Aardhommel / Hans Peeters Alle berichten

Tuin vol zoemende hommels

Geplaatst op 1 september 2019

De grote droom van Pauline Achterberg en Dick Kraaijeveld was om aan de rivier te wonen in een huis met tuin. Die wens kwam uit. In drie jaar tijd toverden ze vervolgens braakliggende grond om tot een sprookjestuin.

Pauline en Dick zijn trots op hun vogeltuin

Elke maand bezoekt Hans Peeters een natuurlijke tuin. Kleine vogelreservaatjes, die bij elkaar opgeteld een groots natuurgebied vormen. Weliswaar verspreid over het hele land. Deze maand een echte bloementuin in het buitengebied van Wijk bij Duurstede.

Handen uit de mouwen

Pauline Achterberg: “Onze droom was een riante tuin, waar jaarrond iets te beleven valt. Met vooral heel veel bloeiende planten. Een tuin die aantrekkelijk is voor allerlei insecten, waar veel vogels op af komen. Dat is gelukt. We hebben ons laten inspireren door Piet Oudolf, internationaal bekend tuinontwerper.”

Dick Kraaijeveld vult zijn partner aan: “Het is prachtig, maar je moet er wel wat voor doen. In het groeiseizoen werken we samen zo’n twaalf uur per week in de tuin. Onkruid wieden, gras maaien en zo nodig snoeien en sproeien. Pauline heeft de leiding en neemt het merendeel van het werk op zich.”

“De eerste twee jaren hebben we ons het schompes gewerkt, maar nu het dicht begroeid is, valt het wel mee. Toch?” vraagt Pauline.

Pauline & Dick / Hans Peeters Dick Kraaijeveld & Pauline Achterberg / Hans Peeters Pauline & Dick / Hans Peeters

Een lot uit de loterij

Hun huis staat op een terp aan de Lek. Vanuit huis stap je gelijk in de weelderige tuin, die tot aan de voet van de terp doorloopt. In totaal ongeveer 1200 vierkante meter. Aan de buitenrand begint het natuurgebied de Bosscherwaarden van Het Utrechts Landschap. Het is dus niet vreemd dat Pauline en Dick vanuit hun tuin dagelijks de tuinfluiter en zwartkop horen zingen. En dat er vaak een groene specht overvliegt.  “Om zo te kunnen wonen is een lot uit de loterij”, prijzen Dick en Pauline zichzelf gelukkig.

Tip van de maand

Pauline en Dick zijn vooral trots op de vele insecten in hun tuin. “Dat is een bewuste keuze en daarom staan er veel uitheemse insectentrekkende planten. Met de jaarrond beplanting bloeit er altijd wat, zelfs laat in de herfst. Hommels, bijen en vlinders kunnen zo extra lang honing en nectar  verzamelen.

Pauline: “Onze tuin gaat geleidelijk over in het natuurreservaat. Aan de rand hebben we inheemse struiken als meidoorn, vlier en hazelaar aangeplant. Er stonden al grotere bomen, zoals es en esdoorn. Net nieuw is onze paddenpoel en afgelopen weekend hebben we een strook met akkerbloemen ingezaaid voor volgend jaar.”

Zijn er nog meer plannen? “Jazeker. Komend najaar planten we extra vogelvriendelijke struiken, zoals lijsterbes, kardinaalsmuts, Gelderse roos en rozebottels. We streven naar een écht vogelparadijs.”

Groene specht / Hans Peeters

Vogel van de maand: groene specht

Het lachen van de groene specht is zo’n heerlijk geluid dat ook niet-vogelaars ervan opkijken. De groene specht bij Pauline en Dick broedt in het natuurreservaat, maar vliegt dagelijks over en strijkt soms neer op het gazon neer op zoek naar mieren, liefst rode bosmieren. Behalve de volwassen dieren, eet hij ook hun eieren, larven en poppen. Met de lange kleverige tong haalt hij ze uit de nesten. Groene spechten eten ook vliegen, rupsen en kevers. Je kunt het hele jaar van deze vogels genieten, groene spechten trekken niet weg in de winter.

Soortenlijstjes

Wat bloeit er zoal in de tuin van Pauline en Dick? Bergamotplant, sierui, verbena ofwel ijzerhard, wolfsmelk, divers siergrassen, zonnekruid, papaver, herfstanemoon, dahlia, vaste lathyrus, duizendknoop, cosmea, selderij en Japanse wijnbes.

Een vroege ochtendwandeling in het begin van de zomer leverde 45 soorten op, waaronder zwartkop, tuinfluiter, groene specht, witte kwikstaart, gekraagde roodstaart, tjiftjaf, fitis, koekoek, grasmus en zanglijster.

Zonnehoed / Hans Peeters

Plant van de maand: zonnehoed

Pauline wordt lyrisch als ze het over haar zonnehoeden heeft. “Zo mooi en een échte bijenplant! Een sieraad voor het oog, die tot diep in de herfst bloeit. De bloemen variëren van kleur en stralen kracht en gezondheid uit. Niet voor niets denkt bij deze plant, iedereen aan Dr. Vogel, van de homeopathie. De Latijnse naam voor zonnehoed is Echinacea en miljoenen mensen gebruiken het homeopathische middel Echinaforce tegen griep en verkoudheid.”

Meer vogelvriendelijk planten

Logo Jaarrond tuintelling Logo Jaarrond tuintelling

Wat leeft er in uw tuin?

Tuinen zijn in dorpen en steden belangrijke leefgebieden voor vogels en veel andere soorten. Bent u benieuwd wat er zich door het jaar heen afspeelt in uw tuin? Doe dan mee met de Jaarrond Tuintelling via www.tuintelling.nl! U kunt kiezen welke dieren u telt en hoe vaak. De ervaring leert dat u gaandeweg steeds meer mooie soorten ontdekt. Ook krijgt u tips voor een meer natuurvriendelijke tuin.

Persoonlijk tuinadvies

Maak eens een afspraak met een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming. Die geeft persoonlijk advies op maat over hoe je je tuin of balkon inricht. Leden van Vogelbescherming krijgen korting.

zoek een tuinvogelconsulent in jouw buurt