagen dus een platte waterschaal neer met vers water. Zo kunnen de vogels drinken en baden zonder ver te hoeven vliegen en krijgen ze sneller verkoeling. Daar knappen ze van op.

Een plantenonderzetter of die bord doet prima dienst als waterschaal, maar er zijn ook prachtige (hangende) waterschalen te koop. Dat is ook een cadeau voor de vogels!

Huismus water / Nicole de Wal Fotogalerij Zet een platte schaal neer met vers water, daar knappen vogels van op. Huismus water / Nicole de Wal Fotogalerij

Extreme hitte snel fataal

Nog belangrijker dan water, is schaduw voor de nestkasten in je tuin. Want voor jonge vogels zoals kool- en pimpelmezen die in een nestkast in de volle zon hangen, kan de extreme hitte snel fataal zijn. Er zijn namelijk nog steeds vogels aan het broeden, al is het laat in het seizoen en is een groot deel van de jongen inmiddels uitgevlogen. Soms broeden ze nog omdat een eerder legsel verloren ging en soms gaan ze voor een tweede of zelfs derde nest. De jongen van deze nesten, krijgen het de komende dagen vreselijk zwaar.

Koolmees / Hans Lebert Fotogalerij De hitte wordt jonge mezen al snel fataal. Zorg dus voor schaduw boven nestkasten die nog in gebruik zijn. Koolmees / Hans Lebert Fotogalerij
Nestkast zomer hitte / Rudi Touw Dankzij Rudi Touw vlogen ze gezond uit! Nestkast zomer hitte / Rudi Touw

Maak schaduw boven nestkasten

Om oververhitting te voorkomen, moeten nestkasten eigenlijk altijd op een koele, schaduwrijke plaats hangen. Maar hangt een nestkast in je tuin onverhoopt toch in de zon, probeer er dan wat schaduw boven te maken. Dat kan bijvoorbeeld met een parasol, paraplu of laken. Dit voorkomt dat de kuikens oververhit raken, uitdrogen en uiteindelijk sterven. Doe het snel en laat ze daarna met rust, zodat ze niet worden verstoord. En hang nestkasten niet zomaar op een andere plek als ze nog in gebruik zijn!! Dan kan wel in september als je ze schoonmaakt.

Meelwormen bijvoeren

Naast het aanbieden van water en schaduw, kun je nog iets doen om (broedende) vogels te helpen. Voer ze tijdens deze warme dagen bij met wat meelwormen. Meelwormen bevatten dezelfde eiwitten als de insecten in je tuin en zijn perfect voedsel voor jonge vogels. De ouders hoeven dan wat minder hard te werken, omdat ze niet zo ver en vaak heen en weer hoeven te vliegen. En een standje lager gun je toch iedereen als het kwik boven de 30 graden komt.

Koolmezen met meelwormen / Desiree Adam Voer meelwormen, dan hoeven de ouders minder hard te werken en dat gun je iedereen in deze hitte. Koolmezen met meelwormen / Desiree Adam

Aanbiedingen in de webshop

Neem voor de beste aanbiedingen op vogelgebied een kijkje in onze webshop. Van metalbird tot mok, van kinderboek tot kijker. Leden krijgen veel extra voordeel.

Aanbiedingen in de webshop

Voer de vogels

Tuinvogels kunnen het hele jaar bijgevoerd worden. Vogelbescherming heeft zadenmixen voor alle soorten voedersystemen en een uitgebreid assortiment vogelpindakaas, vetbollen, vetblokken, pindacakes en meer.

Neem een kijkje in onze webshop