Jeugd / Lars Soerink

Vrijwilliger Vogels in de Klas

Linda Linda

Naam: Linda

Leeftijd: 36 jaar

Gebeurtenissen uitleggen en verduidelijken op basisschoolniveau

Sinds wanneer ben je actief voor Beleef de Lente?

"Sinds seizoen 2017."

Hoe ben je bij Beleef de Lente terechtgekomen en kende je het voor die tijd al?

"Ik las zo'n 6 jaar terug een artikel over een website van de Vogelbescherming waar vogelnesten live werden gevolgd. Ik heb toen een kijkje genomen op de site en was meteen gefascineerd. Zo leuk en leerzaam om in een nest mee te kijken!  Mijn favoriete vogel was de oehoe. Met een groepje mensen werd daar toen online onderzoek gedaan naar het gedrag van de vogels en al gauw ben ik mee gaan doen. Na een paar jaar ben ik door een medewerker van Beleef de Lente gevraagd of ik officieel vrijwilliger wilde worden en zodoende kwam ik bij het team terecht."

Je bent vrijwilliger voor Beleef de Lente In de klas. Kun je beschrijven wat die functie inhoudt, dus wat je daarvoor zoal moet doen?

"Met het team van Beleef de Lente in de Klas zorgen wij dat de gebeurtenissen die te zien zijn voor de webcams op basisschoolniveau worden uitgelegd en verduidelijkt. Ook voorzien wij in achtergrondinformatie over vogels. Dit doen we door clipjes en aanvullende informatie te plaatsen op onze website en Facebook-pagina. Ook zorgen wij ervoor dat er elke week leuke lessen op de site staan die de leerkrachten kunnen gebruiken in de klas. De dagelijkse gebeurtenissen in de nesten laten wij zien door middel van filmpjes en de bijzondere en nare momenten verduidelijken we met extra uitleg. Soms zijn het heftige beelden, zoals een vechtpartij tussen vogels of de sterfte van een jong, maar we schromen niet om ook deze beelden te delen met de kinderen en onderwijzers. Ook dit is immers hoe het er in de natuur aan toegaat. De kunst is een goed clipje en een juiste begeleidende tekst te maken."

Waar haal je je meeste lol uit bij het vrijwilligerswerk voor In de klas?

"Het leukste aan mijn vrijwilligerswerk voor In de Klas vind ik het op juiste wijze beschrijven en uitleggen van een bijzonder of heftig moment. Als ik mijn best heb gedaan op een clipje en begeleidende tekst voor op de Facebook-pagina en ik zie daarna aan de reacties dat de uitleg duidelijk is en gewaardeerd wordt, dan heb ik wel even een ‘Yes’-momentje."

Hoe vind je het werken in het vrijwilligersteam van BDL?

"We werken bij Beleef de Lente met een leuke groep enthousiaste vrijwilligers. Iedere vogel heeft zijn eigen team maar achter de schermen zijn we gewoon een grote groep. In een Whatsapp-groep wordt iedereen op de hoogte gehouden van het wel en wee van de vogels. Erg leuk want ik heb niet altijd tijd om alle nesten in de gaten te houden in het drukke seizoen en zo ben ik toch altijd van alles op de hoogte. Daarnaast is het een groep met een hoop experts over van alles en nog wat. Dus als je iets wilt weten over vogels of natuur (of insecten, bomen of op hoeveel graden de lasagne in de oven moet ;-) ), dan is er altijd wel iemand die je van een antwoord kan voorzien."

Wat spreekt jou aan in BDL?

"Al een jaar of 6 kijk ik naar de webcams van BdL en elk jaar kijk ik weer uit naar het moment dat we van start gaan. Het blijft zo ontzettend leuk om mee te kijken in een vogelnest! Je ziet de nestbouw, de eieren worden gelegd en je maakt vervolgens de hele ontwikkeling van het kuiken tot uitvliegen mee. Je leert de oudervogels wat kennen, leert een hoop over hun gedrag en gewoontes en ziet de kuikens voor het eerst op hun pootjes staan. Kuikens, welke soort dan ook, staan trouwens garant voor een hoop lol. Wat een gekke capriolen worden er af en toe uitgehaald door die kleintjes! Regelmatig zit ik met de tranen in m'n ogen van het lachen of ontroering."

Welke rol kan BDL volgens jou spelen bij het beschermen van vogels, wat immers de doelstelling is van Vogelbescherming Nederland?

"Beleef de Lente speelt naar mijn idee een grote rol in de bewustwording van het publiek over vogels en hun leefomgeving. Door in een nest mee te kijken, zie je hoe de vogels leven, wat ze eten en welke gevaren er zijn voor hen. Veel mensen zijn zich daar in hun eigen dagelijks leven helemaal niet van bewust. Maar als je dan ziet hoe het er in een nest aan toe gaat, dat ook moeder kauw zich bij wijze van spreken zorgen maakt of er eten op tafel komt, dan zie je het leven van de vogel en niet alleen dat vervelende beest dat op je tuintafel poept."

Zou je anderen aanraden vrijwilliger te worden bij BDL en zo ja waarom?

"Jazeker! Je leert ontzettend veel over vogels en de natuur. Daarnaast leer je een hoop andere vaardigheden. Zo ben ik afgelopen seizoen ontzettend handig geworden met Facebook en clipjes bijsnijden. En verder werken wij met een leuke groep vrijwilligers waar je een hoop expertise en lol zult vinden."

Interesse?