Alle berichten

Meer vogels in de tuin? 2 x 9 tips

Geplaatst op 5 juni 2023

Word een luie tuinier, dan krijgt u als vanzelf meer vogels in de tuin. Een natuurlijke tuin, daar gaat u voor, want die geeft voedsel voor vogels en veilige rust- en nestplaatsen. Hier twee keer negen tips: wat te doen en wat hoeft juist níet?

Wat kan je doen?

• Leg een grasveldje aan (grasmatten of graszaad), want in het gras vinden vogels insecten en merels jagen er op wormen. Gebruik boomschors of grind voor paden.
  • Kies voor dichte bomen en struiken: die bieden beschutting, veiligheid en voedsel. Liefst soorten die fruit of bessen dragen of doorns hebben.
  • Varieer met hogere, lagere en bodembedekkende inheemse plantensoorten, die in verschillende jaargetijden bloeien. De bloeiende bloemen lokken allerlei insecten (die vogels weer eten). Terwijl pluis en uitgebloeide bloemen nestmateriaal en zaden leveren.
  • Zorg voor niveauverschillen met geleidelijke overgangen van lage beplanting naar struiken en bomen.
Ringmus / Shutterstock Kies bomen of struiken die fruit geven. En voor bloeiende bloemen die insecten lokken (vogelvoedsel). Ringmus / Shutterstock
  • Laat kale schuttingen en gevels begroeien door klimplanten, zowel op zonnige als schaduwrijke plekken.
  • Overweeg begroeiing op platte daken. Dat trekt insecten aan, houdt water vast en werkt isolerend.
  • Maak een composthoop op een afgelegen plekje.
  • Maak een minivijver met een ondiep gedeelte waar vogels kunnen drinken en badderen. Of plaats een waterschaal.
  • Niet voor iedereen weggelegd: leg een moestuin aan! Leuk, leerzaam en gezond!
Merel / Pixabay Neem een grasveldje, of een bloemenweide: merels zoeken er graag naar wormen. Merel / Pixabay

Wat hoeft juist níet?

• In het voorjaar snoeien. Stel dat zoveel mogelijk uit tot het eind van de winter (februari). Dan voorkomt u dat u nesten verstoort. Controleer altijd vooraf op nesten!
  • Alle struiken tegelijk snoeien, want die zijn juist belangrijk als schuilplaats. Snoei iedere keer een deel en snoei bessenstruiken pas als de bessen eraf zijn.
  • Jonge vogels die er zielig uitzien helpen. Ze zijn namelijk niet écht zielig, want de ouders zijn in de buurt.
  • Afgevallen blad opruimen. Laat bladeren liggen, of hark ze in de borders of onder de tuinbank, want er zitten veel insecten tussen. Bovendien beschermt afgevallen blad uw planten tegen vorst.
  • Uitgebloeide planten weghalen in de herfst. Laat ze staan tot het voorjaar. Zaadeters zijn er dol op en vlinders leggen er eitjes in.
Jonge grote bonte specht / Shutterstock Help zielige jonge vogels níet! Ze zijn niet echt zielig, de ouders zijn in de buurt. Jonge grote bonte specht / Shutterstock
  • Snoeihout en afgevallen takken weggooien. Maak er een takkenril van door ze achter in de tuin op te stapelen. Leefgebied voor veel kleine diertjese en schuilplaats en eten voor vogels en egels.
  • Overgebleven tegels, klinkers en dakpannen afdanken. Maak er een grillig stapelmuurtje van met kiertjes en holtes voor kruipende diertjes (daar houden vogels van). Bijvoorbeeld achterin de tuin of langs een border of muur.
  • Gif spuiten! Nooit doen, want het doodt ook bijen, hommels, vlinders en andere insecten die we broodnodig hebben en die snel achteruitgaan. Hier staan oplossingen zonder gif.
  • Niet zomaar ‘mooie planten’ plaatsen. Lang niet al het groen is aantrekkelijk voor vogels. Hier vindt u vogelvriendelijke planten.

Balkon

Geen tuin maar wel een balkon? Check hier de 6 tips voor een vogelvriendelijk balkon!