Turkse tortel / Jan van Leeuwen - Fotogalerij Alle berichten
Turkse tortel / Jan van Leeuwen - Fotogalerij Jeanet van Zoelen

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Bij welk dier geeft ook de man melk?

Geplaatst op 22 december 2017

Duiven geven melk, de vrouwtjes én de mannetjes. Vindt u dat niet apart? Briljant, want zo kunnen ze ook in de winter jonkies groot krijgen. Het zijn natuurlijk vogels en geen zoogdieren, dus het gaat er wel wat anders aan toe dan bij een koe.

Duivenmelk komt niet uit een uier, maar uit de krop van de duif. Dat is een verbreding bovenin de keel, waar de jongen de melk uitpikken. Daarom kunnen ook mannetjes het produceren. En de melk zelf is eigenlijk ook geen echte melk, want het is meer een prutje dan een vloeistof.

Bescherming tegen ziekten

Duivenmelk bestaat uit huidcellen. Een paar dagen voor de babyduifjes uit het ei komen, wordt de binnenlaag van de krop van de ouders steeds dikker, komt dan los en vormt de ‘melk’. Tja, waarom heet het dan melk? Omdat er ook veel vet en eiwit in zit -zoals in gewone melk- en omdat de jongen ermee gevoerd worden. En, omdat er ook antistoffen in zitten, net als in moedermelk. Zo krijgen de jonge duiven wat bescherming mee tegen allerlei ziekten.

Turkse tortel / Shutterstock Turkse tortel / Shutterstock

´s Winters broeden

Uniek is duivenmelk niet, want ook flamingo’s en keizerspinguïns maken zoiets. Briljant is het wel. Het geeft duiven namelijk de mogelijkheid jonkies groot te krijgen als er geen insecten zijn. Andere vogels kunnen alleen maar broeden als het warm genoeg is voor rupsen, larven en dat soort lekkers, maar duiven broeden gerust het hele jaar door, ook in de winter. Ze hebben zo meer kans om meer jongen groot te krijgen.

Turkse tortel / Grada - Vogelweb Turkse tortel / Grada - Vogelweb

Buitenbeentje

Maar liefst vier Hollandse duivensoorten maken duivenmelk en broeden vrijwel het hele jaar. Dat zijn de turkse tortel, de houtduif, de holenduif en de stadsduif. Voor de vijfde, de zomertortel, ligt het net wat anders. Deze schuwe vogel is een trekvogel, die in september weer richting West-Afrika gaat, dus alleen kan broeden tijdens het broedseizoen. De jongen van dit 'buitenbeentje' worden wel met kropmelk gevoerd.

Gezellig

Wilt u de duiven wat bijvoeren, strooi dan een zaadmengsel, gewoon op de grond. Wilt u juist de kleine vogels voeren en eerlijk gezegd niet al te veel duiven in de tuin krijgen, gebruik dan een voedersilo of beschermkooi. Een paar duifjes houdt u dan allicht in de tuin, want de kleine vogels laten altijd wel wat vallen, maar dat is juist gezellig.