Spreeuwen / Shutterstock Alle berichten

Euro Birdwatch 2021: beleef de vogeltrek

Geplaatst op 16 september 2021

Een van de meest fascinerende natuurfenomenen die we in Nederland kunnen zien, nadert z’n hoogtepunt: de najaarstrek van vogels. Ons land stroomt binnenkort vol met miljoenen trekvogels. Met een beetje geluk en op de juiste plek is het een ervaring om nooit te vergeten.

In oktober piekt de vogeltrek. Zeldzame soorten kunnen tijdens de vogeltrek overal opduiken en massale groepen zangvogels trekken door. Spreeuwen, graspiepers, tapuiten, honderden of zelfs duizenden vinken en koperwieken tegelijk. Maar ook ganzen, kieviten, goudplevieren, buizerds en veel andere trekvogels kun je in groten getale zien. En er is altijd kans op extra leuke soorten als beflijsters, strandleeuweriken, kruisbekken, grote gele kwikstaarten of klapeksters.

Megatrekvogeltelling

De Euro Birdwatch van 2 oktober a.s. is een uitgelezen moment om hier iets van mee te krijgen. Dit evenement wordt al jaren iedere eerste zaterdag van oktober gehouden. Het is in feite een megatrekvogeltelling, waarbij verspreid over heel Europa trekvogels worden geturfd door tienduizenden vogelaars in zo’n 40 landen. Doel is om aandacht te schenken aan trekvogels en hun leefgebieden. Hierdoor ontstaat meer draagvlak voor beschermingsactiviteiten. In sommige van de deelnemende landen is dat helaas hard nodig.

Birdwatch De Puinhoop Birdwatch De Puinhoop

Kom ook vogels tellen

Daarnaast is het ook gewoon een leuke gebeurtenis, waarbij alleen in Nederland soms wel meer dan een miljoen trekvogels worden geteld.
Dit gebeurt op meerdere zogenaamde telposten waar vrijwilligers staan te tellen. Voor een belangrijk deel is dit overigens afhankelijk van het weer (en van de actuele Covid-situatie).
We organiseren een aantal excursies rond het thema vogeltrek. En op sommige van de telposten kunt u terecht om mee te kijken.
Ook onze eigen Excursieleiders nemen u mee in de wondere wereld van de vogeltrek. Al deze excursies vindt u hier, evenals de overige excursies die we dit najaar organiseren.

Actuele stand en bijzonderheden

Op de dag zelf houden we de stand van de vogeltrek bij. Nu vindt u daar nog een samenvatting van de Euro Birdwatch 2020, maar op 2 oktober publiceren we voortdurend updates met de actuele aantallen en bijzonderheden.

Wilt u liever zelf op pad om de najaarstrek mee te maken, dan hebben we nog tips en achtergronden voor u. Bijvoorbeeld over het hoe en waarom en het waar en wanneer van de vogeltrek in Nederland.

Vogels kijken: spanning én ontspanning

Buiten zijn en genieten van je omgeving, de schoonheid van vogels en het bijzondere van hun gedrag gecombineerd met onverwachte natuurmomenten en de vraag of het lukt om een favoriete soort te ontdekken.

Nationale Kijkerweek

Begin het buitenseizoen goed! Tijdens de Nationale Kijkerweek krijg je op alle optiek van ons eigen merk 10% korting. Leden van Vogelbescherming krijgen korting bovenop de ledenkorting. Hét moment om een verrekijker aan te schaffen.

Bekijk de aanbiedingen