Spreeuw op dak / Jouke Altenburg Alle berichten

Huis verbouwen? Denk aan de vogels!

Geplaatst op 28 mei 2021

Heeft u verbouwplannen? Een mooi moment om ook een plekje voor vogels en vleermuizen in uw huis te creëren. De brochure ‘Verbouwplannen?’ helpt u op weg.

Voor vogelsoorten zoals gierzwaluw en huismus, maar ook voor diverse vleermuissoorten zijn onze huizen essentieel. In een veilige ruimte onder ons dak brengen ze hun jongen groot en slapen ze in de winter.

Oudere huizen of gebouwen hebben vaak dakpannen met kieren eronder, nisjes tussen de stenen, ruimtes achter het boeiboord en andere hoeken en gaten. Gierzwaluwen, huismussen en spreeuwen bouwen hier maar wat graag hun nesten. Maar dit soort plekken worden steeds schaarser. Nieuwe woningen zijn steeds strakker afgewerkt. En als wij onze huizen opknappen en beter isoleren kunnen deze plekken verdwijnen. Maar deze plekken zijn wettelijk beschermd, dus let op als u gaat verbouwen.

Aan de slag

Heeft u verbouwplannen? Met kleine ingrepen doet u de vogels een groot plezier.

Praktische tips:

• Wordt er aan de muur gewerkt? Metsel dan ook een paar kasten voor huismussen of gierzwaluwen in.
  • Hang speciale nestkasten voor mussen op. Huismussen broeden graag bij elkaar in de buurt dus hang er een aantal op circa 50 centimeter bij elkaar op.
  • U helpt de vogels ook door te zorgen voor voldoende voedsel (planten die insecten aantrekken, besdragende struiken) en een plek waar ze kunnen schuilen zoals een heg, schutting met klimop of een boom.
  • Als u gaat verbouwen is het belangrijk om goed op te letten of er niet al vogels of vleermuizen in uw huis wonen. Deze nest- en verblijfplekken zijn beschermd. Hebt u vogels of vleermuizen onder uw dak of twijfelt u? Doe navraag bij de gemeente of kijk voor meer info op vogelsendewet.nl.

U kunt nog meer doen om samen met vogels en vleermuizen onder een dak te wonen. Bekijk de maatregelen die u kunt nemen om plek te houden of maken voor vogels en vleermuizen in deze brochure of op checklistgroenbouwen.nl.

Vogels in de stad

Vogels zijn een graadmeter voor de kwaliteit van de leefomgeving. Gaat het goed met de vogels in een stad, dan gaat het goed met het stedelijk groen; ook gezond voor mensen.

Doe iets voor de vogels in de stad

Checklist Vogelvriendelijk Bouwen

De Checklist Groen Bouwen biedt hulp bij effectief 'vergroenen'. We helpen iedereen op weg die zich bezig houdt met nieuwbouw, renovatie, projectontwikkeling of planvorming. Grote partijen, maar ook particulieren met een eigen huis.

Start de checklist