Alle berichten

Door Chris-Jan van der Heijden
Medewerker Vogelbescherming Nederland

7 redenen om de bladblazer te dumpen

Geplaatst op 22 oktober 2018

We gaan het woord compensatiegedrag niet noemen. En we roepen al helemaal niet dat er een verbod op bladblazers moet komen. Of dat we ze nog liever vandaag dan morgen op de schroothoop willen dumpen. Nee, je moet de luidruchtige bladblazermannen (ooit een vrouw met een bladblazer gezien?) overtuigen met argumenten.

Dus daar gaat ie:

1. Blaadjes laten liggen is beter voor de tuin

Het is inderdaad slim om afgevallen bladeren van het gazon af te halen, anders komen er gele of kale plekken in. En ook op trottoirs, klinkerpaadjes en tegels zijn blaadjes niet fijn, want door de gladheid breek je er zo je nek over. Maar het is zonde om de blaadjes uit de tuin, het park of de berm te verwijderen. Verplaats ze bijvoorbeeld over de planten in de border. Ze vormen in de winter een perfecte isolatielaag voor de planten. En dat niet alleen, zie ook punt 5. Hier nog iets over de hark…

2. Over de hork en de hark

Het verplaatsen van blad hoeft helemaal niet met een bladblazer. Daar is ooit de hark voor uitgevonden. Die verbruikt geen energie, maakt geen herrie en houdt de lichamelijke conditie op peil. Idem dito voor de bezem en het vegen van blaadjes van tegels en stoepen. Kies dus voor je lijf en voor duurzaam en stil. Al met al is er gezien de gruwelijke lawaaioverlast een handig ezelsbruggetje: hork kiest bladblazer, bewuste burger kiest hark. En al die medewerkers dan, die die in opdracht van gemeenten te keer gaan om de blaadjes niet de riolen te laten verstoppen? Geef ze gewoon een hark. Dat scheelt kosten, werkt net zo goed en geeft veel minder herrie.

3. Tuinvogels overleven de winter niet zonder blaadjes

Winterkoninkjes, roodborstjes en heggenmussen zoeken graag naar insecten die leven in afgevallen blad. Ook merels zijn fanatieke bladomdraaiers. Zeker in de winter is voedsel zoeken tussen de afgevallen bladeren van levensbelang voor kleine vogels. Als het hard vriest verbranden ze in een nacht namelijk tot wel 10% van hun lichaamsgewicht. Hark dus de blaadjes onder de struiken.

Heggenmus

4. Help de insecten

De insecten hebben het zwaar in Nederland. Eén onderzoek liet zien dat ze  met zo’n 75% achteruit zijn gegaan de laatste decennia. Onder bladerhopen leven wormen, spinnen en duizenden insecten. Met het blad dat u laat liggen in uw tuin helpt u dus op een heel eenvoudige manier de insecten een handje.

5. Natuurlijke bemesting

Al die insecten onder de afgevallen bladeren eten de blaadjes, verteren die tot compost, zorgen zo op een natuurlijke manier voor bemesting van de grond en verbeteren de structuur van de bodem met hun gewroet. Gratis!

Winterkoning

6. Energieverspilling

Een bladblazer maakt niet alleen herrie, hij heeft ook nog energie nodig. In deze tijden van energiebesparing kun je met zo’n energievretende blaastoeter dus eigenlijk niet meer aankomen. Hadden we die fijne duurzame hark al de hemel in geprezen?

7. Bladblazers zijn weggegooid geld

De Nederlandse inborst kennende hadden we deze misschien wel op 1 moeten zetten. Maar goed, een bladblazer is dus weggegooid geld, want een hark is natuurlijk veel goedkoper en duurzamer.

Persoonlijk tuinadvies

Maak eens een afspraak met een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming. Die geeft persoonlijk advies op maat over hoe u uw tuin of balkon inricht. Leden van Vogelbescherming krijgen korting.

zoek een tuinvogelconsulent in uw buurt

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

Doe de postcode vogelcheck