Merel op klimop / Pixabay Alle berichten

6 Eersteklas klimplanten voor vogels

Geplaatst op 16 september 2023

Een stuk schutting of muur over? Maak het mooi met een klimplant. Daarmee lok je ook vogels, die er eten, broeden en veilig zijn. Plant nu 1 van deze 6 eersteklas klimmers, nog vóór de vorst zijn intrede doet.

Klimplanten zijn overal goed voor. Het belangrijkste: je wordt er vast en zeker blij van, want ze bedekken een koude, kale muur of schutting, ze bloeien vrolijk, ruiken zoet en de bessentrossen geven troost aan je herfsttuin of gevel. Ze gaan de hoogte in, dus hebben weinig plek nodig. Eén stoepsteen eruit is voldoende voor groen tot aan het dak.

Ook lokken klimplanten vlinders, andere insecten en vogels uit de buurt naar je toe. Ze bieden namelijk álles wat vogels willen. Voedsel (bessen of insecten) en rust- of nestplekken op veilige hoogte in de bos dichte stengels en bladeren. Snoei dus alleen voor of na het broedseizoen! Plant nu 1 of meer van deze 6 eersteklas klimmers, nog voor het begint te vriezen.

Winterkoning jongen / Lucy Bos Fotogalerij Het bladerdek van de hop, is uitstekend voor het koepelnest van de winterkoning. Dan heb je dit in de tuin! Winterkoning jongen / Lucy Bos Fotogalerij

1 Hop

Plant een hop voor de winterkoning! Deze inheemse slingerplant is vooral bekend als ingrediënt voor bier. Maar met zijn dichte bladerdek en artistieke, groene hopbellen is het een uitstekende plek voor het koepelnestje van die kleine bruine druktemaker. De hop bloeit in de nazomer, van augustus tot oktober en verdraagt zon én schaduw.

Zwartkop vrouwtje op klimop / Pixabay Alle lijsterachtigen zijn gek op de volle, zwarte bessen van de klimop, maar ze zijn niet de enigen. Zwartkop vrouwtje op klimop / Pixabay

2 Klimop

De klimop heeft de fantastische eigenschap te bloeien met geelgroene bloemen als veel andere bloemen ermee stoppen (september-december). Als je dus in de buurt zit in het herfstzonnetje, hoor je gelukzalig gegons, van de bijen en vlinders die toch nog wat lekkers vonden. De klimop groeit altijd en overal. Hij draagt zijn volle, zwarte bessen vroeg in het voorjaar en dan zijn de merel, spreeuw en houtduif niet weg te slaan. De sporadische zwartkop ook niet.

Winterjasmijn zweefvlieg / Shutterstock Als begin lente de mezen weer overstappen op insecten, zoeken ze prompt in de winterjasmijn. Winterjasmijn zweefvlieg / Shutterstock

3 Winterjasmijn

De winterjasmijn bloeit hartje winter met geurende, gele bloemen. Ze ontluiken wonderlijk aan de bladloze twijgen. Hij vraagt niet veel en gedijt allicht, ook langs een muur op het noorden. Op zachte winterdagen in februari, bezoeken de eerste insecten alweer de nog bloeiende bloemen. En als begin lente de mezen overschakelen van hun winterkostje (zaden) naar insecten, dan zoeken ze ook prompt in de winterjasmijn.

Klimhortensia in tuin / Jeanet van Zoelen Knip de uitgebloeide bloemen niet uit de klimhortensia! Ook gedroogd staat ze decoratief. Klimhortensia in tuin / Jeanet van Zoelen

4 Klimhortensia

De klimhortensia bloeit in juni en juli en kan goed tegen schaduw. De grote, witte, samengestelde bloemen, die soms wel 20 cm in doorsnee worden, springen tussen het frisgroene blad uit. Knip de uitgebloeide bloemen niet af, want ze blijven gedroogd ook prachtig in de herfst en winter. Tussen de bladeren huizen spinnetjes en insecten en daar weten alle tuinvogels wel raad mee.

Kolibrievlinder kamperfoelie / Pixabay Op zwoele zomeravonden, zie je nachtvlinders, die de nectar met hun tong de kamperfoelie zuigen. Kolibrievlinder kamperfoelie / Pixabay

5 Wilde kamperfoelie

Van juni tot september is vooral ’s avonds de lucht vol en zwaar van de zoete geur van de meerkleurige kamperfoeliebloemen. Op zwoele zomeravonden zie je nachtvlinders, die de nectar met hun tong eruit zuigen. Wij moeten de felrode bessen zeker niet eten, maar vogels hebben gelukkig geen last van het gif. De heggenmus en roodborst schuilen er graag.

Rozenbottel / Pixabay In de herfst zijn de rozenbottels een magneet voor groenlingen, die de zaden eruit frutselen. Rozenbottel / Pixabay

6 Wilde klimroos

Grote trossen wilde klimrozen zijn de trots van je zomertuin met hun open hartjes vol stuifmeel, vanaf juni tot aan de eerste nachtvorst. En in het najaar zijn de bottels een magneet voor groenlingen en putters, die de zaden eruit frutselen. Handig: vogels pikken ook de rupsen en luizen uit de plant, zodat die niet de overhand krijgen. De koperwieken en andere lijsters werken de hele rozebottel met plezier naar binnen en wat overblijft op de plant is een kerstkaart waardig.

Groene gevel / Arjan Berben Paar stoeptegels eruit en je gevel wordt groen tot aan het dak! Groene gevel / Arjan Berben

Vogelvriendelijke beplanting

Voor vogels is het vooral belangrijk welke planten er in de tuin staan. Kies voor planten, bomen en struiken waar ze voedsel kunnen vinden en nestelen en schuilen. In onze webwinkel kun je diverse vogelvriendelijke planten kopen.

Kijk voor vogelvriendelijke planten