Velduil / Shutterstock Alle berichten

Genieten van vogels (en ervoor zorgen)

Geplaatst op 6 juli 2020

Vogels kijken was voor veel mensen een lichtpuntje in de vaak sombere coronatijd. Vogelbescherming kwam er zelfs mee op het NOS Journaal. Nu we er weer op uit mogen, is er een handig boek voor beginnende vogelliefhebbers die een vervolg willen geven aan hun ontluikende vogelliefde: Vogels in de Lage Landen, van Ger Meesters.

Vogels kijken kan overal en altijd, dat is deels de charme ervan. U hoeft zich eigenlijk nooit meer te vervelen, ze zitten overal. Zelfs in de binnenstad hoort u de piepjes van de boomkruipers, in het voorjaar het gegier van de gierzwaluwen en vast nog wel eens een gezellige tjilp van de huismus, al is dat minder dan het ooit was en zou kunnen zijn. Met wat geluk ziet u zelfs hoog in de lucht een slechtvalk op topsnelheid naar duiven duiken.

Na een tijdje wil ook de stads- en tuinvogelaar zijn of haar vleugels uitslaan en er met een aardige verrekijker op uit trekken. Dan is het handig als u weet waarnaartoe en wat voor moois u in Nederland (en Vlaanderen) kan zien. Dat is het moment om Vogels in de Lage Landen te gaan lezen en bekijken.

Veel typen landschap

In Vogels in de Lage Landen behandelt Ger Meesters een selectie van mooie en/of fascinerende vogels uit Nederland, hoe u ze kunt herkennen en waar u ze kunt vinden. Van wielewaal tot koekoek tot staartmees, grutto, zwarte specht, zomertaling, velduil en nog veel meer. We hebben weliswaar geen bergen, maar verder zijn er in ons land veel typen landschap te vinden en dus de vogels die daarbij horen: zee, kust, weides, akkers, bossen, heide, moeras en stad om enkele hoofdlandschappen te noemen. Meesters bespreekt in elke provincie een absolute topplek waar u eigenlijk in elk jaargetijde wel aan uw trekken komt als het om vogels kijken gaat.

Gelukkig zijn er meer dan 12 topplekken in Nederland, maar u moet ergens beginnen. Niet aan bod komen bijvoorbeeld Tiengemeten, Texel en Walcheren en die kunt u ook zonder meer op de to do-lijst zetten. Het Waddengebied, waarvan Meesters Schiermonnikoog en het Lauwersmeer bespreekt, is sowieso zeer aan te raden. In het voor- en najaar kunt u daar de vogeltrek meemaken. Grote groepen op weg naar broedplek of juist overwinteringsgebied, gejaagd door de wind. Gedurende het jaar maken miljoenen vogels gebruik van de Wadden dat daarom ook Werelderfgoed is.

Niet kinderachtig

Ger Meesters is niet kinderachtig en u ook niet, dus daarom staan in het boek ook de problemen waar vogels mee worstelen in hedendaags Nederland. Wie van vogels geniet, ontkomt niet aan de vraag hoe we deze fascinerende dieren kunnen en moeten helpen, want met veel soorten gaat het ronduit slecht.

Daarvoor zijn veel redenen, zoals al het verkeer, de vele bouwplannen en de praktijken van de te intensieve landbouw, die veelal goedkope bulk voor de export produceert, waardoor er voor natuur weinig centen overblijven. In het boek staat, gelukkig, ook hoe we daar iets aan kunnen doen. Een gezonde vogelpopulatie wordt wel gezien als barometer voor een gezonde leefomgeving. Dus als we iets goeds doen voor de vogels, doen we dat ook voor ons zelf. Maar bovenal: geniet van ze. Vogels in de Lage Landen geeft er flink wat handvatten voor.

Vogels in de Lage Landen is te krijgen in de webshop van Vogelbescherming.

Webshop Vogelbescherming

In onze webshop vind je alles voor en over vogels. Van vogelgidsen en verrekijkers tot nestkasten en vogelvoer. Met elke aankoop steun je ons werk en help je kwetsbare vogels beschermen.

Ga naar de webshop