Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Leve de blaadjes! Ban de bladblazer!

Geplaatst op 15 november 2019

Overtuig uw innerlijke opruimer dat bruine bladeren en dooie bloemen niet meteen de biobak in hoeven, maar op beschaafde bergjes in de border mogen liggen. Ze zijn dan niet langer een rommeltje en menig vogel profiteert.

In het najaar komt de opruimer in de mens naar boven. Dooie bloemen moeten de tuin uit, bruine bladeren in de biobak. Alsof we de winter willen bezweren, moet de tuin zo fris en monter mogelijk en bruin en verrot is niet fris en monter.

Maar, doe uzelf, uw buren, de insecten en de vogels een plezier: ban de bladblazer en omarm de kringloop van het leven. Ook afgevallen bladeren hebben een rol te vervullen.

Afgevallen bladeren zijn sfeervol, een perfecte isolatielaag in de winter en natuurlijke bemesting in de lente.

Breek geen been

Afgevallen bladeren. Natuurlijk moeten die van het gazon en van wintergroene planten af, anders komen er gele of kale plekken in. Ze moeten ook van de stoep, anders breekt u nog een been. Maar, nu komt het, neem gewoon de hark en hark ze onder een bank of tafel, naast de kliko of in de border. Ze vormen in de winter een perfecte isolatielaag voor uw planten of een slaapplaats voor egels.

Egels houden hun winterslaap op een beschutte plek in de tuin, in een winternest gemaakt van bladeren.

Waardevol wereldje

Onder bladerhopen gaat ook nog een waardevolle wereld schuil: die van de kleine beestjes. De wormen, spinnen en insecten zijn er beschut, eten de blaadjes, verteren die tot compost, zorgen zo op een natuurlijke manier voor bemesting van de grond en verbeteren de structuur van de bodem met hun gewroet. Dat krijgt u nooit makkelijker voor elkaar!

Hun leven hangt er vanaf

Het leven van winterkoninkjes, roodborstjes en heggenmussen (onder meer) hangt weer af van die pieterpeuterige beestjes. Met een volle maag de winternacht in gaan is echt van levensbelang voor deze kleine vogels. Als het hard vriest verbranden ze namelijk tot wel 10% van hun lichaamsgewicht om warm te blijven.

Het leven van winterkoninkjes en andere insecteneters hangt af van die blaadjes waaronder kriebeldiertjes leven.

Bladblazers vervuilen

Een laatste argument om geen bladblazers te gebruiken: ze zijn vervuilend. De regering van Vlaanderen verbiedt haar gemeenten daarom zelfs om motorische bladblazers te gebruiken. Alleen elektrische apparaten zijn toegestaan. Vogelbescherming zegt: lekker onder de heg harken, die blaadjes, dat is nog minder vervuilend en beter voor de natuur!

Lekker onder de heg harken, die blaadjes. Goed voor de natuur en de gezondheid.

Zaden uit bloemen

Nu eten vogels niet alleen insecten, maar ook bessen en zaden in de winter. Die zijn gelukkig volop te vinden in de tuin, als u tenminste uitgebloeide bloemen staan. Prachtig met een laagje rijp erover. Wilt u ze toch afknippen, leg ze daarna plat op de grond, dat oogt ook weer fris. De zaden die niet worden opgegeten krijgen de kans te kiemen in het voorjaar en zo blijft uw bloementuin weelderig.

Sommige zaden uit bessen kiemen zelfs het beste als ze eerst door een vogelmaag zijn gegaan en als poep weer op het land komen. Zo zaaien vogels bessenstruiken en verzekeren zichzelf onbewust van nieuwe bladerhopen met beestjes en nieuwe bessen. Mooi toch, hoe dat werkt in de natuur.

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

Doe de Postcode Vogelcheck

App Tuinvogels herkennen

De gratis app Tuinvogels van Vogelbescherming helpt u de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling in januari wordt daarmee nog leuker én makkelijker!

herfst tuinvogels jeanetvanzoelen heggenmus winterkoning vogeltuin tuinonderhoud roodborst