Merel / David van Tol Fotogalerij Alle berichten
Merel / David van Tol Fotogalerij Jeanet van Zoelen

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Ze zijn drukdrukdruk, die heerlijke merels

Geplaatst op 19 maart 2023

Merels zijn behoorlijk geëmancipeerd. De vrouwen bepalen waar het nest komt, ze bouwen het en na het uitvliegen van de jongen laten ze de zorg daarvoor aan hun partner over. Vanaf nu tot aan augustus maken we dagelijks het wel en wee van deze geliefde tuinvogel mee.

Inmiddels, eind maart, zijn de territoria van de merels serieus verdeeld en klinkt het merellied voluit. Soms tot ongenoegen van de lichte slapers onder ons. Anderen genieten er met volle teugen van. Hoe dan ook, dit is nog maar het begin. Tot aan augustus maken we het wel en wee van deze geliefde tuinvogel weer mee. Wilt u eens ín een merelnest meekijken? Ga dan naar beleefdelente.nl/merel.

Merel / Pixabay Het merellied klinkt nu voluit. De man bewaakt het territorium met zijn gezang. Merel / Pixabay

Kwetsbaar creatief bouwen

De man bewaakt het territorium met al dat gezang, maar daarbinnen heeft het merelvrouwtje het voor het zeggen. Ze maakt een open nest in heggen of lage struiken, of in een krans aan de deur, op een fietstas, onder een houtopslag enzovoort. Creatief, maar niet altijd even succesvol. Om wanhopig van te worden, zo kwetsbaar als die nesten soms worden gebouwd.

Merel net nestmateriaal / shutterstock Het vrouwtje heeft het voor het zeggen bij de nestbouw. Merel net nestmateriaal / shutterstock

Aan de lopende band

Tijdens de bouw van het nest vinden de paringen al plaats. Nauwelijks zijn de jongen van het eerste nest uitgevlogen, of het vrouwtje zit alweer op een tweede legsel. Het koppel gaat aan de lopende band door; ze hebben drie, soms wel vier legsels per jaar.

Piet! piet! piet!

Het voeden en opvoeden van die jongen na het uitvliegen komt op het bordje van de merelman. Hij heeft er zijn handen vol aan met katten, eksters, kauwtjes en ratten in de buurt die allemaal wel een ei of jong lusten. Als er een vijand in de buurt is, waarschuwt hij langdurig andere dieren: ‘piet! piet! piet!’ Helpt u hem een handje? Maak een mereltuin met deze 5 tips.

Merel met jongen - shutterstock En vader is dan weer verantwoordelijk voor de jongen als ze het nest hebben verlaten. Helpt u een handje? Merel met jongen - shutterstock

Herken ook mevrouw merel

De glanzend zwarte merelman is gemakkelijk te herkennen met zijn geeloranje snavel en dito ring om zijn oog. Het vrouwtjes is bruin en haar kunt u verwarren met de zanglijster. Daarom hieronder beide vogels hieronder duidelijk naast elkaar met nog een handige herkenningstip.

Infographic merel - zanglijster Infographic merel - zanglijster

Zielig weesmereltje gevonden?

Zit er een jong mereltje in de tuin, dat hulpeloos en verlaten lijkt? Laat het diertje dan met rust. Dat is écht in het belang van de vogel. Als het lukt, kunt u het jong wat hoger neerzetten, op een tak in een dichte boom of struik. Houd de kat een paar dagen binnen en vraag de buren dat ook te doen. Als het dier gewond is (hangende vleugel, slepende poot, bloed op de veren), is er meer aan de hand, bel dan een vogelasiel.

De camera’s van Beleef de Lente zijn vanaf begin maart tot eind juli aan bij verschillende vogelsoorten zoals de visarend, oehoe, steenuil, ooievaar, bosuil en nog veel meer.

Kijk de clipjes en lees de blogs