Vogelwacht voor strandbroeders

Wilt u zich inzetten om de broedplekken van vogels op stranden te beschermen? Vindt u het leuk om over vogels te vertellen? Word dan Vogelwacht in Zeeland of Zuid-Holland.

Vogelbescherming is samen met verschillende vogelwerkgroepen in Zeeland en Zuid-Holland gestart met een beschermingsprogramma voor strandbroeders. Rustige stranden zijn er nauwelijks nog in Nederland, en soorten zoals strandplevier en dwergstern hebben te lijden onder verstoring door recreatie. Nesten mislukken of de vogels komen helemaal niet meer tot broeden. Op steeds meer plekken zetten terreinbeheerders delen van het strand af met palen en touw. Toezicht en goede voorlichting zijn essentieel om zulke strandafzettingen te doen slagen.

Functieomschrijving

• Samen met andere vrijwilligers zorgt u ervoor dat strandbezoekers het afgezette broedgebied niet betreden en hun hond aan de lijn houden.
  • U geeft op een leuke, aansprekende manier voorlichting zodat het draagvlak voor strandafzettingen vergroot wordt.
  • Op rustige momenten doet u waarnemingen aan de broedvogels en legt u deze op een gestructureerde manier vast, zodat we meer te weten komen over bijvoorbeeld broedsucces, overleving, verstoring en predatie.
  • De tijdsbesteding is variabel; u overlegt over de planning met andere vrijwilligers en de terreinbeheerder.

Profiel

• U heeft goede mondelinge communicatieve vaardigheden.
  • U vindt het leuk om mensen enthousiast te maken over vogels.
  • U bent beschikbaar op momenten dat het druk is op het strand, zoals weekenden en vakanties.
  • Goede vogelkennis is niet noodzakelijk, er wordt gezorgd voor training en begeleiding

We zijn op zoek naar vogelwachten voor de volgende gebieden:

• Voornes Duin bij Rockanje (Voorne-Putten)
  • Kwade Hoek bij Ouddorp/Stellendam (Goeree-Overflakkee)
  • Het Verklikkerstrand bij Burgh-Haamstede (Schouwen-Duiveland)
  • Voormalig werkeiland Neeltje Jans
  • De Banjaard (Noord-Beveland)

Er komen in de toekomst nog locaties bij, dus neem ook contact op als u op een andere plek in Zeeland of Zuid-Holland woont. Het werk is ook heel geschikt voor mensen die gedurende de zomermaanden in deze regio verblijven.

Wat biedt Vogelbescherming?

Als Vogelwacht wordt u geen vrijwilliger van Vogelbescherming, maar gaat u deel uitmaken van een Vogelwerkgroep in uw regio. Wel zorgt Vogelbescherming voor de condities die het werk leuk en mogelijk maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan materialen zoals telescopen of een vogelwachtershuisje, inhoudelijke begeleiding en training en een goede afstemming met terreinbeheerders.

Interesse?

Neem contact op met Marije Kuiper.

Marije Kuiper