Vogelwacht voor strandbroeders

Wilt u zich inzetten om de broedplekken van vogels op stranden te beschermen? Vindt u het leuk om over vogels te vertellen? Word dan Vogelwacht in Zeeland of Zuid-Holland.

Vogelbescherming is samen met verschillende vogelwerkgroepen in Zeeland en Zuid-Holland gestart met een beschermingsprogramma voor strandbroeders. Rustige stranden zijn er nauwelijks nog in Nederland, en soorten zoals strandplevier en dwergstern hebben te lijden onder verstoring door recreatie. Nesten mislukken of de vogels komen helemaal niet meer tot broeden. Op steeds meer plekken zetten terreinbeheerders delen van het strand af met palen en touw. Toezicht en goede voorlichting zijn essentieel om zulke strandafzettingen te doen slagen.

Functieomschrijving

We zoeken mensen die het leuk vinden om voorlichting te geven en om waarnemingen te doen aan de broedvogels. De functies van voorlichter en waarnemer zijn uiteraard te combineren maar ook los van elkaar uit te voeren. Van beide functies is de tijdsbesteding variabel; u overlegt over de planning met andere vrijwilligers en de terreinbeheerder.

Voorlichters:

• Samen met andere vrijwilligers zorgt u ervoor dat strandbezoekers het afgezette broedgebied niet betreden en hun hond aan de lijn houden.
  • U geeft op een leuke, aansprekende manier voorlichting zodat het draagvlak voor strandafzettingen vergroot wordt.

Waarnemers:

• U doet waarnemingen aan de broedvogels en legt deze op een gestructureerde manier vast, zodat we meer te weten komen over bijvoorbeeld broedsucces, overleving en predatie.
  • Met behulp van een app registreert u objectief de mate van verstoring rondom de broedplekken.
  • Op bepaalde locaties kunt u helpen met het verwerken van de beelden van wildcamera’s voor predatieonderzoek.

Profiel

• U heeft goede mondelinge communicatieve vaardigheden.
  • U vindt het leuk om mensen enthousiast te maken over vogels.
  • U bent beschikbaar op momenten dat het druk is op het strand, zoals weekenden en vakanties.
  • Goede vogelkennis is niet noodzakelijk, er wordt gezorgd voor training en begeleiding

We zijn op zoek naar vogelwachten voor de volgende gebieden:

• Voornes Duin bij Oost-Voorne (Voorne-Putten)
  • Kwade Hoek bij Ouddorp/Stellendam (Goeree-Overflakkee)
  • Het Verklikkerstrand bij Burgh-Haamstede (Schouwen-Duiveland)
  • Voormalig werkeiland Neeltje Jans
  • Oranjezon (Walcheren)

Er komen in de toekomst nog locaties bij, dus neem ook contact op als u op een andere plek in Zeeland of Zuid-Holland woont. Het werk is ook heel geschikt voor mensen die gedurende de zomermaanden in deze regio verblijven. Per locatie varieert de nadruk op bepaalde werkzaamheden, neem contact op voor meer informatie.

Wat biedt Vogelbescherming?

Als Vogelwacht wordt u geen vrijwilliger van Vogelbescherming, maar gaat u deel uitmaken van een Vogelwerkgroep in uw regio. Wel zorgt Vogelbescherming voor de condities die het werk leuk en mogelijk maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan materialen zoals telescopen of een vogelwachtershuisje, inhoudelijke begeleiding en training en een goede afstemming met terreinbeheerders.

Interesse?

Neem contact op met Marije Kuiper.

Marije Kuiper, Medewerker Vogelbescherming