Koolmees / Pixabay Alle berichten

7 gekke nestplekken

Geplaatst op 2 juli 2020

Broedende vogels hebben rust nodig. Dus: niet bij kijken, niet in de buurt komen, niet fotograferen. Soms nestelen ze echter op zulke idiote locaties, dat u nooit had kunnen weten dat ze er zaten of er niet omheen kan. Dan is een snelle foto begrijpelijk en een plan om ze te helpen essentieel. Verzameld voor u: zeven gekke nestplekken.

Nestfotografie: nooit doen! Dat is het uitgangspunt van Vogelbescherming. Maar als u ineens overvallen wordt door een vogelnest in uw badkamer of onder uw fietszadel, dan is een snelle foto logisch. Daarna is het devies weer: een manier bedenken om de vogels rust te geven. De kans bestaat anders dat ze niet terug durven te komen en dan gaat het hele nest (met soms al jongen) verloren. Niet alleen erg droevig, ook nog eens in strijd met de wet, want broedende vogels zijn te allen tijde beschermd.

Gezond verstand mag

Gezond verstand mag bij het beoordelen van de kans op nestverstoring. Een voorbeeld. Als u dagelijks op het terras zit en er is desondanks een koolmees boven uw hoofd komen broeden, hoeft u niet plotsklaps binnen te blijven. De mees is aan u gewend en vindt u geen bedreiging.

Een ander verhaal is het als er ineens drie grote bouwvakkers uw schutting luidruchtig komen vervangen. Daar is de vogel niet aan gewend en uit angst kan ze wegvluchten. Zelfs als ze met al haar moederinstinct blijft zitten, is de stress voor haar en haar man enorm en kost het ze energie die ze nodig hebben om hun kuikens groot te krijgen. Stel werkzaamheden in de buurt van nesten dus uit tot de jongen groot zijn. Meestal na een week of twee met een paar dagen extra omdat ze niet altijd direct kunnen vliegen.

Eindelijk: de gekke nestplekken

Hieronder wat voorbeelden van aparte nestplaatsen en welke mogelijkheden de er in dit soort gevallen zijn om de vogels toch aan de benodigde rust te helpen.

Merel / Fred en Miranda Takken Merel / Fred en Miranda Takken

Deze merel broedt bij Fred en Miranda Takken gewoon in een krans aan de deur. Ze is blijkbaar niet bang uitgevallen. Voor vreemden zal ze wel angst hebben, dus plaats in zo’n geval een briefje met pijl naar de achterdeur voor eventueel bezoek.

Nest / Dirk P ot Nest / Dirk P ot

Dirk Pot vond een nest onder zijn fietszadel. Waarschijnlijk lang niet gefietst! Bij een leeg nest, kunt u een tijdje ongemerkt in de buurt posten en er een oogje houden, om te zien of het nog in gebruik is.

Roodborst in badkamer caravan Roodborst in badkamer caravan

Dan dit… Marijcke de Groot betrapte een roodborst in de badkamer van haar caravan. Het dier ziet er bang uit op deze foto, dus ze heeft hopelijk de deur dichtgetrokken en tijdelijk een andere doucheplek gevonden.

Als u een nest vindt dat is gemaakt tijdens uw afwezigheid op een plek waar u nu wel vaak moet komen (denk aan een boot, vakantiehuis, balkon etc.), is de vogel niet aan u gewend. Probeer dan tijdelijk een alternatief te vinden.

Koolmees met mos / Janet Bos Fotogalerij Koolmees met mos / Janet Bos Fotogalerij

Janet Gerbens Bos had deze nestkast nog niet opgehangen, of hij werd al in gebruik genomen door een ijverige koolmees. Gewoon op de grond! Je snapt soms toch niet hoe zo’n vogel nou denkt: op de perfecte plek uit de zon en de wind, hoog genoeg met vrije aanvliegrouten en bomen en voedsel in de buurt vertikken ze het en dit is blijkbaar prima…

Laat zoiets maar op zijn beloop, na het broedseizoen of wanneer de kast niet meer in gebruik is kunt u ermee verder.

Nest in bloempot / Gea van der Tuuk Nest in bloempot / Gea van der Tuuk

Dit is een erg riskante foto, omdat de drie (!) nestjes nog volop in gebruik zijn en hun veilige huisje weg is gehaald. Gea van der Tuuk had ongetwijfeld geen idee dat ze er zaten en wilde gewoon een plant in die pot zetten… Als de pot meteen is teruggeplaatst en met rust gelaten, is de kans groot dat alles goed kwam. Dat kunt u in vergelijkbare situaties ook het beste doen.

Koolmees / Pixabay Koolmees / Pixabay

Een brievenbus is natuurlijk ook een perfect nestplekje! Hier goed aangepakt met een waarschuwing erop voor de postbode, zodat hij de post tijdelijk elders kan leggen.

Jonge duiven / Shutterstock Jonge duiven / Shutterstock

Een verbazingwekkende vondst als u thuis komt van vakantie. Maar, duiven broeden vrijwel altijd op de gekste plekken en vinden uw plantenbak niet meer dan normaal. Zet uw stoel een paar meter verderop en geef ze de ruimte.

Hoe lang duurt het voor ze klaar zijn met broeden?

Vaak is het advies: geef ze de ruimte, zoek een alternatieve plek of route, maar hoe lang dan? Dat verschilt natuurlijk per vogel. Globaal: vaak twee weken broeden, twee weken jongen op het nest. Iets specifieker voor de vogels van bovenstaande voorbeelden in deze tabel.

Vogelsoort Aantal dagen broeden Aantal dagen jongen op nest
Kool- en pimpelmees 13-15 18-21
Merel 11-15 12-15
Roodborst 12-15 13-15
(Stads)duif 16-17 Rond 35

Nadat de jonge vogels zijn uitgevlogen, worden ze nog twee tot drie weken in de tuin of omgeving gevoerd. Bij merels soms alleen door het mannetje, terwijl het vrouwtje alweer aan een nieuw broedsel begint. In deze periode kunt u de restanten van het nest weghalen en de brievenbus, bloempot of badkamer weer normaal in gebruik nemen en genieten van die rond hupsende kleintjes.

Een keur aan nestkasten

Veel vogels kun je helpen met een nestkast. Elke soort heeft eigen woonwensen. Waar en hoe je de nestkast ophangt, is belangrijk, net als het type kast. Koop 'm bij Vogelbescherming, dan steun je ook ons werk.

naar de webshop