Toon alle berichten

Vier keer plezier met een krentenboompje

Geplaatst op 25 augustus 2014

Een krentenboompje. Dit najaar heb je er niks meer aan, maar als je er nú een plaatst, kun je volgend jaar drie keer genieten. En de vogels ook. Da’s dus eigenlijk vier keer genieten.

Boom is een groot woord voor de Amelanchier, die tot de rozenfamilie behoort. Het is een heester, in wel 25 varianten, die ettelijke meters hoog en breed kan worden, maar die zich ook heel makkelijk in toom laat houden.

Rijke bloei

De charme van een struikje of boompje – net hoe je snoeit – is allereerst de bloei in april of vaak al in maart. Een suikerspin van fijne, zoet ruikende bloempjes is het dan. Dat trekt vroege, kleine insecten aan, waar weer nieuwsgierige vogels op af komen. Mussen zijn er als de kippen bij.

Direct na de bloei zie je zich al de vruchtjes vormen: de krenten. Ze kleuren snel van groen naar karmijnrood naar blauwzwart. De besjes zijn eetbaar: zoet maar een tikje melig. Laat ze dus hangen voor de vogels die er trouwens al vóór de uitrijping bij zijn. Het kan druk worden in zo’n struik, zeker met merels en spreeuwen in de buurt.

Makkelijk te snoeien

Alle krenten zijn al geroofd als het blad – al vrij vroeg in het najaar – prachtig verkleurt naar geel, rood, goud en koper. Officieel mag je pas na afvallen van het blad snoeien. Maar de lol van een krentenboompje is dat je hem het hele jaar door te lijf kunt gaan zonder dat-ie het begeeft.

Het voordeel van heel vroeg – kort na de bloei – een aantal takken inkorten is dat ze onder de wond direct nieuwe loten vormen. Die geven het volgend voorjaar dan al bloesem. Wacht je netjes tot in de winter met snoeien, dan vormen zich nieuwe loten in het voorjaar, maar die bloeien pas het jaar daarop.

Ook voor de kleine tuin

Een krentenboompje is heel geschikt voor een kleine tuin, juist omdat je hem zo goed kunt snoeien. Zelfs tot een soort bonsai-formaat. Deze heester verdraagt volle zon, maar is heel blij met een koele plek in de halfschaduw. Groeit in alle grond, mits die niet drassig is en enige humus bevat.

Vogelvriendelijke planten en struiken

Vogelbescherming Nederland verkoopt via de webshop enkele vogelvriendelijke planten en struiken. Kijk hier of er iets voor uw tuin bijzit. U helpt er de vogels mee. Het krentenboompje koopt u bij een tuincentrum.

beplanting tuin