Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen

4x plezier met een Amelanchier

Geplaatst op 25 augustus 2014

U gooit uw jas uit, het lage zonnetje warm op uw gezicht en een zingende roodborst in uw oor. Herfstwandelen is heerlijk, maar wist u dat dit ook een super seizoen is om een struik te poten? Kies een krentenboompje (of Amelanchier), dan hebben u én de vogels volgend jaar veel plezier.

Begint u ook altijd pas in de lente met tuinieren? Begrijpelijk, maar toch een gemiste kans. Poot bomen, struiken, of planten juist in de herfst. Nu dus. De grond is warm en vochtig zodat graven goed gaat en wortels zich degelijk kunnen ontwikkelen. Dat zorgt voor een groeivoorsprong in de lente. Verder raakt de plant nu al in rust voor de winter, waardoor overzetten geen problemen oplevert.

Krentenboompje of Amelanchier

Een aanrader voor iedere grote of kleine tuin is een krentenboompje of Amelanchier. Boom is namelijk een nogal overdreven woord voor de ‘krent’. Hij kan zeker ettelijke meters hoog en breed worden, maar laat zich ook moeiteloos in toom houden, tot aan bonsai-formaat toe. Hij verdraagt volle zon, maar is ook blij met een koele plek in de halfschaduw en groeit in alle grond als het maar niet te drassig is.

Als u er nú een in de tuin zet, kunt u volgend jaar drie keer genieten: van de bloesem, de krenten en de kleuren. En er komen ook nog vrachten vogels op af. Da’s dus eigenlijk vier keer genieten.

Een suikerspin van fijne bloempjes

De charme van het krentenboompje of -struikje (net hoe u snoeit) is allereerst de vroege bloei in maart of april. Het is dan net een suikerspin van fijne bloempjes. Die trekken de vroege, kleine insecten aan en daar zijn mussen als de kippen bij.

Krenten en kleuren

Direct na de bloei ziet u vruchtjes vormen: de krenten. Ze kleuren snel van groen naar karmijnrood naar blauwzwart. De besjes zijn eetbaar voor zowel mensen als vogels: zoet maar een tikje melig. De naam is ontstaan doordat de bessen vroeger werden gedroogd en in plaats van krenten in gebak verwerkt.

Eet ze dus gerust op, maar laat er ook een boel hangen voor de vogels, die ze trouwens al groen en wel naar binnen schrokken, lang voordat ze rijp zijn. Met mezen of spreeuwen in de buurt, wordt het geheid dringen in de struik. Als alle krenten zijn geroofd, verkleurt vroeg in het najaar het blad naar goudgeel en koperrood. Kijk nu maar eens rond of u er één kunt ontdekken in andermans tuin.

Makkelijk te snoeien

‘Officieel’ mag snoeien pas als het blad is afgevallen, maar de lol van een krentenboompje is dat u hem het hele jaar door te lijf kunt gaan. Maak daarvan gebruik en snoei vlak na de bloei (Let op dat er geen vogels broeden!! Anders is het toch wachten geblazen.) Het voordeel daarvan is dat zich onder de wond direct nieuwe loten vormen, die het volgende voorjaar al bloesem geven. Wacht u netjes tot de winter met snoeien, dan vormen zich de nieuwe loten in het voorjaar, maar die bloeien pas het jaar daarop.

Vogelvriendelijke planten en struiken

Vogelbescherming Nederland verkoopt via de webshop vogelvriendelijke planten. Het krentenboompje niet, maar misschien zit er wat anders moois bij voor uw tuin. U helpt er hoe dan ook de vogels mee. Het krentenboompje koopt u bij een tuincentrum in de buurt.

Wordt u ook zo blij van vogels in uw tuin of op uw balkon? Hangt u wel eens een vetbolletje voor ze op? U kunt nog meer doen. Doe de gratis Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels in uw buurt leven en hoe u deze vogels kunt helpen.

Doe de Postcode Vogelcheck

Nationale Tuinvogeltelling

De Nationale Tuinvogeltelling wordt sinds 2001 georganiseerd door Vogelbescherming Nederland en Sovon Vogelonderzoek. Jaarlijks tellen in één weekend tienduizenden mensen een half uurtje de vogels in hun tuin. Daardoor kunnen we vogels beter beschermen.

Schrijf u in voor de Tuinvogeltelling