Tuin / Jeanet van Zoelen Alle berichten

5 vragen over Operatie Steenbreek

Geplaatst op 14 januari 2019

Wat heeft Operatie Steenbreek te maken met Vogelbescherming? Heel veel. Sowieso is Vogelbescherming kennispartner van dit project. Maar Edo van Baars – werkzaam voor de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk in Zuid-Holland – ziet nog meer dwarsverbanden.

1 Wat is Operatie Steenbreek?

Operatie Steenbreek wil alle mensen in Nederland enthousiasmeren om hun tuin te vergroenen. Dat is goed voor de gezondheid, het milieu en de dieren. Ook insecten en vogels profiteren daarvan. Gelukkig sluiten steeds meer gemeentes, waterschappen, provincies en andere organisaties zich aan, want samen kunnen we het verschil maken. Het devies: stenen eruit groen erin!”

tuin / Jasper de Ruiter Stenen eruit, groen erin! tuin / Jasper de Ruiter

2 Wat doen jullie in de gemeentes Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk?

“Wat doen we niet? We zijn sinds een jaar aangesloten bij Operatie Steenbreek en willen graag zoveel mogelijk bewoners er warm voor maken. Daarom gaan we flink uitpakken in 2019:

• Er komt een pop-up tuin op een trailer met een meereizende hovenier die adviezen geeft;
  • Er worden prijzen uitgereikt voor de groenste en mooiste tuin;
  • Er komt een actie met gesubsidieerde regentonnen;
  • We zetten lokale beroemdheden in voor promotie;
  • Hoveniers gaan bewoners helpen met een groen tuinontwerp;
  • De ’tuin de van de gemeente’, dus de openbare ruimte, wordt verder vergroend om het goede voorbeeld te geven.”
Tuin in Groningen - Magrite Glasz Er zijn prijzen voor de mooiste, groenste tuinen Tuin in Groningen - Magrite Glasz

3 Waarom zou je als inwoner mee willen doen met Operatie Steenbreek?

“Mensen voelen zich prettiger in een groene tuin. Zo hebben planten, door de kleur en de vorm een ont-stressend effect op het menselijk brein. En tijdens hete zomers, die er in de toekomst steeds vaker zullen zijn, kan het in een groene tuin al gauw 4 graden koeler zijn dan in een versteende tuin!”

“Klimaatverandering zorgt ook voor heftigere buien en daarbij wateroverlast. Bij een betegelde tuin kan het overtollige regenwater niet weg en bestaat de kans dat het je huis binnenstroomt. In een groene tuin kan het water direct in de grond sijpelen. Water dat infiltreert in de grond kan later weer van pas komen in drogere perioden, want planten maken gebruik van de waterreserve.”

Tuin / Jeanet van Zoelen Mensen voelen zich prettiger in een groene tuin Tuin / Jeanet van Zoelen

Hoe kunnen er nu vogels worden geteld als de tuin vol ligt met tegels? Op zo’n stenen vlakte komt geen vogel af.

4 Kunnen mensen hun stenen ergens inleveren?

“Bewoners van Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk kunnen hun tegels kosteloos inleveren bij het Afvalaanbiedstation (Barendrecht), Afvalscheidingstation Albrandswaard en de Milieustraat Noordpolder (Ridderkerk). Op afspraak kunnen ze de tegels zelfs kosteloos laten ophalen als het een grote hoeveelheid is. Tip: verzamel de verwijderde tegels samen met buurtgenoten en biedt ze gezamenlijk aan. Mail dan even met: e.v.baars@bar-organisatie.nl.”

Stadstuin / ElwinvanderKolk Er is niet veel nodig voor een groene, vogelvriendelijke tuin Stadstuin / ElwinvanderKolk

5 Er is een link met de Nationale Tuinvogeltelling van Vogelbescherming?

“Jawel een hele duidelijke: hoe kunnen er nu vogels leven of geteld worden als de tuin vol ligt met tegels? Op zo’n stenen vlakte komt geen vogel af. Vogels willen zich juist veilig voelen in een tuin en er voedsel vinden. Ze willen een beschut nestje bouwen in een haag, of schuilen voor gevaar in een heester. Ze willen drinken uit een waterschaal, of zich te goed doen aan een bessenstruik.

Vandaar dat de link tussen de Nationale Tuinvogeltelling en Operatie Steenbreek zo is gelegd. Tegels eruit, groen erin en dan komen de vogels vanzelf. En dan kan het tellen beginnen tijdens de Nationale Tuinvogeltelling op 25, 26 en 27 januari!”

Tekst: Edo van Baars

Wilt u uw tuin vergroenen?

Vogelbescherming is één van de kennispartners van Operatie Steenbreek én organisator van de Nationale Tuinvogeltelling en heeft veel ervaring met het vogelvriendelijk maken van tuinen. Wilt u uw tuin vergroenen? Vogelbescherming helpt. Krijg bijvoorbeeld advies op maat door een Tuinvogelconsulent. Of doe de Postcode-Vogelcheck, ontdek welke vogels in uw buurt leven in wat u voor ze kunt doen op: www.mijnvogeltuin.nl. Ook op de website van Vogelbescherming staat veel informatie over een vogelvriendelijke tuininrichting.

Nationale Tuinvogeltelling

De Tuinvogeltelling: jaarlijks tellen tienduizenden mensen de vogels in hun tuin, zodat Vogelbescherming en Sovon informatie krijgen om ze beter te beschermen. Daarnaast is het ontzettend leuk én het is makkelijk, dus iedereen kan meedoen.

Ga naar de Tuinvogeltelling