Merel / Hans Peeters Alle berichten

Merel / Hans Peeters Jeanet van Zoelen

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Geen vogels in uw tuin? Dat zit zo

Geplaatst op 22 juli 2021

“Ik zie geen tuinvogels meer! En als er één zit, heeft ie kale plekken. Wat is er aan de hand? Heerst er een gruwelijke vogelziekte en zijn ze allemaal dood?!” Platgebeld wordt Vogelbescherming met deze vraag. Gelukkig is er een logische verklaring.

‘Onzichtbaarheid’ en een verfomfaaid uiterlijk zijn voor vogels in de nazomer normaal. Geen zorgen dus als u momenteel weinig, geen, of 'ongezonde' vogels in de tuin ziet. Het heeft twee redenen. Eén: het broedseizoen is grotendeels voorbij en er is eten genoeg, dus waarom zou je als vogel opvallen? Twee: veel vogels ruien nu en zijn dan kwetsbaarder.

Winterkoning klimop / Adri de Groot Vogeldagboek.nl Vogels laten zich nu niet zien, want dat is nergens voor nodig en een stuk veiliger als je in de rui bent.

Verstopte vogels

Vogels verstoppen zich nu, want je wordt als vogel nu eenmaal sneller opgegeten als je je laat zien. Vogels zijn in het broedseizoen best gemotiveerd om dat risico te nemen anders krijgen ze nooit jongen. In de winter laten ze zich ook zien als ze honger hebben en u bijvoert. Maar waarom zou je als vogel aandacht trekken als je jongen zijn uitgevlogen en er zat eten in de natuur is? Dan is in het oog lopen gevaarlijk en dient geen doel meer.

Rui: minder veren, moeilijk vliegen

Verder vallen de oude veren van vogels uit rond augustus en groeien er nieuwe aan. Dat heet ‘in de rui gaan’. Met minder veren is het moeilijk vliegen, dus dan word je nog eens extra snel opgegeten als je opvalt. De oplossing: verstoppen. Ruien kost bovendien veel energie, dus je gedeisd houden is handig.

Roodborst in de rui / Koos Dansen Deze roodborst is nog bescheiden in de rui; soms is de hele kop kaal. Het hoort er nu eenmaal bij.

Kale kop en nek

De enkele vogel die u wel ziet heeft soms een hele kale kop en nek. Het verenkleed is vaal, er steken her en der (gebroken) veren uit en de vogel heeft kale plekken. Hij lijkt ziek, maar is het niet! Zo ongezond kunnen vogels er nu eenmaal uitzien tijdens de rui. Maar na de rui zijn ze weer als herboren. Spik en span en klaar voor de winter, of om naar een ander continent te vliegen.

Waarom ruien als het zo gevaarlijk is?

Vogels zijn dus moe als ze ruien en worden sneller gepakt door een roofdier. Dat klinkt niet goed. Waarom gebeurt het dan toch ieder jaar bij alle vogels? Ook dat is simpel: hun verenkleed verslijt in een jaar. Het verslijt zo erg, dat ze niet goed meer kunnen vliegen, op temperatuur blijven of voedsel zoeken. Dat klinkt ook niet goed, dan toch maar vervangen die veren.

pimpelmees / shutterstock Nóg een reden om te ruien: vogels op vrijersvoeten maken met versleten veren geen kans bij de vrouwtjes.

Niet alles valt tegelijk uit, maar soms wel snel

Bij zangvogels vallen niet alle veren tegelijk uit. Ze ruien geleidelijk, waardoor ze nog wel een beetje kunnen vliegen. Eenden en ganzen daarentegen ruien heel snel. Natuurlijk valt ook niet alles op één dag uit, maar wel in een periode van een paar weken. Ze kunnen dan nauwelijks of zelfs helemaal niet vliegen! Ze blijven daarom in rustige gebieden met open water, want op het water zijn ze relatief veilig.

Sijs goudvink appelvink voer / Shutterstock Vogels komen terug in hun nieuwe outfit als het guur is en ze zich wel moeten vertonen om aan eten te komen.

Wanneer komen de vogels weer terug?

Als de vogels nieuwe veren hebben en het buiten koud wordt, laten ze zich weer rond het huis zien, zeker als u wat bijvoert. Tot die tijd blijft het waarschijnlijk rustig in de tuin, vooral als er veel voedsel in de natuur te vinden is. Een beetje saai, maar niet zorgelijk. De oplossing: lekker eropuit, op zoek naar vogels in de natuur, buiten zijn en genieten van de omgeving. Bekijk ook heel veel tips voor de (beginnende) vogelaar!

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

voer tuinvogels veren rui jeanetvanzoelen zomer vogeltuin