Toon alle berichten

Ook de voortuin een vogelparadijsje

Geplaatst op 4 april 2014

De voortuin wordt vaak stiefmoederlijk behandeld. Niet nodig. Ook op de vierkante meter kun je de natuur en de vogels een handje helpen.

Leifruit

Het hele jaar door een bloeiende voortuin, waar u weinig aan hoeft te doen: dat kan! Plant bijvoorbeeld een of twee fruitbomen als leifruit. Appels, peren, pruimen, kersen, nectarines, perziken en abrikozen kun je als leiboom kopen.
Een leiboom is een fruitboom waarvan de takken horizontaal langs een plat houten rek zijn geleid. Volop bloemen in het voorjaar en fruit in het najaar, maar het kost minder ruimte.

Hogere planten

Onder die leibomen kun je twee of drie hogere planten plaatsen, het liefst bij elkaar. Kies uit bijvoorbeeld de dropplant, rudbeckia, adderwortel, ezelsoor of duifkruid.

Bodembedekkers

Die hoge planten zelf omsluiten we met goede bodembedekkers zoals maagdenpalm, zenegroen, planten uit de geraniumfamilie, lavendel, wilde tijm of misschien vrouwenmantel.

Genieten

Als de planten goed gaan groeien en er een dichte ondergroei ontstaat, dan begint het grote genieten. Een voortuin die opgebouwd is in lagen brengt leuk leven: bijen, hommels, zweefvliegen en vlinders. En natuurlijk trekken die weer vogels aan. In het najaar weten de vogels het fruit en de zaden van de uitgebloeide planten te waarderen. Zo is een voortuin ontstaan waar het hele jaar van genoten kan worden. En kinderen vinden het geweldig om mee te helpen bij het tuinieren!

Vogelvriendelijke planten te koop

Vogelbescherming verkoopt in haar webshop vogelvriendelijke planten. Met een aankoop steunt u het werk van Vogelbescherming.